Udvalget for Landdistrikter og Øer 2019-20
ULØ Alm.del
Offentligt
2183340_0001.png
Bilag II
Handlingsplan for
Det nationale landdistriktsnetværk
4-
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om ministeren vil oversende handlingsplanen for det nationale landdistriktsnetværk, som er etableret i henhold til det danske landdistriktsprogram, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2183340_0002.png
Handlingsplan for det nationale landdistriktsnetværk 2014-2020
© Miljø og Fødevareministeriet
Miljø og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf.: 33 92 33 01
Fax: 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
2
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om ministeren vil oversende handlingsplanen for det nationale landdistriktsnetværk, som er etableret i henhold til det danske landdistriktsprogram, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Indholdsfortegnelse
Introduktion ............................................................................................................................ 4
Organisering .......................................................................................................................... 5
Medlemmer ................................................................................................................. 5
Struktur ....................................................................................................................... 5
Evaluering ................................................................................................................... 6
Kommunikation ...................................................................................................................... 7
Europæiske netværksaktiviteter ............................................................................................. 7
Innovation .............................................................................................................................. 8
3
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om ministeren vil oversende handlingsplanen for det nationale landdistriktsnetværk, som er etableret i henhold til det danske landdistriktsprogram, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2183340_0004.png
Introduktion
Det danske landdistriktsprogram (LDP) 2014-2020 har til formål at støtte udviklingen af landbruget, styrke
vækst- og konkurrenceevnen i erhvervet samt styrke natur-, miljø- og klimaindsatsen gennem støtte til
både landbrugsmæssige og ikke landbrugsmæssige aktiviteter i landdistrikterne.
Det nationale landdistriktsnetværks (NRN) formål er at øge interessenternes engagement og deltagelse i
udviklingen af landdistrikterne, informere om politikken for udvikling af landdistrikterne og
finansieringsmulighederne, fremme innovation og samarbejde, samt bidrage til en effektiv gennemførelse
af LDP.
For at opnå disse mål skal NRN, som det fremgår af Forordning Nr. 1305/2013 art. 54, udarbejde og
gennemføre en handlingsplan, der mindst omfatter følgende aktiviteter, som her er inddelt i tre
indsatsområder:
Kommunikation
I.
aktiviteter vedrørende indsamling af eksempler på projekter, der omfatter alle prioriteterne i
programmerne for udvikling af landdistrikterne
II.
aktiviteter vedrørende fremme af tematiske og analytiske udvekslinger mellem interessenter inden
for landdistriktsudvikling samt deling og formidling af resultater
V.
aktiviteter vedrørende deling og formidling af resultater af overvågning og evaluering
VI.
en kommunikationsplan, herunder PR og oplysninger om programmet for udvikling af
landdistrikterne efter aftale med forvaltningsmyndighederne, og informations- og
kommunikationsaktiviteter, der tager sigte på en bredere offentlighed
Europæiske netværksaktiviteter
VII.
aktiviteter vedrørende deltagelse i og bidrag til det europæiske netværk for udvikling af
landdistrikterne
Innovation
IV.
aktiviteter vedrørende netværk for rådgivere og støttetjenester for innovation
LAG aktiviteterne indgår i alle tre indsatsområder
III.
aktiviteter vedrørende uddannelse og netværk for lokale aktionsgrupper og især teknisk bistand til
interterritorialt og tværnationalt samarbejde, fremme af samarbejde blandt lokale aktionsgrupper
og søgning efter partnere til den foranstaltning, der er nævnt i artikel 35
Størstedelen af disse aktiviteter fandt allerede sted i forskellige formelle og uformelle netværk under det
forrige landdistriktsprogram. Den eneste helt nye aktivitet er indsamling og formidling af best practice. NRN
organiseres som en samling af alle de formelle og uformelle netværk, der arbejder med de mål og
aktiviteter, der falder under NRN.
De strategiske overvejelser for indsatsområderne og organisering af netværket beskrives i denne
handlingsplan. Aktiviteterne beskrives i aktivitetsplanen, der skal opdateres årligt. Handlingsplanen
opdateres kun, hvis det vurderes der er behov for det.
