Udvalget for Landdistrikter og Øer 2019-20
ULØ Alm.del
Offentligt
2101264_0001.png
Side 1 af 8
Talemanuskript til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål F den 6.
november 2019
Samrådsspørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage i dette folketingsår, som i
væsentlig grad vil vedrøre vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, samt hvilke
overvejelser ministeren i øvrigt gør sig i hensyn til landdistrikterne.
Besvarelse
Tak for spørgsmålet.
Først og fremmest vil jeg sige, at mobilitet i landdistrikterne
ligger mig meget på sinde, og at jeg er af den klare
overbevisning, at et velfungerende transportsystem er
altafgørende for sammenhængskraften i Danmark.
Som de fleste af jer nok ved, så bor jeg selv i landsbyen Adsbøl i
Sønderjylland. Før det har jeg boet i blandt andet Avnbøl og
Over Tandslet. Jeg kender derfor til de udfordringer, der kan
være forbundet med manglende mobilitet i et landdistrikt.
I Adsbøl holder der to biler i en stor del af indkørslerne
også i
min egen indkørsel - og det betragtes ganske enkelt som en
nødvendighed for at få hverdagen til at fungere og hænge
sammen.
Og dette er ikke kun en tendens, vi ser i landsbyerne i
Sønderjylland - men i de fleste landdistriktsområder.
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 6/11-19 om initiativer som vedrøre vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til transportministeren
Side 2 af 8
I den yderområdeanalyse, som Transport- og Boligministeriet
netop har fået udarbejdet, fremgår det, at antallet af indbyggere
i hustande uden bil er faldet fra seks til fire procent over en
tiårig periode i landdistrikter og mindre byer med op til 2000
indbyggere. Samtidig er antallet af hustande med to eller flere
biler steget. Privatbilen giver simpelthen en uovertruffen grad af
mobilitet.
[Grøn mobilitetsplan]
Som jeg har sagt ved flere anledninger, er det min ambition at
indgå en bred og langsigtet aftale om de kommende års
investeringer i infrastrukturen som en del af en
investeringsplan for fremtidens infrastruktur. Foruden
investeringer i den kollektive trafik og cyklisme er det mit
ønske, at aftalen også skal inkludere relevante investeringer i
vejnettet.
Det konkrete indhold af denne investeringsplan vil i sagens
natur afhænge af, hvad der kan findes opbakning til i
Folketinget. Det er dog min klare forventning, at planen også vil
tilgodese landdistrikter og sammenhæng på tværs af landet.
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 6/11-19 om initiativer som vedrøre vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til transportministeren
Side 3 af 8
[Færger og lufthavne til og fra øer]
Men det er jo som bekendt ikke alle områder, der kan gøres
tilgængelige ved hjælp af veje. Danmark har en lang række øer,
og borgerne på disse øer - hvad end de er landdistrikter eller ej -
har også behov for god og tilgængelig mobilitet, for at få deres
hverdag og arbejdsliv til at fungere.
Ministeriet har derfor indgået tre færgekontrakter, der dækker
fire ruter, hvoraf to går til Bornholm, én går fra Kalundborg til
Ballen på Samsø, og den sidste går fra Bøjden til Fynshav på
Als. I alle tre færgekontrakter indgår krav til billetpriserne.
For så vidt angår Bornholm, så har man i forbindelse med
udbuddet af den seneste færgekontrakt sikret en prisreduktion
på 51,15 procent. Dette har blandt andet resulteret i, at der er
sket en væsentlig passagerstigning på færgerne til og fra
Bornholm. En passagerstigning, der blandt andet har medvirket
til, at operatøren har investeret i en ny færge, som forventeligt
vil blive søsat allerede i 2022.
I de to resterende kontrakter fremgår det, at der stilles krav om,
at billetpriserne ikke må overstige et vist niveau, ligesom der er
krav til rabatter til billetter til børn og pensionister,
mængderabatter med videre.
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 6/11-19 om initiativer som vedrøre vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til transportministeren
Side 4 af 8
Færgekontrakterne vedrørende Ballen/Kalundborg og
Bøjden/Fynshav udløber i 2024, og det er derfor snart på tide at
begynde arbejdet med de nye udbud. Personligt kunne jeg godt
tænke mig, at vi fik undersøgt mulighederne for at indtænke
grønnere alternativer til den nuværende færgedrift. Her kunne
man særligt undersøge mulighederne for en el-færge på ruten
Bøjden/Fynshav.
Desuden havde jeg for nylig et hilse-på-møde med Samsøs
borgmester, Marcel Meijer, hvor vi havde en første drøftelse af
Samsøs ønsker til fremtidig færgedrift.
Endelig har ministeriet ansvar for den
såkaldte ”Ø-kort
ordning”, som siden 2001 har givet beboerne med
folkeregisteradresse på 26 småøer mulighed for gratis transport
med færgen som gående passager, inklusive cykel og invalidebil.
