Udvalget for Landdistrikter og Øer 2019-20
ULØ Alm.del
Offentligt
2260000_0001.png
NOTAT
Dato 5. oktober 2020
J. nr. 2020-7557
Notat om bopælspligten
Der er ved ULØ spm. 214 ønsket et notat, som redegør for, hvornår en bolig
med helårsstatus må stå tom.
Det antages, at der med helårsstatus, menes bopælspligt i henhold til reglerne i
boligreguleringslovens kapitel VII.
Hvilke boliger er omfattet af bopælspligten?
Reglerne om bopælspligt i boligreguleringslovens kap. VII finder som udgangs-
punkt anvendelse for boliger med køkken, som er eller har været benyttet til
helårsbeboelse.
Når boliger med køkken nævnes, betyder det, at reglerne som udgangspunkt
ikke finder anvendelse for enkeltværelser til beboelse, som ikke eller kun del-
vist har adgang til køkken, f.eks. et delt køkken.
Når det kræves, at boligen er eller har været anvendt til helårsbeboelse medfø-
rer det, at langt de fleste boligformer falder under bestemmelsen. Reglerne
finder således anvendelse for både huse anvendt til beboelse, ejerlejligheder,
andelsboliger, udlejningsejendomme, almene boliger osv.
Reglerne finder dog ikke anvendelse for boliger, som endnu ikke er taget i brug
til helårsbeboelse første gang. Der vil her oftest være tale om nybyggede boli-
ger.
Det kan i den forbindelse oplyses, at der den 7. oktober er fremsat et lovforslag,
som har til hensigt at omfatte nybyggede boliger, som endnu ikke har været
anvendt til helårsbeboelse af bopælspligten, når boligen i en lokalplan er fast-
lagt til helårsbeboelse.
En større del af reglerne om bopælspligt finder dog også anvendelse for enkelt-
værelser, som hidtil har været benyttet til beboelse, og som ikke er en del af
udlejerens bolig eller en del af det en- eller tofamilieshus, som udlejeren bebor.
Det vil i nærværende notat blive fremhævet, når regler også finder anvendelse
for disse separate enkeltværelser.
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om/MFU spm. om, hvornår en bolig med helårsstatus må stå tom, til boligministeren
2260000_0002.png
Side 2/4
Bopælspligtens forpligtelser
Nedlæggelse af boligen
Det er ikke tilladt at nedlægge en bolig omfattet af reglerne om bopælspligt helt
eller delvist uden kommunalbestyrelsens samtykke.
En nedlæggelse af en bolig sker både ved nedrivning, hel eller delvis sammen-
lægning af boliger eller ved, at boligen helt eller delvist tages i brug til andet
end beboelse.
Dette gælder også for separate enkeltværelser, som hidtil har været benyttet til
beboelse.
Der gælder desuden, at boliger, som hidtil har været udlejet som beboelseslej-
ligheder ikke må udlejes som enkeltværelser uden kommunalbestyrelsens sam-
tykke.
Midlertidig benyttelse
Det er ikke tilladt uden kommunalbestyrelsens samtykke, at tage en bolig, som
inden for de sidste 5 år har været benyttet til helårsbeboelse, i brug til sommer-
beboelse eller lignende midlertidig benyttelse, som forhindrer, at boligen kan
benyttes til helårsbeboelse. Samtykke er dog ikke påkrævet, hvis der er givet
tilladelse i medfør af § 41 a i lov om planlægning.
Dette gælder også for separate enkeltværelser, som hidtil har været benyttet til
beboelse.
Ikke tilladt at benytte mere end én bolig
Når reglerne om bopælspligt finder anvendelse i en kommune, gælder der des-
uden, at det ikke er tilladt for personer, som tilhører samme husstand, at be-
nytte mere end én bolig i samme kommune.
I den forbindelse betragtes kommunerne i Region Hovedstaden undtagen
Bornholms Kommune, samt Greve, Køge, Lejre, Roskilde, Solrød og Stevns
Kommuner, som én kommune.
Pligt til at sikre fortsat benyttelse til beboelse
Ophører en bolig omfattet af bopælspligten med at være beboet, skal ejeren
sørge for, at den fortsat benyttes til beboelse.
Dette gælder også for separate enkeltværelser, som hidtil har været benyttet til
beboelse.
