Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 2. oktober 2020 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 201
Er
ministeren enig i, at de reklamer, som ministeren kalder ”glitrende annoncer i
bussen eller i biografen” hvor sprogbruget giver indtryk af noget, som er overflødigt,
kan tjene det formål at oplyse de studerende om, at der f.eks. ligger en nyoprettet
sygeplejerskeuddannelse
i Holbæk, idet der henvises til artiklen ”Ane Halsboe: Vi
sparer på reklamer, ikke på uddannelse” bragt i Altinget.dk den 27. august 2020?
Spørgsmålet stilles som opfølgning på samråd den 29. september 2020, jf. sam-
rådsspørgsmål D.
20. oktober 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
177576
Svar
Som vi i Socialdemokratiet også sagde inden valget, mener regeringen ganske en-
kelt ikke, at vores uddannelser hvert år skal bruge millioner af skattekroner på re-
klamer for at tiltrække de samme unge. Det er det, vi nu følger op på politisk.
I regeringens udspil til en flerårsaftale for politiet og anklagemyndigheden er der
ikke er lagt op til at reducere alle de tidligere opgjorte midler til markedsføring, da
det stadig skal være muligt at afholde åbent hus mv. Hertil kommer, at de stude-
rende har mulighed for at benytte sig af vejledningsinitiativer som Studievalg Dan-
mark mv., til at gøre opmærksom på mulighederne forbundet med forskellige ud-
dannelser i forskellige byer, hvilket bidrager til et oplyst studievalg.
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 1/1