Udvalget for Landdistrikter og Øer 2019-20
ULØ Alm.del
Offentligt
2112769_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
20. november 2019
19/06999-4
/krr
Samråd i ULØ den 21. november 2019
Spørgsmål B stillet af udval-
get den 10. oktober 2019.
[Indledning]
Tak for spørgsmålet og for indkaldelsen til dette samråd.
Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at jeg er landdi-
strikternes minister. Jeg tager det ansvar meget seriøst. Men
det er ikke alene en vigtig prioritet for mig. Det er en vigtig
prioritet for hele regeringen at arbejde for
et sammenhæn-
gende Danmark,
så der er udvikling, muligheder, arbejds-
pladser og velfærd i hele landet.
I den forbindelse er det ikke mindst et vigtigt politisk projekt
at gøre op med de seneste års centralisering, der har trukket
Danmark skævt. Vi vil styrke lokalsamfundene og bringe
sundhed, uddannelse og tryghed ud i hele landet.
Vi skal
have nærheden tilbage.
[Besvarelse af det konkrete samrådsspørgsmål]
Nu vil jeg gå videre til besvarelsen af det samrådsspørgsmål,
som er anledningen til, at vi sidder her i dag.
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 21/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til erhvervsministeren
[Ad spørgsmål B:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke
initiativer ministeren vil tage i dette folketingsår, som i
væsentlig grad vil vedrøre vilkårene for og udviklingen i
landdistrikterne, samt hvilke overvejelser ministeren i øv-
rigt gør sig med hensyn til landdistrikterne.]
Jeg er glad for indkaldelsen til dette samråd
fordi det giver
mig mulighed for at fortælle om mine ambitioner og planer
for landdistrikterne.
Som I ved, har jeg mine rødder i Thy og er opvokset i et lille
samfund, hvor jeg har lært værdien af fællesskabet. Af tryg-
heden. Og af nærheden i de små samfund.
[Udfordringerne i landdistrikterne]
I Danmark har vi set, at den økonomiske fremgang i flere år
har været skævt fordelt mellem land og by. Rejser man rundt
i landet, kan man flere steder se
udfordringerne med for-
ladte boliger og virksomheder.
Det kan man også i Thy.
Der er rigtig mange, der oplever, at nogle af vores landdi-
strikter ikke får tilstrækkelig del i det opsving, som resten af
Danmark har oplevet de seneste år.
Samtidig må man gøre sig klart, at landdistrikterne har for-
skellige forudsætninger rundt omkring i landet. Forskellige
2
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 21/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til erhvervsministeren
styrker og udfordringer. Derfor findes der ikke hurtige løs-
ninger efter tanken ”one size fits all”.
Udfordringerne for landdistrikterne skal tages seriøst. Og de
kan ikke håndteres med lukkede drøftelser på Slotsholmen.
Jeg har allerede været i dialog med både borgere, virksom-
heder og organisationer, der taler landdistrikternes sag. Det
vil jeg fortsætte med. Og jeg vil fortsætte med at komme
rundt i landet for at se udfordringerne med egne øjne.
[Regeringens ambitioner for landdistrikterne]
Som det formentligt er udvalget bekendt, fremlagde Social-
demokratiet i august 2018 udspillet
”Nærheden
Tilbage”,
der har til formål at tage et opgør med centraliseringsbølgen,
der trækker Danmark skævt.
Den intention står regeringen fortsat bag. Vi vil arbejde for
at
styrke lokalsamfundene.
Vi vil have
velfærden tættere på
borgerne.
Og vi vil skabe
bedre vækstbetingelser for pro-
duktion og erhverv i hele landet.
[Regeringens tiltag vedr. uddannelse]
Som vi tidligere har drøftet på vores møde i denne kreds d.
5. november er adgangen til uddannelse et helt centralt ele-
ment i at sikre liv og udvikling i landdistrikterne.
3
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 21/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til erhvervsministeren
Derfor har vi i regeringen en klar ambition om, at der skal
være gode uddannelsesmuligheder, uanset hvor i landet du
bor.
Derfor ønsker vi som regering at investere i de lokale uddan-
nelsestilbud. Ud over at sløjfe omprioriteringsbidraget
og
dermed de årlige 2 procents besparelser, der bare bid for bid
har udhulet vores uddannelsessystem indefra, så ønsker vi
blandt andet at give for 50 mio. kroners økonomisk hånds-
rækning til lukningstruede HF- og VUC-afdelinger.
Det gør vi, fordi vi ønsker at sikre en bred geografisk uddan-
nelsesdækning, så borgere i hele landet, der har brug for mere
uddannelse, har et tilbud inden for relativ kort afstand af,
hvor de bor, arbejder og i øvrigt har deres dagligdag.
[Grøn omstilling]
Samtidig er jeg en del af en regering med en klar retning:
Vi
vil et grønnere Danmark.
I regeringen har vi et historisk mål om at reducere udlednin-
gerne af drivhusgasser med 70 procent allerede i 2030.
