Udvalget for Landdistrikter og Øer 2019-20
ULØ Alm.del
Offentligt
2196977_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
ERHVERVSMINISTEREN
25. maj 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 120 alm. del stillet af udvalget den 27. april
2020 efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, hvor mange midler der skulle afsættes til hvert
initiativ, hvis hvert af Sammenslutningen af Danske Småøers forslag
skulle gennemføres, jf. ULØ alm. del
bilag 65? Vil ministeren i forlæn-
gelse heraf redegøre for, hvilke fordele og ulemper der er ved de respek-
tive forslag? Og endelig vil ministeren være åben for en politisk dialog
med henblik på at indføre alle eller visse af de foreslåede initiativer?
Svar:
Sammenslutningen af Danske Småøer er med deres henvendelse til Er-
hvervsministeren af 22. april 2020 fremkommet med syv forslag til initia-
tiver, der kan gavne småøernes virksomheder økonomisk. Fire af initiati-
verne vedrører Erhvervsministeriets område, mens de sidste tre vedrører
henholdsvis Transport- og Boligministeriets og Miljø- og Fødevaremini-
steriets område. Der er for disse initiativer indhentet bidrag fra de pågæl-
dende ministerier. I det følgende gennemgås de syv forslag.
Jeg er meget bevidst om, at turismeerhvervet er blevet tidligere og hårde-
re ramt end mange andre erhverv ved nedlukningen af Danmark for at
mindske spredningen med COVID-19. Det rammer særlig hårdt der, hvor
turismen skaber mange lokale arbejdspladser. Det gælder i mange dele af
landdistrikterne, men ikke mindst på småøerne, hvor turisterne samtidig
udgør et væsentligt kundegrundlag for dagligvarebutikkerne og restauran-
terne. Samtidig har færre turister også betydning for øernes primærer-
hverv, der er underleverandører til butikker og restauranter, og for øens
håndværkere, der fx betjener sommerhusejere med renoveringsopgaver.
1) Straksudbetaling af LAG/FLAG-midler som hjælp under COVID-19
Jeg er meget opmærksom på, at COVID-19 har skabt et akut behov for
finansiering og likviditet hos iværksættere, små virksomheder og forenin-
ger, herunder dem der modtager LAG/FLAG-midler.
Det ligger mig meget på sinde at holde hånden under LAG/FLAG-
projekterne i denne svære tid. Derfor kigger vi bredt på, hvordan vi kan
hjælpe virksomheder med likviditet, herunder virksomhederne i landdi-
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om, hvor mange midler der skulle afsættes til hvert initiativ, hvis Sammenslutningen af Danske Småøers forslag til indsatser for sikre ø-virksomhedernes og småøernes overlevelse i denne krisetid, til erhvervsministeren
strikterne. Jeg vil i den forbindelse også se på forslaget om straksudbeta-
ling af LAG/FLAG-midler.
Fordelene ved straksudbetaling er en hurtig udbetaling og dermed en
umiddelbar likviditetseffekt for modtagerne. Ulempen ved straks-
udbetaling er, at sagsbehandling og kontrol i stedet foretages efterfølgen-
de, hvilket medfører en risiko for, at der udbetales midler uberettiget, som
efterfølgende skal tilbagebetales af projektejeren.
Initiativet vil ikke i sig selv medføre en merudgift, da der alene udbetales
midler, der allerede er afsat til formålet. Der vil dog være en begrænset
udgift til øget administration af sagerne i Erhvervsstyrelsen, da der indfø-
res en yderligere sagsgang. Initiativet vil desuden indebære en ændret
udbetaling gennem Landbrugsstyrelsen (LAG) og Fiskeristyrelsen
(FLAG), hvilket kræver en ændring af deres respektive IT-systemer.
2) Acontoudbetalinger til LAG- og FLAG-projekter
Det er ikke muligt at udbetale EU-støttemidler aconto, og derfor er det
ikke umiddelbart muligt at udbetale 80 pct. af støttebeløbet ved projekt-
start på LAG og FLAG på samme måde, som det sker i den nationale
Landdistriktspulje. Skulle en forudbetaling iværksættes, ville det kræve
finansiering med nationale midler af hele det beløb, der skal forudbetales.
Der er ikke afsat midler til en sådan forudbetaling på finansloven.
I stedet for udbetaling af midler aconto arbejdes der på at få sagsbehand-
lingstiden for de nuværende udbetalinger ned på et acceptabelt niveau, så
de afsluttede projekter ikke skal vente urimeligt længe med at få støtten
udbetalt. Der er derfor iværksat flere tiltag i Erhvervsstyrelsen for at få
sagsbehandlingstiderne ned på maksimalt 60 arbejdsdage ekskl. høringer.
