12.10.2020
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 400: Spm. om, hvor mange penge henholdsvis erhvervsskoler og gymnasial…
Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 400 (Alm. del):
I brev af 3. juli 2020 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, hvor mange penge henholdsvis erhvervsskoler og
gymnasiale uddannelsesinstitutioner samt øvrige ungdomsuddannelser
hvert år bruger på markedsføring, jf. svar på spørgsmål 154 (UFU, alm.
del, endeligt svar, 2018-19)? Svaret bedes opgjort i tabelform for hver
type uddannelsesinstitution samt for alle institutioner samlet i 2020-
priser.
Svar:
Det lægges til grund, at der spørges ind til udgifter til markedsføring for-
delt på institutionstyperne almene gymnasier, erhvervsskoler og vokse-
uddannelsescentrene (VUC).
Tabel 1 viser en opgørelse af de samlede udgifter til markedsføring fra
2016 til 2019 fordelt på institutionstype i 2020-priser. Det fremgår her, at
de samlede udgifter til markedsføring i 2016 var 211,2 mio. kr., mens de i
2019 var faldet til 153,9 mio. kr. Markedsføringsudgifterne er således
faldet i perioden 2016-2019 på tværs af de forskellige institutionstyper.
Tabel 1
Markedsføringsudgifter (i mio. kr.)
2020-pl
Samlet
Almene gymnasier
2016
211,2
38,2
2017
193,5
37,8
2018
175,5
32,5
2019
153,9
26,7
25. august 2020
Sags nr.:20/14618
Erhvervsskoler
138,9
119,1
111,9
100,6
Voksenuddannelsescentre
34,1
36,6
31,1
26,6
Kilde: Institutionernes regnskaber fra regnskabsportalen.uvm.dk
Note: Opgørelsen af erhvervsskolernes markedsføringsudgifter er inklusiv AMU-centrene.
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/buu/spm/400/svar/1683953/2234871/index.htm
1/7