Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19
UFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 154
Offentligt
Ministeren
Uddannelses- og forskningsministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 1. april 2019 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)
Benny Engelbrecht (S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 154 (alm. del)
Vil ministeren oplyse, hvor mange penge henholdsvis universiteter, professions-
højskoler, erhvervsakademier og øvrige videregående uddannelsesinstitutioner år-
ligt bruger på markedsføring, jf. svar på UFU alm. del spørgsmål 129 (folketings-
året 2015-16) for seneste tilgængelige år? Svaret bedes opgjort i tabelform for
hver type uddannelsesinstitution samt for alle institutioner samlet (i 2019-priser).
Svar
Af tabel 1 fremgår de videregående uddannelsesinstitutioners opgørelser af om-
kostninger til markedsføring i 2016 og 2017. Institutionerne opgør tallene forskel-
ligt, hvorfor institutionernes tal ikke er indbyrdes sammenlignelige.
Markedsføring kan til eksempel omfatte aktiviteter, der har til formål at fremme
kendskabet til uddannelsesinstitutionen, herunder åbent hus-arrangementer, infor-
mation og vejledning i forbindelse med optag på institutionens uddannelser.
Tabel 1
Videregående uddannelsesinstitutioners opgørelser af omkostninger til markedsføring i
2016 og 2017, i 1000 kr., 2019-priser
Institutioner
Erhvervsakademier i alt
Erhvervsakademi Sjælland
Københavns Erhvervsakademi
Erhvervsakademiet Copenhagen Business Academy
Erhvervsakademi Kolding
Erhvervsakademi SydVest
Erhvervsakademi MidtVest
Erhvervsakademi Aarhus
Erhvervsakademi Dania
2016
40.449
6.595
9.123
7.178
1.623
2.339
1.503
7.419
4.670
29. april 2019
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
19/017963-02
2017
44.384
6.886
12.212
7.331
1.627
2.343
1.175
7.895
4.916
Side 1/3