4
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om ministeren vil oversende handlingsplanen for det nationale landdistriktsnetværk, som er etableret i henhold til det danske landdistriktsprogram, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2183340_0005.png
Organisering
NRN organiseres som en samling af formelle og uformelle netværk, der arbejder med netværkets mål og
aktiviteter. Netværksaktiviteterne faciliteres af de relevante medarbejdere fra NaturErhvervstyrelsen
(NAER), Erhvervsstyrelsen (ERST) og Naturstyrelsen (NST) i de fora, hvor aktiviteterne finder sted.
NRN er et åbent netværk, hvor alle aktører, der er involveret i udvikling af landdistrikterne, kan være med.
Alle har adgang til information om LDP på hjemmesiden, i medierne og på informationsmøder. Alle kan
indgå i dialogen om udmøntningen af programmet ved at svare på høringer. Interessenter er altid
velkomne til at tage kontakt, og der startes dialog om alle relevante sager.
Der arbejdes målrettet for at nå specifikke målgrupper i kommunikationsarbejdet, og for at involvere
relevante interessenter igennem direkte dialog i formelle og uformelle netværk. Dialogen startede ved den
politiske udmøntning af LDP, hvor interessenterne blev inviteret til workshop om udformningen af LDP.
Dialogen skal fortsætte gennem hele programperioden. Ud over dialogen i landdistriktsudvalget, tages
relevante interessenter løbene med på råd på dialogmøder om presserende sager, telefonisk på
medarbejderniveau eller som mødepunkter helt op til direktørniveau.
NRN kobler de netværk, der arbejder med samme typer af aktiviteter, for at undgå isolation og skabe
sammenhæng og synergi mellem netværkene. Det skal skabe synergi, nye relationer, fremme innovation og
opbygge kompetencer i de forskellige netværk.
Medlemmer
Netværkene i NRN er fleksible, i forhold til aktuelle mål og relevante aktører over tid. Der kan derfor ikke
defineres en fast gruppe af medlemmer i de forskellige netværk. De for sagen relevante organisationer,
foreninger, vidensinstitutioner og offentlige forvaltninger vil løbene blive inddraget i relevante netværk og
aktiviteter.
NRN er et åbent netværk for alle aktører, der er involveret i udvikling af landdistrikterne og som kan være
med til at bidrage til realiseringen af netværkets målsætninger.
For at sikre regelmæssig koordinering med og inddragelse af de mest centrale interessenter, bliver
Landdistriktsudvalget løbene orienteret og inviteret til at bidrage til netværks- og
kommunikationsaktiviteter. Landdistriktsudvalget er sammensat af repræsentanter for en række
ministerier, lokale og regionale myndigheder, jordbrugserhvervet, miljøorganisationer,
landdistriktsorganisationer og arbejdstagerorganisationer m.fl. Desuden deltager repræsentanter fra EU-
Kommissionen.
De lokale aktionsgrupper (LAG) organiseres efter den såkaldte LEADER metode, de anvender en territorial
tilgang, hvor de inddrager lokale organisationer, foreninger og myndigheder indenfor et nærmere
afgrænset område.
Struktur
Rammerne for NRN fastsættes af en styregruppe, der mødes en gang årligt. I det daglige kordineres
arbejdet af en koordinator, der indkalder relevante interessenter og medarbejdere fra
NaturErhvervstyrelsen (NAER), Naturstyrelsen (NST) og Erhvervsstyrelsen (ERST) til koordineringsmøder,
hvor der erfaringsudveksles, koordineres og konceptudveksles.
Styregruppen
Styregruppen består af en leder fra NAER og en leder fra Erhvervsstyrelsen. Styregruppen mødes en gang
årligt og er ansvarlig for at godkende handlingsplan og kommunikationsplan.
