Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del
Offentligt
2177274_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 18. marts 2020 har udvalget efter ønske fra Astrid Carøe (SF) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 93
Vil ministeren redegøre for, hvorfor ministeriet lægger en mobilitetshindring på
lektorer med en lektorbedømmelse før 2013, der i deres nuværende arbejde løser
alle lektoropgaver efter den nuværende stillingsstruktur på professionshøjskoler-
ne, ved at kræve en ny lektorbedømmelse ved jobskifte til tilsvarende uddannel-
sesinstitution?
Svar
Anliggender fsva. lektorbedømmelse og stillingsstruktur på professionshøjskolerne
er delegeret til Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte. Jeg har derfor
bedt styrelsen redegøre for problemstillingen, som adresseres i spørgsmålet. Sty-
relsen har oplyst følgende:
”I
2013 blev det lovgivningsmæssigt præciseret, at professionshøjskolerne har
ansvar for varetagelse af praksisnære og anvendelsesorienterede forsknings- og
udviklingsaktiviteter inden for de relevante fagområder, som institutionerne i hen-
hold til deres formål har til opgave at forsyne med uddannet arbejdskraft og ny
viden.
Professionshøjskolernes aktive involvering i relevante praksisnære og anvendel-
sesorienterede forsknings- og udviklingsaktiviteter sker således også med henblik
på at øge uddannelsernes kvalitet.
Det er i stillingsstrukturen, som trådte i kraft den 1. august 2013, præciseret, at
underviserne på professionshøjskolerne som en naturlig del af deres virke på kva-
lificeret vis indgår i praksisrettede og anvendelsesorienterede forsknings- og ud-
viklingsaktiviteter, dvs. indsamling, bearbejdning og formidling samt produktion af
relevant faglig viden, i samspil med virksomheder, andre uddannelses- og viden-
institutioner mv.
I stillingsstrukturen fra 2013 præciseres således forventningen om, at de fastan-
satte undervisere deltager aktivt og kontinuerligt i institutionens forsknings- og
udviklingsaktiviteter, og at underviserne løbende holder sig fagligt opdateret om
den nyeste viden fra national og international forskning. Stillingsstrukturen fra
15. april 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
121161
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren mener, det er rimeligt, at disse lektorers praktiske erfaring ikke anerkendes som værende tilstrækkeligt til at kunne ansættes i en lektorstilling på en anden professionshøjskole, til uddannelses- og forskningsministeren
2177274_0002.png
2013 er udarbejdet med henblik på, at medarbejderne er i stand til at løfte disse
opgaver.
Efter 2013 er det ligeledes et krav, at den enkelte institution sikrer, at underviserne
har tilstrækkelige forsknings- og udviklingsmæssige kvalifikationer til, at institutio-
nen som en del af de samlede forsknings- og udviklingsaktiviteter kan gennemføre
relevante aktiviteter i henhold til alment og internationalt anerkendte definitioner af
forsknings- og udviklingsaktivitet, herunder indgå i praksisnære forsknings- og
udviklingssamarbejder med øvrige nationale og internationale uddannelses- og
videninstitutioner, private og offentlige virksomheder mv. Med stillingsstrukturen
fra 2013 er der indført et krav om, at mindst 25 pct. af arbejdsopgaverne i adjunkt-
perioden skal ske inden for forskning og udvikling.
Disse krav til underviserne om at skulle beskæftige sig med forsknings- og udvik-
lingsaktiviteter blev ikke stillet før 2013. Før 2013 var der alene tale om et tilbud
om formidling af forskningsresultater, som adjunkter kunne vælge at blive bedømt
efter sammen med kompetencer til at undervise i grunduddannelser.
Der er derfor en betydelig forskel i de kompetencer, der efterspørges i den tidlige-
re stillingsstruktur fra 2003, og de kompetencer, der efterspørges i stillingsstruktu-
ren efter 1. august 2013, særligt hvad angår forsknings- og udviklingskompeten-
cer.
Kravet om fornyet bedømmelse ved stillingsskift for lektorer, der ikke er kvalificeret
efter 2013-bekendtgørelsen, er således begrundet i betydelige faglige forskelle,
der stilles til en lektorbedømmelse før og efter 1. august 2013.
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte har sammen med professionshøj-
skolerne drøftet mulighederne for at lave en overgangsordning for gruppen af lek-
torer, som er bedømt efter 2003 stillingsstrukturen, og som ønsker at skifte stilling
til en anden professionshøjskole.
Problemstillingen om lektorbedømmelse ved stillingsskifte er ligeledes drøftet med
Akademikerne, som var enige i, at styrelsen skulle undersøge mulighederne for at
udarbejde en overgangsordning, hvor der ved lektorbedømmelse gives merit for
de kompetencer, som en ansøger via stillingsstruktur fra 2003 har opnået.
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte har på den baggrund i samarbej-
de med professionshøjskolerne udarbejdet en overgangsordning, der har været
drøftet med Akademikerne og Dansk Magisterforening, LC/CO10 samt Dansk
Sygeplejeråd. Overgangsordningen er udarbejdet som et særskilt kapitel til den
nuværende bekendtgørelse nr. 1227 af 23. oktober 2018 om lektorkvalificering,
lektorbedømmelse og docentbedømmelse af undervisere ved erhvervsakademier,
professionshøjskoler, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og visse maritime
institutioner.
I overgangsordningen foreslås, at lektorer, der er bedømt eller har fået merit efter
bekendtgørelse nr. 635 af 27. juni 2003 om lektorbedømmelse ved Centre for
Videregående Uddannelse og andre institutioner for mellemlange videregående
uddannelser, alene skal bedømmes efter kriterium b i den gældende bekendtgø-
relse om lektorkvalificering mv., som bl.a. specifikt omhandler forsknings- og ud-
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren mener, det er rimeligt, at disse lektorers praktiske erfaring ikke anerkendes som værende tilstrækkeligt til at kunne ansættes i en lektorstilling på en anden professionshøjskole, til uddannelses- og forskningsministeren
2177274_0003.png
viklingsopgaver, mens de to øvrige kriterier, a og c, der mere bredt vedrører un-
dervisningsopgaver, ikke skal bedømmes.
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte har den 30. marts 2020 sendt
udkast til ny bekendtgørelse om lektorkvalificering mv. i høring med høringsfrist
den 4. maj 2020.”
Jeg henholder mig til ovenstående redegørelse fra Styrelsen for Institutioner og
Uddannelsesstøtte og afventer for nuværende resultatet af høringen om over-
gangsordningen.
Med venlig hilsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 3/3