Der er brug for, at hele samfundet går aktivt ind i den grønne
omstilling: Stat, regioner, kommuner, civilsamfund og bor-
gere. Byerne såvel som landdistrikterne. Det grønne er fæl-
lesskabets anliggende.
4
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 21/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til erhvervsministeren
Regeringen har ambitioner om at gennemføre de strukturelle
ændringer, der skal til for at vi kommer i mål, og som samti-
dig ikke skaber ulighed. Vi vil også gøre, hvad vi kan for at
understøtte det individuelle initiativ fx gennem puljerne til
lokale projekter.
En øget efterspørgsel på grønne løsninger vil i de kommende
år kunne bidrage til vækst og udvikling på tværs af land og
by. Der er et kæmpe potentiale i den dagsorden.
Der ingen modsætning mellem at bidrage til
den grønne om-
stilling
og samtidig skabe arbejdspladser og tjene penge. Det
går udmærket hånd i hånd.
Geografisk er de
arbejdspladser,
der er forbundet med
grønne varer og tjenester spredt over hele landet. De er endda
som hovedregel placeret uden for hovedstadsområdet. Ifølge
en rapport fra tænketanken CONCITO ligger 57 pct. alene i
Region Midtjylland og Region Syddanmark.
Landdistrikterne står derfor stærkt i forhold til at være ho-
vedaktør i en grøn omstilling, og jeg er overbevist om, at
gode ideer til en bæredygtig fremtid bl.a. kan findes rundt
omkring i lokalsamfundene.
5
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 21/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til erhvervsministeren
Som erhvervsminister har jeg taget fat på den grønne dags-
orden ved allerede her i efteråret at fokusere på grønne løs-
ninger i landdistrikterne.
[Landdistriktskonferencen]
Årets
Landdistriktskonference,
der blev holdt i Vingsted,
havde temaet
”Hvordan
kan landdistrikterne bidrage til en
grøn og bæredygtig fremtid?”.
Flere af medlemmerne her
fra
udvalget var til stede til konferencen.
Programmet gav mulighed for at debattere bæredygtighed i
fremtidens landdistrikter, høre om konkrete projekter med
sigte på bæredygtige løsninger og at komme med forslag til
en grøn og bæredygtig fremtid i landdistrikterne.
[Landdistriktspuljen]
Vi har desuden valgt, at Landdistriktspuljen i årets anden an-
søgningsrunde skal være målrettet projekter inden for temaet
”Udvikling
af bæredygtige og grønne løsninger i landdistrik-
terne”.
[Lokale aktionsgrupper
LAG]
Endelig vil jeg også nævne, at Regeringen har tildelt 30 mio.
kr. ekstra til de
lokale aktionsgrupper
i 2020.
Det har vi gjort, fordi LAG-indsatsen i den grad støtter op
om væksten i landdistrikterne. Og fordi LAG-midlerne er
6
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 21/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til erhvervsministeren
penge, som bliver prioriteret lokalt til dét, der giver bedst
mening lokalt.
Til trods for den store værdi LAG-midlerne har lokalt, blandt
andet ved at være med til at fastholde eller ligefrem skabe
nye arbejdspladser, så blev LAG alligevel beskåret med ca.
30 pct. af V-regeringen tilbage i 2015.
Det har mødt en del kritik, og det er min opfattelse, at det har
været en helt skæv prioritering. Det har vi nu rettet op på for
det kommende år.
De ekstra midler til LAG i 2020 skal gå til projekter, der
fremmer bæredygtig udvikling og grøn omstilling i landdi-
strikterne.
Det er samtidig vigtigt for mig, at der også efter 2020 priori-
teres midler til LAG
det vil sige i den nye programperiode
for landdistriktsprogrammet. Vi må afvente resultatet af for-
handlingerne om EU’s fremtidige budget, men
der skal ikke
herske tvivl om, at jeg som landdistriktsminister vil arbejde
for, at LAG-indsatsen bliver prioriteret højt.
[Turisme]
Noget andet, jeg som landdistriktsminister også prioriterer -
og har fokus på - er, hvor meget turisme betyder mange ste-
der i landdistrikterne.
7
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 21/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til erhvervsministeren
Turisme er med til at skabe vækst og arbejdspladser og sam-
tidig er turisterne med til at skabe en efterspørgsel efter fx
kulturtilbud, madoplevelser og naturtilbud, der også kommer
de lokale borgere til gode.
Turisme skaber både noget at leve af og noget at leve for.
Jeg har en ambition om, at vi skal have bæredygtighed højere
op på den turismepolitiske dagsorden, så vi får fremtidssikret
dansk turisme.
Samtidig skal vi fortsætte med at udvikle kyst- og naturturis-
men, så vi kan følge med konkurrenterne, og så manglende
investeringer ikke bliver en bremse for væksten for væksten
i landdistrikterne.
[Finansiering]
Et andet emne, der optager mig meget i arbejdet for at skabe
et mere sammenhængende Danmark, er
adgangen til finan-
siering.
Jeg hører mange steder fra, at der er udfordringer
både med at få adgang til lån til at købe en bolig og til at
etablere eller udbygge sin virksomhed.