Koordinatoren
Koordinatoren er ansvarlig for koordinering af aktiviteterne i NRN, herunder at:
koordinering og evaluering af netværksaktiviteterne i NRN
5
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om ministeren vil oversende handlingsplanen for det nationale landdistriktsnetværk, som er etableret i henhold til det danske landdistriktsprogram, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2183340_0006.png
arrangere og indkalde relevante medarbejdere til koordineringsmøder
koordinere kommunikationsaktiviteterne i NAER
forberede styregruppemøder
opdatere handlingsplan og aktivitetsplan, som vedtages af styregruppen og sendes til orientering i
overvågningsudvalget
sikre at overvågningsudvalget bliver orienteret og hørt
Koordineringsmøderne
På koordineringsmøderne koordineres, udvikles og forfines netværkets metoder og koncepter. Arbejdet
tager udgangspunkt i faglige input og erfaringsudveksling, og der skabes synergi mellem aktiviteterne i de
forskellige netværk
Minimum en gang årligt afholdes et tematisk koordineringsmøde om et aktuelt tema, eksempelvis analyser,
innovation, indsamling af best practice, eller hvordan man får mest ud af dialogmøder, konferencer,
europæiske netværk. På de tematiske koordineringsmøder deltager de medarbejdere, der arbejder med
udførelsen af de aktiviteter, der er på dagsordenen, og relevante interessenter. Der vil typisk deltage
medarbejdere fra følgende enheder:
NAER, EU & Erhvervsudvikling
NAER, Projektdesign
NAER, Natur & Jordfordeling
NAER, Kunder & Kommunikation
NAER, Miljø & Biodiversitet
NST
ERST Ad hoc medlemmer, herunder relevante interessenter
Derudover holdes der koordineringsmøder for kommunikationsarbejdet i NAER efter behov. Her mødes de
kommunikationsansvarlige i NAER og repræsentanter fra Kunder & Kommunikation og koordinerer og
udvikler kommunikationsindsatsen. ERST koordinerer ligeledes kommunikationsaktiviteterne for LAG
løbende.
Ansvarlige
Netværksaktiviteterne faciliteres af de relevante medarbejdere fra NAER, NST og ERST i de fora, hvor
aktiviteterne finder sted.
NAER er som hovedansvarlig for forvaltningen af LDP, projektholder og varetager koordinatorfunktionen.
NAER er ansvarlig for alle netværks- og kommunikationsaktiviteter, bortset fra LAG aktiviteterne. NAER
bruger cirka 4 årsværk på NRN aktiviteter og koordinering.
NST bidrager til netværks- og kommunikationsaktiviteterne for de ordninger, der hører til deres
ressortområde.
ERST har det overordnede ansvar for de lokale aktionsgrupper. LAG Sekretariatets Netværkscenter forestår,
som ansvarlig for policyudvikling, gennemførelse og forvaltning af netværks- og kommunikationsaktiviteter
for at understøtte indsatsen rettet mod landdistrikter via lokale aktionsgrupper. ERST bruger cirka 4
årsværk på NRN aktiviteter og koordinering.
Evaluering
Netværksarbejdet udvikles og forbedres løbende. På koordineringsmøderne evalueres det, om
aktiviteterne har haft den ønskede effekt, om de skal gentages og om der skal udvikles nye tiltag.
Konklusionerne danner basis for den årlige opdatering af aktivitetsplanen, som vedtages af styregruppen og
sendes til orientering i overvågningsudvalget.
Der laves en grundig evaluering i forbindelse med midtvejs og slutevalueringerne af LDP. Det vil i
aktivitetsplanen tydeligt fremgå hvilke målindikatorer, der skal evalueres på baggrund af.
6
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om ministeren vil oversende handlingsplanen for det nationale landdistriktsnetværk, som er etableret i henhold til det danske landdistriktsprogram, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Kommunikation
Det strategiske formål med kommunikationen om LDP er at udbrede kendskabet til LDP, og sikre at
potentielle tilskudsmodtagere kender deres muligheder og har adgang til den nødvendige viden for at søge
og forvalte støtten. Kommunikationen skal understøtte og synliggøre gennemførelsen af indsatser under
landdistriktsprogrammet, ift. muligheder og resultater over for potentielle tilskudsmodtagere, konsulenter,
interessenter, beslutningstagere og den brede offentlighed. Udbredelse af information om
landdistriktsprogrammet, tilskudsmulighederne, viden om landdistriktsudvikling og formidling af gode så
vel som mindre gode erfaringer til den brede offentlighed er af særlig stor betydning for kommunikationen
om landdistriktsprogrammet.
NRN koordinatoren står for koordineringen af al kommunikationen om LDP og for at involvere
interessenterne i formidlingsarbejdet. ERST netværkscentret står for kommunikationen om
landdistriktsindsatsen, der baserer sig på frivillige kræfter i nærmiljøet.
NRN koordinatoren skal samarbejde med Kunder & Kommunikation om at sikre, at al kommunikation er
væsentlig, rettidig, målrettet og klar. For at opnå den optimale effekt af kommunikationsindsatsen er det
afgørende at vælge den eller de rigtige kommunikationskanaler til opgaven. Ofte er det ikke nok kun at
anvende én kanal for at nå den respektive målgruppe. Derfor kombineres nyheder i nyhedsbrevet med
mediearbejde, informationsmøder, deltagelse på konferencer, og der informeres via interessenter, bl.a.
gennem netværk.
Det er ligeledes en del af det strategiske formål med kommunikationen at optimere udmøntningen af LDP
gennem dialog med interessenterne. Dialogen foregår i alle de formelle og uformelle netværk, der indgår i
NRN. Ud over dialogen i landdistriktsudvalget, tages relevante interessenter løbende med på råd på
dialogmøder om presserende sager, telefonisk på medarbejderniveau, eller som mødepunkter helt op til
direktørniveau. Der er ligeledes dialog på seminarer, konferencer, road shows, informationsmøder mm.
ERST Netværkscenteret har fokus på at skabe synergi mellem landdistriktsaktørers aktiviteter på nationalt
plan via kapacitetsopbygning og erfaringsudveksling. Netværkscenteret yder støtte til de lokale
aktionsgrupper, og sikrer bistand til lokale udviklingsaktiviteter og tværnationalt samarbejde. LAGernes
bestyrelser holdes bl.a. orienteret via Koordinationsudvalget, som består af 3 LAG formænd, som ERST
løbende holder møder med.
Der vil efter behov blive iværksat større enkelstående events målrettet en aktuel udfordring. Det kan være
aktiviteter vedrørende fremme af tematiske og analytiske udvekslinger, såsom nabotjek, der er
systematiserede analyser af gennemførelsen af udvalgte ordninger i et antal lande med henblik op at få et
overblik, der kan skabe et godt fundament for fremtidige implementeringsvalg og dialog med
interessenterne. Det kan også være en målrettet dialog om en aktuel problemstilling såsom Road showet i
2016, hvor NAER går i dialog med landmænd og konsulenter om hvorledes fejlraten bedst bringes ned.
Kommunikationsindsatsen er baseret på kommunikationsstrategien for LDP, og fungerer i sammenspil med
dette afsnit som fundament for kommunikationsplanen, der er en del af NRNs aktivitetsplan.
Kommunikationsindsatserne udvikles og forbedres løbende gennem evaluering og en årlig status på
fremskridt og fremtidige planer, som danner basis for den årlige opdatering af kommunikationsplanen.
Europæiske netværksaktiviteter
De europæiske netværksaktiviteter er med til at sikre erfaringsudveksling på tværs af grænser.
Forvaltningsmyndigheden og en række danske forskningsinstitutioner og interessenter deltager aktivt i
europæiske netværk for udvikling af landdistrikterne. En repræsentant fra NAER og en repræsentant fra
ERST deltager sammen med en række interessenter i det årlige møde i EU Rural Networks' Assembly.
Repræsentanten fra NAER sidder i styregruppen for EU Rural Networks' Assembly. Personen sikrer, at de
relevante fagmedarbejdere sendes til undergruppemøder og workshops.
