Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del
Offentligt
2176146_0001.png
Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 12. marts 2020 har udvalget efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV) stillet
mig følgende spørgsmål:
UFU spørgsmål alm. del 87
Vil ministeren oplyse, hvad det vil betyde for beregningen af målsætningen om at
anvende 1 pct. af BNP på offentlig finansieret forskning, hvis man
a) undlod at modregne hjemtag af EU- forskningsmidler og
b) medregnede dansk bidrag til EU's forskningspuljer? Svaret bedes omfatte be-
regninger fra 2015-2019 og stillet op i en tabel, som tydeliggør en eventuel diffe-
rence mellem denne og den nuværende beregningsmetode.
Svar
EU's forskningsbudget, Horizon 2020, indgår i dag i opgørelsen af det offentlige
forskningsbudget på baggrund af det forventede danske hjemtag, som opgøres af
Danmarks Statistik.
Danmark bidrager ikke særskilt til EU’s forskellige programmer, herunder Horizon
2020. Horizon 2020 finansieres af det samlede EU-budget og bidrag fra lande, der
ikke er EU-medlemmer, men indgår i Horizon 2020-samarbejdet. Det danske bi-
drag kan således udregnes med udgangspunkt i den danske bidragsandel til det
samlede EU-budget.
Det forventede danske hjemtag og bidrag til Horizon 2020 fremgår af tabel 1.
Tabel 1
Sammenligning af den beregnede danske andel af Horizon 2020 og EU-hjemtag (2015-
2019)
Mio. DKK (2020-pl)
Forventet EU-hjemtag
1)
Skøn for DK-bidrag til Horizon
2020
2)
2015
1.738
1.381
2016
1.696
1.557
2017
1.845
1.522
2018
1.952
1.558
2019
2.107
1.598
9. april 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
120073
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om, hvad det vil betyde for beregningen af målsætningen om at anvende 1 pct. af BNP på offentlig finansieret forskning, til uddannelses- og forskningsministeren
2176146_0002.png
Anm.:
Kilde:
1) Det forventede hjemtag af EU-midler for 2015-2019 er opgjort af Danmarks Statistik.
2) Det bemærkes, at Danmark ikke bidrager særskilt til EU’s programmer. Horizon 2020 fi-
nansieres af det samlede EU-budget og bidrag fra lande, der ikke er EU-medlemmer, men
indgår i Horizon 2020-samarbejdet. Skønnet for Danmarks bidrag til Horizon 2020 er udarbej-
det pba. regnskabstal for det realiserede niveau for betalinger under Horizon 2020 i perioden
2015-2018 samt budgettal for det samlede betalingsniveau for Horizon 2020 for hhv. 2019.
Hertil er der anvendt skøn for Danmarks finansieringsandel fsva.
Danmarks andel af EU’s
BNI indtægter (ca. 1,9 pct.), hvilket er udarbejdet af Det Rådgivende Udvalg for Egne Indtæg-
ter (ACOR).
EU-Kommissionen, ACOR, Danmarks Statistik
Såfremt det offentlige forskningsbudget blev opgjort uden at medregne EU-hjem-
taget ville det reducere forskningsbudgettet med mellem 1.696-2.107 mio. kr. i
årene 2015-2020. Såfremt man i stedet benyttede det danske finansieringsbidrag
til Horizon 2020 ville det reducere forskningsbudgettet med mellem 139-509 mio.
kr.,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Det offentlige forskningsbudget 2015-2019
Mio. kr., 2020-pl
1) Offentligt forskningsbudget, nuværende metode
2) Offentligt forskningsbudget, eksl. EU-hjemtag
Difference 2-1
3) Offentligt forskningsbudget, bidragsandel
Difference 3-1
2015
23.640
21.902
-1.738
23.283
-357
2016
22.062
20.366
-1.696
21.923
-139
2017
22.233
20.388
-1.845
21.910
-323
2018
22.647
20.695
-1.952
22.253
-394
2019
22.949
20.842
-2.107
22.440
-509
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Kilde:
Danmarks Statistik (FOUBUD) og Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Det bemærkes, at budgetteringen af det offentlige forskningsbudget sker ifm. fi-
nanslovforslaget, og der prioriteres i den forbindelse midler, så Danmark ved frem-
sættelsen af finanslovforslaget opfylder forskningsmålsætningen om, at forsk-
ningsbudgettet udgør 1 pct. af BNP med afsæt i BNP-skønnet for det kommende
finansår fra
Økonomisk Redegørelse, august.
En del af det offentlige forskningsbudget består af en forskningsreserve, der fast-
sættes på baggrund af størrelsen på forskningsbudgettets øvrige poster således, at
det samlede offentlige forskningsbudget udgør mindst 1,00 pct. af BNP ved frem-
sættelsen af finanslovforslaget.
Budgetteringen af forskningsreserven som en residual betyder, at hvis EU-hjemta-
get ikke blev medregnet eller blev opgjort ved Danmarks bidrag til Horizon 2020,
ville forskningsreserven blive budgetteret tilsvarende større mhp. at realisere et
samlet forskningsbudget på 1,00 pct. af BNP.
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2/2