Hvis en bolig er ledig i mere end 6 uger, skal ejeren foretage en anmeldelse af
boligen til kommunalbestyrelsen, og kommunalbestyrelsen kan i den anledning
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om/MFU spm. om, hvornår en bolig med helårsstatus må stå tom, til boligministeren
2260000_0003.png
Side 3/4
anvise en lejlighedssøgende til boligen, medmindre ejeren eller andelshaveren,
som er fraflyttet deres bolig, forgæves har forsøgt at afhænde boligen.
For boliger, hvortil der er ansøgt om samtykke til at tage boligen i brug til
sommerbeboelse eller lignende midlertidig benyttelse, beregnes fristen først fra
kommunalbestyrelsens afslag på ansøgningen.
Udlejeren er forpligtet til at udleje boligen til en lejlighedssøgende anvist af
kommunen.
Hvis ejeren i sin anmeldelse til kommunen tilfredsstillende godtgør, at denne
har indgået en aftale, som medfører en senere overdragelse af brugsretten, eller
at boligen midlertidigt ikke kan benyttes til beboelse som følge af ombygning,
kan kommunalbestyrelsen indrømme en fristforlængelse, inden kommunalbe-
styrelsen anviser en lejlighedssøgende.
Ophævelse af lejeaftaler
Hvis en bolig er udlejet, men ikke bebos, kan kommunalbestyrelsen ophæve
lejeaftalen.
Dette gælder dog ikke, hvis årsagen skyldes sygdom, forretningsrejse, ferieop-
hold, militærtjeneste, midlertidig forflyttelse eller lignende.
Lejeren kan senest 6 uger efter modtagelsen af ophævelsen, hvis denne ikke
anerkender den, gøre indsigelse mod den. Kommunalbestyrelsen må herefter
anlægge sag hos boligretten, hvis den ønsker at opretholde ophævelsen. Dette
skal ske senest 6 uger efter udløbet af lejerens frist for at gøre indsigelse.
Når en ophævelse efter denne ordning er gennemført, skal ejeren senest en
måned efter, at han har fået meddelelse om det, have sørget for, at boligen på
ny er taget i brug til beboelse, ellers kan kommunalbestyrelsen anvise en lejer.
Opsigelse med henblik på at blive undtaget bopælspligten
Såfremt det godtgøres, at en opsigelse af en bolig eller et separat enkeltværelse
afgives med henblik på at ansøge om at undtages bopælspligten for boligen, er
det en betingelse, at kommunalbestyrelsens samtykke hertil foreligger allerede
ved opsigelsens afgivelse.
Det samme gælder, hvis en bolig opsiges med henblik på, at opnå en sekundær
bolig for personer i samme husstand.
Kommunalbestyrelsens behandling af ansøgninger
Kommunalbestyrelsens svar på ansøgningerne skal foreligge senest 6 uger ef-
ter, at kommunalbestyrelsen har modtaget ansøgningen. Har kommunalbesty-
relsen i forbindelse med ansøgningen udbedt sig dokumentation, skal afgørel-
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om/MFU spm. om, hvornår en bolig med helårsstatus må stå tom, til boligministeren
2260000_0004.png
Side 4/4
sen foreligge senest 6 uger efter, at kommunalbestyrelsen har modtaget doku-
mentationen.
Kommunalbestyrelsen kan kun nægte at give samtykke for ansøgninger angå-
ende ledige boliger, hvis det er påkrævet af hensyn til boligsøgende i kommu-
nen, at boligen fortsat anvendes til helårsbeboelse.
Hvis kommunalbestyrelsen nægter at meddele samtykke, kan ejeren anmode
om, at kommunalbestyrelsen inden 6 uger anviser en lejer til boligen. Sker det-
te ikke, anses samtykke for meddelt.
Ansøgeren må ikke inden samtykke meddeles tage boligen i brug til andet for-
mål end helårsbeboelse, og ejeren må heller ikke påbegynde bygningsforan-
dringer eller lignende med henblik på nedlæggelse af boligen.
Konklusion
Sammenfattende kan det konkluderes, at en bolig omfattet af reglerne om bo-
pælspligten, der er eller har været anvendt til beboelse, kun må stå tom, hvis
kommunalbestyrelsen har meddelt samtykke hertil.
Kommunalbestyrelsen kan dog kun nægte at meddele samtykke, hvis boligens
fortsatte benyttelse til helårsbeboelse er nødvendig af hensyn til boligsøgende i
kommunen.
Nægter kommunalbestyrelsen at meddele samtykke til en ansøgning, skal
kommunalbestyrelsen dog senest 6 uger herefter anvise en lejer til boligen.