7
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om ministeren vil oversende handlingsplanen for det nationale landdistriktsnetværk, som er etableret i henhold til det danske landdistriktsprogram, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Derudover er Danmark aktiv indenfor en række initiativer i netværket for det Europæiske
Innovationspartnerskab for landbrugets produktivitet og bæredygtighed (EIP), ikke mindst gennem aktiv
deltagelse fra danske universiteter og danske landbrugs viden- og innovationscenter, Videncentret for
Landbrug. Danmark deltager i en række EIP fokusgrupper, herunder grupperne for økologisk landbrug,
dyrehold og reduktion af brugen af antibiotika, integreret skadedyrsbekæmpelse (IPM), integreret
præcisionslandbrug, genetiske ressourcer, rentabiliteten af permanente græsarealer og Europæiske Kvæg
innovationspartnerskab (ECIP). Derudover deltager de danske universiteter i The European Networks for
Rural Development (ENRD). ERST deltager også i Nordic-Baltic Rural Network.
Innovation
Målsætningen om innovation tildeles en central placering i udmøntningen af LDP. Innovation er afgørende
for udvikling af levedygtige virksomheder med fokus på produktivitet, konkurrencedygtighed og vækst.
Innovation i virksomhederne handler om, at videns- og erhvervsaktørerne kommunikerer og inspirerer
hinanden, udveksler viden og samarbejder. Samarbejde om innovation skal give inspiration til at gå nye veje
og bryde indarbejdede traditioner, vaner og rutiner.
Danmark har en lang tradition for at udføre anvendt forskning og udvikling i tæt samarbejde med den
lokale rådgivning og primærproducenterne. Dansk landbrug har gennem årene udviklet et omfattende og
vidtforgrenet rådgivnings- og vidensformidlingssystem til gavn for landbrugsbedrifterne centraliseret
omkring bl.a. Videncentret for Landbrug og Økologisk Landsforening. I samarbejde med universiteter, GTS-
institutter, lokale rådgivningscentre, primærproducenter og virksomheder, gennemfører de to institutioner
anvendte forskningsprojekter om problemstillinger og udfordringer, der er vigtige for fødevareerhvervet.
Projekterne bliver defineret i en bottom up-proces, hvor primærproducenterne i bestyrelsen for
Videncentret for Landbrug identificere vigtige spørgsmål og problemer, der skal løses i fælleskab med
forskningsinstitutionerne. Dette rådgivnings- og vidensformidlingssystem, og den måde den danske
landbrugssektor arbejder med udvikling og implementering af forskning og innovation, er helt i tråd med
virkemåde og formål for det Europæiske Innovationspartnerskab for landbrugets produktivitet og
bæredygtighed (EIP). Danmark er, som det fremgår under indsatsområdet Europæiske netværksaktiviteter,
aktiv indenfor en række initiativer i netværket for EIP.
Innovation er selve fundamentet i LEADER-metoden som anvendes af LAG, og er et helt centralt resultat af
arbejdet med lokaldrevet udvikling (CLLD
Community Lead Local Development). Målet er, at den
lokaldrevede tilgang skal være et effektivt værktøj til fremme af innovation i landdistrikterne, fordi
metoden integrerer og tilfører værdi på tværs af sektorer, tilskynder aktørerne i landdistrikterne til at
overveje det mere langsigtede potentiale for deres område gennem integrerede strategier samt ved at
forbedre og fremme den organisatoriske kapacitet og samarbejde på nye måder.
NaturErhvervstyrelsen lægger op til samarbejde mellem vidensinstitutioner og erhvervsaktører for at
fremme innovation.
Miljø- og Fødevareministeriet implementerer, som en anden væsentlig finansieringskilde til innovation, den
nationale erhvervsstøtteordning Grønt Udviklings- og DemonstrationsProgram (GUDP). GUDP støtter
netværksprojekter, der stimulerer forskere, fødevarevirksomheder og landmænd til at arbejde sammen om
at skabe innovation og sikre vækst.
8
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om ministeren vil oversende handlingsplanen for det nationale landdistriktsnetværk, som er etableret i henhold til det danske landdistriktsprogram, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om ministeren vil oversende handlingsplanen for det nationale landdistriktsnetværk, som er etableret i henhold til det danske landdistriktsprogram, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2183340_0010.png
Miljø og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
[email protected]
www.mfvm.dk