Udvalget for Landdistrikter og Øer 2019-20
ULØ Alm.del
Offentligt
2235682_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
27. august 2020
2020-5534
Kirsten Lorentzen og Finn Rytter
[email protected]
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Kære Kirsten Lorentzen og Finn Rytter
Tak for jeres henvendelse af 21. juni 2020 om prissætningen af flextrafik.
Indledningsvis vil jeg gerne pointere, at jeg er meget optaget af, at vi har gode
transporttilbud i hele landet også i tyndt befolkede egne og jeg er indstillet på,
at der er brug for nye løsninger og koncepter, der kan forbedre rammerne for
den kollektive transport i landdistrikterne.
Flextur-produktet er ikke eksplicit omtalt i lov om trafikselskaber, men ikke
desto mindre er det siden lov om trafikselskaber fra 2005
1
blevet omtalt som
almindelig rutekørsel. Denne begrebsfastsættelse har imidlertid ingen betyd-
ning i forhold til takstfastsættelsen og brug af rejsehjemler. Fastsættelsen af
takster for flexture har således altid været uafhængig af de øvrige takster i den
kollektive trafik.
I henhold til den gældende lovgivning er det kommunerne, der bestemmer om-
fanget af den lokale kollektive trafik, herunder om den enkelte kommune øn-
sker at tilbyde flextur som et supplement til eller erstatning for den almindelige
rutetrafik, fx de steder hvor der kun er få brugere af den kollektive trafik.
Kommunerne er ligeledes økonomisk ansvarlige for den lokale kollektive trafik
og derfor er det også kommunerne, som fastsætter, hvilken egenbetaling (takst)
der skal være for flextur i deres kommune. I den forbindelse er det værd at be-
mærke, at flextur er et særligt attraktivt kollektiv trafikprodukt, idet der er tale
om kørsel fra dør til dør i modsætning til almindelig rutekørsel. Der er ikke en
fast ruteplan, men den rejsende kan bestille kørsel til et konkret tidspunkt.
Flextur er således et produkt, der i høj grad svarer til taxikørsel, dvs. et særligt
produkt med egen prissætning, hvor en billet har en begrænset gyldighed, idet
man betaler en individuel pris for netop den tur, der konkret køres.
Endelig vil jeg bemærke, at alternativet til flextur formentlig sjældent er, at
kommunerne lader rutebusser køre, idet de i så fald må forventes at være næ-
sten tomme. Alternativet er nok snarere intet kollektiv trafiktilbud.
1
Lov nr. 582 af 24. juni 2005
– det fremgår af bemærkningerne til § 19: ”Rutekør-
sel kan også udføres som telekørsel…” (telekørsel er det samme som flextur).
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om kommentar til henvendelse af 21/6-20 fra Kirsten Lorentzen og Finn Rytter Larsen, Gjerlev, om kollektiv trafik i landets udkantsområder, til transportministeren
2235682_0002.png
Side 2/2
Jeg er som sagt åben for at se på ændringer i lovgivningen, der kan understøtte
bedre mobilitet i landområderne og mine embedsmænd har haft en indledende
dialog med trafikselskaberne. I løbet af efteråret vil vi arbejde videre med pro-
blematikken og se på veje frem, der kan være udgangspunkt for en videre dia-
log.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht