Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del
Offentligt
2264367_0001.png
Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19
UFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 154
Offentligt
Ministeren
Uddannelses- og forskningsministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 1. april 2019 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)
Benny Engelbrecht (S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 154 (alm. del)
Vil ministeren oplyse, hvor mange penge henholdsvis universiteter, professions-
højskoler, erhvervsakademier og øvrige videregående uddannelsesinstitutioner år-
ligt bruger på markedsføring, jf. svar på UFU alm. del spørgsmål 129 (folketings-
året 2015-16) for seneste tilgængelige år? Svaret bedes opgjort i tabelform for
hver type uddannelsesinstitution samt for alle institutioner samlet (i 2019-priser).
Svar
Af tabel 1 fremgår de videregående uddannelsesinstitutioners opgørelser af om-
kostninger til markedsføring i 2016 og 2017. Institutionerne opgør tallene forskel-
ligt, hvorfor institutionernes tal ikke er indbyrdes sammenlignelige.
Markedsføring kan til eksempel omfatte aktiviteter, der har til formål at fremme
kendskabet til uddannelsesinstitutionen, herunder åbent hus-arrangementer, infor-
mation og vejledning i forbindelse med optag på institutionens uddannelser.
Tabel 1
Videregående uddannelsesinstitutioners opgørelser af omkostninger til markedsføring i
2016 og 2017, i 1000 kr., 2019-priser
Institutioner
Erhvervsakademier i alt
Erhvervsakademi Sjælland
Københavns Erhvervsakademi
Erhvervsakademiet Copenhagen Business Academy
Erhvervsakademi Kolding
Erhvervsakademi SydVest
Erhvervsakademi MidtVest
Erhvervsakademi Aarhus
Erhvervsakademi Dania
2016
40.449
6.595
9.123
7.178
1.623
2.339
1.503
7.419
4.670
29. april 2019
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
19/017963-02
2017
44.384
6.886
12.212
7.331
1.627
2.343
1.175
7.895
4.916
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om, hvor mange midler der præcist anvendes på reklamer udover biografreklamer og busreklamer i sektoren i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
2264367_0002.png
Kunstneriske uddannelsesinstitutioner i alt
Det Kongelige Danske Kunstakademis skoler for Arkitektur, Design og Konservering
Arkitektskolen Aarhus
Designskolen Kolding
3.034
349
841
1.826
3.477
643
104
2.705
Maritime uddannelsesinstitutioner i alt
SIMAC
MARTEC
Maskinmesterskolen København
Aarhus maskinmesterskole
Fredericia Maskinmesterskole
Marstal Navigationsskole
Svendborg Søfartsskole
Stiftelsen Georg Stages Minde
13.513
1.717
4.281
2.784
1.320
2.299
725
268
120
12.002
1.608
2.238
2.855
1.432
2.448
Uddannelses- og
1.103
Forskningsministeriet
188
131
Professionshøjskoler i alt
Københavns Professionshøjskole
Professionshøjskolen Absalon
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Professionshøjskolen UC Syddanmark
Professionshøjskolen VIA University College
Professionshøjskolen University College Nordjylland
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Den Frie Lærerskole
83.734
23.841
7.997
17.419
12.520
7.708
8.924
4.902
423
79.292
19.749
9.471
14.519
11.872
11.794
6.655
4.893
339
Universiteter i alt
Aarhus Universitet
Copenhagen Business School - Handelshøjskolen
Danmarks Tekniske Universitet
IT-Universitetet i København
Københavns Universitet
Roskilde Universitet
Syddansk Universitet
Aalborg Universitet
60.325
8.849
13.638
5.529
3.530
4.594
4.944
9.994
9.247
59.039
10.168
16.593
5.461
4.171
3.969
5.906
10.017
2.754
Sum i alt
201.056
198.194
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om, hvor mange midler der præcist anvendes på reklamer udover biografreklamer og busreklamer i sektoren i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
2264367_0003.png
Anm.:
Kilde:
Opgørelsen omfatter institutioner på Uddannelses- og Forskningsministeriets område. Svend-
borg Søfartsskole, Stiftelsen Georg Stages minde og Marstal Navigationsskole udbyder alene
uddannelser på ikke-videregående niveau. Institutioner, som er fusioneret i perioden, fremgår
under det aktuelle institutionsnavn, og opgørelsen af omkostninger fra de fusionerede institu-
tioner er adderet. Institutionerne opgør tallene forskelligt. Institutionerne kan endvidere fore-
tage efterreguleringer, hvorfor tallene i konkrete år kan variere fra tidligere opgørelser. Kon-
kret oplyser Aalborg Universitet, at særligt tallet for 2017, bl.a. grundet organisatoriske foran-
dringer, indeholder betydelig usikkerhed.
Opgørelser for erhvervsakademier, professionshøjskoler og maritime uddannelsesinstitutio-
ner er fra institutionernes årsrapporter for 2016 og 2017. Opgørelser for universiteter og
kunstneriske uddannelsesinstitutioner er oplyst af de respektive institutioner i forbindelse med
nærværende spørgsmål.
Med venlig hilsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Tommy Ahlers
Side 3/3