Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 7. november 2019 har udvalget efter ønske fra Katrine Robsøe (RV) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 28
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af spørgsmål nr. S 193 oplyse, om
ministerens svar skal forstås således, at regeringen og ministeren ikke vil tage
initiativer eller implementere tiltag, der kan sikre en bedre kønsbalance og et løft
af mænds deltagelse i uddannelsessystemet, og som dermed kan gøre op med
det ulige uddannelsesvalg mellem kønnene? Vil ministeren supplerende uddybe,
hvilke initiativer som ministeren i sit svar på spørgsmål nr. S 193 mener fungerer
og hvad fremtidsperspektiverne for disse initiativer er?
Svar
Det er korrekt forstået, at der ikke er konkrete projekter i støbeskeen, der skal øge
det generelle optag af mænd på de videregående uddannelser.
Mit tidligere svar skal dog på ingen måde forstås således, at jeg afviser at tage
initiativer, der adresserer kønsulighed på de videregående uddannelser.
Det er en problemstilling, som jeg er opmærksom på og jeg har bedt mit ministeri-
um om at se nærmere på området. Jeg mener, jf. mit tidligere svar, at der f.eks.
kan være god grund til at se på de uddannelser, der oplever stor efterspørgsel på
arbejdsmarkedet og som samtidigt har en kønsmæssigt skæv studenterbestand.
Jeg mener også, at det vil være oplagt at se på de studerendes trivsel i et køns-
perspektiv.
Jeg vil også meget gerne invitere spørgeren til at komme med sine overvejelser
og forslag.
Ift. konkrete eksempler, så er der flere tiltag i regi af Teknologipagten, som har det
formål at øge optaget af kvinder til STEM-uddannelserne, f.eks. Girls Day in Sci-
ence.
Girls Day in Science arrangeres af Naturvidenskabernes Hus og er målrettet piger
fra 7.
–
10. klasse og gymnasiet. Projekter giver piger mulighed for at undersøge
5. december 2019
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
77030
Side 1/2