Det er et svært dilemma, som vi drøftede på vores møde i
denne kreds d. 5. november. På den ene side må manglende
adgang til finansiering ikke kvæle livet i lokalområderne. På
8
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 21/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til erhvervsministeren
den anden side gør vi ikke den enkelte borger eller virksom-
hed en tjeneste ved give risikofyldte lån, som man i sidste
ende ikke er i stand til at betale tilbage.
I landdistrikterne oplever borgere og virksomheder, at deres
muligheder for at optage realkreditlån afgøres af andre for-
hold, end det er tilfældet i andre dele af Danmark. Det er vig-
tigt, at vi har et Danmark i balance.
Realkreditlån ydes efter, om låntageren har en sund økonomi
og efter ejendommens værdi, hvor omsætteligheden af ejen-
dommen spiller en afgørende rolle. Og på de forudsætnin-
ger, skal borgere og virksomheder have rimelige lånemulig-
heder både i de større byer, på landet og på øerne.
Der er formentlig ikke nogen nemme løsninger på de udfor-
dringer, som borgere og virksomheder oplever med at få fi-
nansiering i landdistrikterne. Før man kan komme med de
mest velegnede løsninger på udfordringerne, er det afgø-
rende, at man forstår problemet. Det kræver dialog med dem,
der har udfordringerne helt inde på livet. Derfor vil jeg igang-
sætte et arbejde, der skal undersøge problemet nærmere. Jeg
er meget opsat på at finde løsninger, der gør en forskel ude i
virkeligheden.
[Udviklingen i de mindre byer]
9
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 21/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til erhvervsministeren
Landdistrikternes udvikling hænger desuden tæt sammen
med
udviklingen i de mindre provinsbyer
uden for de store
vækstområder i landet. Byerne er en væsentlig drivkraft for
landdistrikternes samlede udvikling, og derfor er jeg meget
optaget af, hvordan de understøttes bedst muligt.
[De lokale butikker]
Jeg er meget opmærksom på de udfordringer, det medfører
for de mindre byer og landdistrikterne,
når butikkerne af
forskellige årsager lukker.
Det samlede antal af butikker i Danmark har gennem længere
tid været faldende, og i de senere år har e-handlen bidraget
til denne udvikling. Når butikkerne lukker, efterlader det by-
midterne halvtomme, selvom andre serviceerhverv i et vist
omfang rykker ind.
Det påvirker byernes samlede attraktivitet og dermed mulig-
hed for at tiltrække bosætning og erhverv. Der er derfor be-
hov for at finde nye måder, hvorpå bymidterne i de mindre
byer fortsat kan være med til at understøtte udviklingsmulig-
hederne i lokalsamfundene og betingelserne for bosætning
og erhverv, selvom butikkerne lukker.
Reglerne for udvalgsvarebutikkers størrelse og placering
blev lempet med en ændring af planloven i 2017. Den større
10
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 21/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til erhvervsministeren
fleksibilitet kan være en hjælp til de fysiske butikker i kon-
kurrencen med e-handelen, herunder den udenlandske.
Aftaleparterne bag planlovsaftalen fastholdt dog en størrel-
sesgrænse for dagligvarebutikkerne netop for at sikre den fy-
siske nærhed til en dagligvarebutik, som er så vigtig at fast-
holde især i de mindre byer.
Den nye planlov og de nye detailhandelsregler skal evalueres
inden 1. juli 2020, og i den forbindelse skal der også afgives
en redegørelse for detailhandel, som efter planloven skal ud-
arbejdes hvert 4. år.
Redegørelsen for detailhandel vil både følge op på kommu-
nernes planlægning for detailhandel og analysere nærmere
på den faktiske udvikling i butiksnettet. Redegørelsen vil
kunne danne grundlag for at vurdere behovet for nye indsat-
ser for at styrke udviklingen i de mindre byer og landdistrik-
terne.
[Det kommende udspil for landdistrikterne]
Jeg og regeringen har - som nævnt - på flere måder sat fokus
på udviklingen i landdistrikterne
vi skal undgå et Dan-
mark, der knækker over
og arbejdet er kun lige begyndt.
Derfor vil regeringen senere i valgperioden komme med et
politisk udspil,
der skal styrke landdistrikterne og områderne
uden for de store byer.
11
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 21/11-19 om initiativer som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til erhvervsministeren
Jeg vil i den forbindelse have fokus på at inddrage de rele-
vante interessenter. Det gælder eksempelvis
Det Rådgivende
Udvalg for Landdistrikter,
hvori blandt andet organisationer
med særlige interesser i landdistrikternes udvikling er repræ-
senteret.
[Afslutning]
Afslutningsvist vil jeg gerne understrege, at jeg er altid glad
for at drøfte landdistriktspolitikken med Udvalget for Land-
distrikter og Øer. Jeg oplever, at vi har mange fælles gode
intentioner for udviklingen uden for de større byer.
Jeg ser derfor udvalget som en vigtig sparringspartner i mit
virke som minister for landdistrikterne
og i det videre ar-
bejde med at give landdistrikterne det nødvendige løft.
Tak for ordet.
12