Derudover bør det nævnes, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
varetager driften af Bornholms Lufthavn. Den opgave har staten
påtaget sig, fordi det er vigtigt at have pålidelig og hurtige
transportmuligheder til og fra Bornholm.
Foruden ruten mellem København og Rønne, så er der også
rutedrift mellem Aalborg, Billund og Sønderborg til Rønne i
højsæsonen.
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 6/11-19 om initiativer som vedrøre vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til transportministeren
Side 5 af 8
[Taxibetjening i landdistrikterne]
Hvad angår taxibetjening, så har man i en årrække kendt til
problematikker vedrørende taxidækning i landdistrikterne.
En kombination af store afstande, lav befolkningstæthed samt
den føromtalte stigning i antallet af personbiler, betyder, at det
ofte ikke er rentabelt at drive taxivirksomhed i et landdistrikt.
Jeg skal i denne sammenhæng sige, at jeg selvfølgeligt er helt
enig i, at det er utilfredsstillende, hvis man har brug for en taxi,
og man så ikke kan få fat i en. Modsat er det også et problem for
en taxivognmand, hvis han må vente i sin bil hele dagen, fordi
kundegrundlaget ikke er tilstrækkeligt
hvilket desværre ofte er
tilfældet i landdistrikterne.
I den nye taxilov har man derfor gjort det muligt, at oprette et
taxikørselskontor i et landdistrikt, hvor kravene er sænkede i
forhold til de krav, der stilles til de landsdækkende
kørselskontorer. Derudover har kommunerne mulighed for at
indgå kontrakt med et kørselskontor, for at sikre taxibetjening i
et geografisk afgrænset område
som f.eks. et landdistrikts-
område.
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 6/11-19 om initiativer som vedrøre vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til transportministeren
Side 6 af 8
Hvorvidt disse værktøjer er blevet taget i brug, vil blive
undersøgt i forbindelse med den forestående evaluering af
taxiloven, som udarbejdes i regi af taxistemmeaftalekredsen.
[Nye ideer til kollektiv trafik i landdistrikterne]
Den førnævnte kombination af store afstande, lav
befolkningstæthed og en stigning i antallet af personbiler
betyder imidlertid også, at den konventionelle busdrift også har
svære vilkår, og måske i nogle tilfælde ikke længere er den
oplagte og rentable løsning.
Vi har derfor brug for andre og alternative løsninger, som
forhåbentligt kan give en højere grad af fleksibilitet og mobilitet
for borgerne i landdistrikterne, men som måske samtidigt
koster markant mindre end de store, halvtomme rutebusser.
Jeg vil gerne være med til at fremme, at disse alternativer
undersøges og understøttes.
Her kunne man f.eks. forstille sig forsøgsordninger, hvor
eksempelvis trafikselskaberne fik mulighed for, i et geografisk
afgrænset område, at afprøve og udbyde nye og alternative
mobilitetsløsninger, som f.eks. organiserede samkørsel-
projekter.
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 6/11-19 om initiativer som vedrøre vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til transportministeren
Side 7 af 8
Det er centralt for sådanne initiativer, at de afprøves i
afgrænsede forsøgsordninger for at tydeliggøre, at disse
ordninger ikke har til formål at lovliggøre ulovlig taxikørsel.
En anden vej kunne også være at se nærmere på de forskellige
flex-ordninger, der findes i Danmark. De nuværende flex-
ordninger udbydes i langt størsteparten af landet, og selvom der
er en hvis variation på tværs af trafikselskaber og på tværs af
kommuner, så er der tale om yderst fleksible transporttilbud.
Jeg tror, at der er uudnyttede muligheder inden for
samtænkning af flex-tur og delemobilitet som en del af den
kollektive trafik, og jeg vil i dette folketingsår igangsætte en
kortlægning af flex-ordningerne, som blandt andet skal belyse
variationen i ordningerne, udbredelsen af ordningerne og
trafikselskabernes vurdering af, hvad der virker og ikke virker
på området. Det er min oplevelse, at vi med lovgivningen bedre
kan understøtte disse fleksible kollektive transporttilbud.
Disse emner, som jeg netop har skitseret, hvor vi skal hjælpes
ad med at tænke alternative muligheder til gavn for særligt
landdistrikterne er endnu blot indledende overvejelser. Jeg
synes, at det er vigtigt at inddrage dem, som dag for dag
arbejder med at sikre mobiliteten også i landdistrikterne, og jeg
har derfor bedt mit embedsværk gå i dialog med
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 6/11-19 om initiativer som vedrøre vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til transportministeren
Side 8 af 8
trafikselskaberne for at høre, hvilke tanker de gør sig om
mulighederne for at sikre bedre mobilitet for befolkningen i
landdistrikterne.
På den baggrund må vi se, om der er behov for justeringer af
den nuværende lovgivning, så vi kan få skabt en bedre kollektiv
trafik i landdistrikterne.
Tak for ordet.