Såfremt der blev afsat midler til forudbetaling på finansloven, ville initia-
tivet ikke i sig selv medføre en merudgift, da udgiften ville blive modsva-
ret af en indtægt fra EU. Indtægten fra EU vil dog først komme, efterhån-
den som projekterne afsluttes og sagsbehandles, hvilket typisk vil være
efter 1-3 år. Der vil være en ikke ubetydelig udgift til øget administration
af sagerne i Erhvervsstyrelsen, da der indføres yderligere sagsgange. Ini-
tiativet vil desuden indebære en ændret udbetaling gennem Landbrugssty-
relsen (LAG) og Fiskeristyrelsen (FLAG), hvilket kræver en ændring af
deres respektive IT-systemer.
3) Fordelagtige lån
Virksomheder på småøerne har mulighed for at søge de statslige kompen-
sationsordninger samt øvrige COVID-19-hjælpepakker, herunder statsga-
ranterede lån. Herudover er der allerede i dag mulighed for at søge om Ø-
støttelån gennem Landdistriktspuljen. Ø-støttelån ydes til private er-
hvervsdrivende og enkeltpersoner til projekter på de små øer. Ø-
2
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om, hvor mange midler der skulle afsættes til hvert initiativ, hvis Sammenslutningen af Danske Småøers forslag til indsatser for sikre ø-virksomhedernes og småøernes overlevelse i denne krisetid, til erhvervsministeren
støttelånene ydes til konkrete projekter, og kan ikke ydes til virksomheder
som underskudsdækning eller driftstilskud.
Med de muligheder, der allerede er for at søge regeringens kompensati-
onsordninger og ø-støttelån, er der ikke på nuværende tidspunkt planer
om specifikt at fokusere på turismevirksomheder på småøerne.
4) Udskydelse af betaling af afdrag på ø-støttelån
Forslaget om udskydelse af betaling af afdrag på ø-støttelån er meget
kvalificeret og jeg har
efter undersøgelse af mulighederne herfor
derfor besluttet at iværksætte initiativet. Dermed undgår låntagerne en
udgift til afdrag på ø-støttelån i 2020, hvor deres indtjening er reduce-
ret pga. en forkortet turistsæson. Udskydelsen af afdragene vil kunne
betyde, at lukningstruede virksomheder overlever krisen, og staten
mindsker med initiativet dermed risikoen for tab på disse lån.
Der betales terminsydelser på ø-støttelån to gange om året med forfald
hhv. 1. juni og 1. december. En udskydelse af afdragene i 2020 vil
betyde, at næste terminsydelse skal falde 1. juni 2021. Initiativet vil
samlet set omfatte henstand for ca. 1 mio. kr. Der vil være modtagere
af ø-støttelånet, der allerede har modtaget en opkrævning af næste
termin den 1. juni. De vil blive informeret om, at de kan udskyde beta-
lingen. Initiativet medfører ikke merudgifter.
5) Ø-havne: Renovering og anlæg
Transport- og Boligministeriet oplyser, at:
”Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen har foretaget en gennemgang af de 27
øer, som er medlem af Sammenslutningen af Danske Småøer. 26 af de 27
øer har mindst én havn, der typisk fungerer som færgehavn for den re-
gelmæssige færgetrafik, som betjener øerne. På en række øer ligger der
ofte, i tilknytning til færgehavnen eller i nogle tilfælde blot til anløbsbro-
en, en havn som bruges af lystbåde og eventuelle fiskerbåde. Mandø har
som den eneste af de 27 øer ikke nogen havn, da man kommer til øen via
en dæmning.
De fleste havne på de 26 øer er medtaget i Den Danske Havnelods
(www.danskehavnelods.dk), hvor man kan søge nærmere oplysninger om
havnene. Tre af havnene er ikke medtaget i Havnelodsen, da der er meget
få beboere på øerne og samtidig meget små anløbsbroer til færgerne.
Derudover findes der ikke andre aktiviteter i eller ved disse tre havne.
Generelt er havnene på de 26 øer ejet og drevet af de respektive kommu-
ner som kommunale havne. Dette hænger givetvis sammen med, at øerne
typisk betjenes af færger, der ejes af de respektive kommuner - enten di-
rekte eller gennem et færgeselskab.
3
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om, hvor mange midler der skulle afsættes til hvert initiativ, hvis Sammenslutningen af Danske Småøers forslag til indsatser for sikre ø-virksomhedernes og småøernes overlevelse i denne krisetid, til erhvervsministeren
På 18 af de 26 øer ligger der en havn, som har én ejer, hvilket, som nævnt
ovenfor, typisk er en kommune. Den samme havn betjener i en række
tilfælde forskellige formål - både som færgehavn og som lystbådehavn.
På 8 af de 26 øer ligger der havne, som er ejet af to forskellige enheder.
