Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del
Offentligt
2183959_0001.png
Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Uddannelses- og Forskningsudvalget har i brev af 23. januar 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 54 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet af
ikke-medlem af udvalget (MFU) Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 54:
”Vil
ministeren på baggrund af erfaringerne med platformsvirksomheder i Dan-
mark sørge for, at Folketinget får tilsendt information om reguleringstiltag og erfa-
ringer med politisk fastsatte rammevilkår for platformsvirksomheders tilknyttede
arbejdstagere/”selvstændige”
for at undgå svindel med skattebetaling og offentlige
afgifter, omgåelse af arbejdsmiljøregler, manglende arbejdsgiveransvar i forhold til
fx sociale ordninger, som er knyttet til traditionel beskæftigelse og ansættelse, og
ministeren bedes endvidere informere om erfaringer med og implementering af
AB5 i Californien
og evt. tilhørende debat, også i andre delstater
og om der er
igangsat tilsvarende initiativer andre steder? Der henvises til artiklen "Californien
vedtager ny arbejdsmarkedslov: Vil beskytte freelancere og arbejdere uden fastan-
sættelse", bragt i Berlingske den 13. september 2019.”
Svar:
Jeg vil naturligvis gerne informere Folketinget om regeringens tiltag for at følge
udviklingen i platformsøkonomien i både Danmark og udlandet, herunder regule-
ringstiltag og erfaringer med politisk fastsatte rammevilkår for platformsarbejdere.
Jeg har derfor indhentet bidrag fra både Erhvervsministeriet og Udenrigsministeriet
til besvarelsen af spørgsmålet.
Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at det er centralt for regeringen, at der er
ordentlige vilkår på hele det danske arbejdsmarked og dermed også for personer,
der arbejder inden for dele- og platformsøkonomien. Det gælder uanset, om der er
tale om lønmodtagere eller selvstændige.
Derfor er arbejdsvilkårene ved arbejde for platformsvirksomheder også et område,
hvor regeringen følger udviklingen og løbende overvejer behovet for initiativer og
opmærksomhedspunkter.
I forhold til regeringens generelle arbejde med dele- og platformsøkonomi kan jeg
oplyse, at arbejdet i det såkaldte
”Rådet for Deleøkonomi”
fortsættes under den nu-
30. april 2020
J.nr.
2020 - 905
UFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 54: MFU spm., om at at Folketinget får tilsendt information om reguleringstiltag og erfaringer med politisk fastsatte rammevilkår for platformsvirksomheders tilknyttede arbejdstagere/selvstændige mv., til beskæftigelsesministeren
værende regering. Rådet består af repræsentanter for deleøkonomiske virksomhe-
der, arbejdsmarkedets parter, eksperter og forbrugere. Erhvervsministeriet har op-
lyst følgende om rådets arbejde:
”Rådet
for Deleøkonomi har blandt andet til opgave at rådgive erhvervsministeren
og dermed regeringen i forhold til udviklingen på området for deleøkonomi og kan
af egen drift tage temaer op til drøftelse, herunder også nye beskæftigelsesformers
betydning for arbejdsmarkedet og erhvervsliv. Rådet kan endvidere komme med
anbefalinger til indsatser, som skaber velfungerende rammer for dele- og plat-
formsøkonomien i Danmark.
Rådet for Deleøkonomi kan også inddrage udenlandske erfaringer og tiltag i sit ar-
bejde. Rådet foretager dog ingen systematisk monitorering af reguleringstiltag af
dele- og platformsøkonomien i udlandet.
Rådet blev nedsat d. 30. januar 2019 og kan løbende komme med anbefalinger til
erhvervsministeren.”
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet om erfaringerne med AB5 i Californien har
Udenrigsministeriet oplyst følgende:
”Californiens
nye arbejdsmarkedslov AB5 trådte i kraft 1. januar 2020. AB5 oprin-
der fra en domstolsafgørelse ved California Supreme Court i april 2018, der blev
kodificeret som lov i september 2019.
Loven blev stemt igennem med et stort flertal og har i vidt omfang haft opbakning
fra fagbevægelsen i Californien. Herudover er reaktionerne på loven varierende.
Både den oprindelige domstolsafgørelse og det efterfølgende lovarbejde har mødt
omfattende modstand fra industrien, herunder tech-virksomheder. Virksomhederne
estimerer øgede driftsomkostninger på op til 20-30 procent, såfremt freelancere
skal betragtes som ansatte. Også freelance sammenslutninger har udtrykt utilfreds-
hed med AB5.
AB5 vil først og fremmest blive håndhævet igennem domstolene og klageinstanser.
Der er endnu ikke blevet afgivet endelig dom i sager med brug af AB5. Det vides
endnu ikke, hvordan retsvæsenet vil fortolke og anvende AB5. Præcist hvordan lo-
ven vil påvirke arbejdsmarkedet i Californien er derfor usikkert på nuværende tids-
punkt.
Lovgivning inspireret af AB5 er under overvejelse i andre delstater, fx New York,
New Jersey og Illinois.”
Jeg kan henholde mig til Erhvervsministeriet og Udenrigsministeriets oplysninger.
2
UFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 54: MFU spm., om at at Folketinget får tilsendt information om reguleringstiltag og erfaringer med politisk fastsatte rammevilkår for platformsvirksomheders tilknyttede arbejdstagere/selvstændige mv., til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3