Færgehavnen ejes således typisk af kommunen, mens den ofte tilstødende
lystbådehavn ejes af en fond, et bådelaug eller tilsvarende, typisk i form
af en selvejende institution. Trods de forskellige ejer-strukturer på disse
havne ligger de to havne typisk fysisk op ad hinanden og benytter således
i flere tilfælde de samme bolværker mv. mod det åbne hav.
På baggrund af ovenstående opsummering er det Trafik-, Bygge- og Bo-
ligstyrelsens vurdering, at forholdene på de enkelte øer mht. størrelse,
antal beboere og derved kapacitetsbehov for havnebetjening er stærkt
varierende. Dette betyder, at den potentielle efterspørgsel efter midler til
renovering og eventuelle nyanlæg på havnene ligeledes er meget varie-
rende. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har ikke kendskab til de konkre-
te forhold i de enkelte havne på de 26 øer, herunder deres stand og benyt-
telse til såvel færger som andre formål.
Havnene på de 26 øer med den tilhørende færgedrift synes samlet set at
fungere forsvarligt og tilfredsstillende i dag, og det samme synes umid-
delbart også at være tilfældet for de tilhørende lystbådehavne.
På den baggrund er det Transport- og Boligministeriets samlede vurde-
ring, at der ikke umiddelbart ses at være behov for en statslig pulje til at
støtte renovering og udvidelse af havne og havnefaciliteter på de danske
småøer.”
Miljø- og Fødevareministeriet oplyser vedrørende samme initiativ, at:
”Miljøministeren
har ikke aktuelt planer om at afsætte statslige midler
specifikt målrettet renovering og udvidelse af havne og havnefaciliteter
på småøer. Jeg har forelagt spørgsmålet Kystdirektoratet, der oplyser, at
Kystdirektoratet er myndighed for anlæg på søterritoriet, og enhver æn-
dring af et anlæg i en lystbådehavn kræver tilladelse fra Kystdirektoratet,
medmindre der er tale om almindelig vedligehold eller helt små anlæg.
Lystbådehavne kan have mange positive effekter for lokalsamfundet, idet
lystbådehavne kan være med til at skabe liv og tiltrække turister til et
område.”
6) Kystsikring
både vedligeholdelse og nyopførelse
Miljø- og Fødevareministeriet oplyser, at:
”På finansloven
for 2020 er der afsat en pulje på i alt 80,6 mio. kr. til di-
ge- og kystbeskyttelsesprojekter i 2020, der bl.a. har til formål at tilgode-
se kommunale fællesprojekter i områder, hvor risikoen for erosion er
4
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om, hvor mange midler der skulle afsættes til hvert initiativ, hvis Sammenslutningen af Danske Småøers forslag til indsatser for sikre ø-virksomhedernes og småøernes overlevelse i denne krisetid, til erhvervsministeren
størst ifølge kystanalysen fra 2016. Der er ikke aktuelt planer om at af-
sætte statslige midler specifikt målrettet kystbeskyttelsesprojekter på små
øer. Jeg har forelagt spørgsmålet Kystdirektoratet, der oplyser, at det er
kommunerne der giver tilladelse til etablering af kystbeskyttelse. Det er
som udgangspunkt grundejeren, der skal finansiere kystbeskyttelse, men
kommuner har mulighed for at bidrage til finansiering af kystbeskyttelse,
der beskytter flere grundejere. Typisk vil det være højvandsbeskyttelse i
form af diger, der aktuelt kan være behov for på de danske småøer.
Kystdirektoratet vurderer, at nyanlæg af kystbeskyttelse vil koste mellem
3.000 kr.
30.000 kr. per meter, og i indre danske farvande fra 3.000 kr.
til 10.000 kr. per meter. Kystdirektoratet har ikke kendskab til aktuelle
kystbeskyttelsesprojekter med behov for statslig medfinansiering på de
danske småøer og kan således ikke vurdere hvilke omkostninger til kyst-
beskyttelse, der forventes på småøerne i den nærmeste fremtid.
Kystdirektoratet kan endvidere oplyse, at der tidligere har været statslige
puljeordninger målrettet kystbeskyttelse på småøer. Senest i 2018 blev
der afsat 3,2 mio. kr. til en styrket kystbeskyttelse på Anholt.”
7) Opførsel af almene boliger
Transport- og Boligministeriet oplyser, at:
”Med
boligaftalen af 19. maj 2020 er der indgået aftale om at afsætte 30
mio. kr. fra Nybyggerifonden til nybyggeri af almene boliger på småøer-
ne. Derudover afsættes også 6 mio. kr. til huslejenedsættelser på øerne i
2021-2026."
Jeg vurderer, at jeg med dette svar har besvaret Sammenslutningen af
Danske Småøers spørgsmål. Jeg er naturligvis altid åben for dialog med
udvalget.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
5