Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del
Offentligt
2249486_0001.png
Bilag
Bilag 1: Skema over status på anbefalinger i ViV-rapporten
Anbefaling
Ministerens holdning
Initiativer
Tidsperspektiv
STYRKE INDIVIDUELLE ELEMENTER I SYSTEMET
Der er løbende dialog med universiteter-
nes bestyrelsesformænd og rektorer om,
universiteternes vigtige rolle ift. bl.a. tekno-
logioverførsel, særligt i relation til den
grønne omstilling
23. september 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
Derudover skal der igangsættes en erfa-
ringsopsamling fra anvendelse af PoC-
midlerne fra forenkling af erhvervsfremme-
systemet i dialog med Danske Universite-
ter og Innovationsfonden.
Jeg er enig i, at det er brug for nye strate-
2
Skabe strategiske instrumenter til
at udvikle økosystemer og domæner
giske instrumenter. I forbindelse med of-
fentliggørelse af anbefalingerne har jeg
således meldt klart ud, at jeg har sat mig i
Regeringen prioriterer yderligere 750 mil-
lioner kroner i 2021 fra reserven til gen-
start af dansk økonomi til grøn forskning.
Fra 2021.
Ref.-nr.
168529
Pågår. Tidsperspektiv uafklaret.
CVR-nr. 1680 5408
Løbende.
Forskning og innovation spiller en nøgle-
rolle i forhold til at nå regeringens mål om
1
Tydeliggøre og styrke universite-
ters rolle i innovation og teknologi-
overførsel
en CO2-reduktion på 70 pct. i 2030. Viden
fra universiteterne skal i højere grad om-
sættes til teknologiske løsninger i samar-
bejde med erhvervslivet. Her spiller univer-
siteterne en helt central rolle.
Dialogen med universiteterne sker derud-
over bl.a. igennem de strategiske ramme-
kontrakter, hvor der årligt er en dybdegå-
ende dialog om fremdrift og resultater.
Lige nu er Styrelsen for Institutioner og
Uddannelsesstøtte (SIU) i gang med at
følge op på rammekontrakterne for 2018-
2021.
Årligt.
UFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om status for opfølgning på rapporten “Ten steps, and a leap forward: taking Danish innovation to the next level“, til uddannelses- og forskningsministeren
2249486_0002.png
Anbefaling
Ministerens holdning
spidsen for det videre arbejde med at se
stemet indrettes, så det bedst muligt kan
bidrage til den grønne omstilling.
Initiativer
Sammenlagt vil det offentlige forsknings-
Tidsperspektiv
på, hvordan forsknings- og innovationssy- budget i 2021 udgøre 24,2 mia. kr.
Med erhvervsfremmereformen og konsoli-
deringen af klyngeindsatsen ses en større
fokusering af insatserne.
Det er en særskilt ambition, at GTS- og
klyngeindsatserne bidrager til grøn omstil-
ling, hvorfor det adresseres i aktuelle
GTS- og klyngeopslag.
Der er igangsat et samarbejde med uni-
versiteterne om at korlægge deres nuvæ-
rende inkubationstilbud og samarbejde
med forskerparker mv. med henblik på at
Pågår.
Forventes at træde i kraft fra 2021.
3
Forbedre faciliteter og tilgængelig-
hed af fysiske økosystemer (accelera-
torer, inkubatorer, forskerparker)
Vi skal sikre, at virksomheder og iværk-
sættere har god adgang til fysiske økosy-
stemer som forskerparker og inkubatorer
samt test- og demonstrationsfaciliteter.
vurdere eventuelle barrierer.
Beskrivelser af GTS'ernes test- og de-
monstrationsfaciliteter er gjort tilgængelig
via teknologiskinfrastruktur.dk. Det er am-
bitionen på sigt at skabe et sammenhæn- Pågår.
gende overblik, hvor også f.eks. universi-
teternes fysiske faciliteter indgår.
Det er vigtigt, at vi får viden fra universite-
4
– Bedre definere GTS’ rolle og ud-
vikle dem til et strategisk bindeled
mellem universiteter og virksomheder,
særligt SMV’er
ter ud til virksomhederne. Her spiller
GTS’erne
en helt central rolle, og det er
derfor også vigtigt, at de fungerer som det
strategiske bindeled mellem videninstituti-
oner og virksomhederne, de er tiltænkt.
Resultatkontrakterne for 2021-2024 for
GTS skal muliggøre, at GTS-nettet sætter
et større strategisk aftryk i dansk er-
hvervsliv og i innovations- og erhvervs-
fremmesystemet, bl.a. via strategiske,
Forhandlinger pågår p.t. Forventes at
træde i kraft fra 2021.
Side
2/6
UFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om status for opfølgning på rapporten “Ten steps, and a leap forward: taking Danish innovation to the next level“, til uddannelses- og forskningsministeren
2249486_0003.png
Anbefaling
Ministerens holdning
Initiativer
tværgående samarbejder mellem GTS-in-
stitutterne og med både danske og inter-
nationale videninstitutioner, klynger, er-
hvervshuse m.fl. Samtidig skal resultat-
kontrakterne understøtte, at GTS bedre
kan styrke samarbejdet med andre dele
af innovations- og erhvervsfremmesyste-
met og dermed understøtte en større
samlet finansiering af den teknologiske
service, der tilbydes virksomhederne
Tidsperspektiv
FORBEDRE KOORDINATION OG SAMARBEJDE
Det er en vigtig prioritet, at der er en tæt
dialog og koordinering med de private
5
Stimulere samarbejde mellem pri-
vate fonde og med offentlige forsk-
ningsfinansierende fonde
fonde mhp. at understøtte sammenhæn-
gende investeringer, samt at der kommer
mest muligt ud af de mange midler, der
fra offentlig og private side samlet inve-
steres i forskningsområdet.
Det er helt essentielt, at vi arbejder tæt
sammen på tværs af ministerierne for at
6
Forbedre koordination på tværs af
systemet med KPI’er, øget mobilitet,
en fælles fremsynsøvelse og en tvær-
ministeriel kommitté
få skabt de optimale rammebetingelser
for innovationen
der er for meget, der
tabes i dag. Erhvervsministeren og jeg
har fra start givet håndslag på, at de to
end de var, da vi overtog ministerpo-
sterne. Derfor har vi det sidste halve år
I forhold til innovationsindsatsen arbejdes
der løbende på tværs mellem Erhvervs-
ministeriet og Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet. Det ses blandt andet i
det tætte samarbejde i regi af det fælles
klyngeopslag og de tværkommunale er-
rer, herunder er der fokus på at styrke
samarbejdet mellem erhvervshusene og
Løbende.
Forum for Forskningsfinansiering, der
samler universiteter og offentlige og pri-
vate fonde, er videreført.
Løbende.
verdener skal meget tættere på hinanden, hvervshuses samarbejde med videnaktø-
Side
3/6
UFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om status for opfølgning på rapporten “Ten steps, and a leap forward: taking Danish innovation to the next level“, til uddannelses- og forskningsministeren
2249486_0004.png
Anbefaling
Ministerens holdning
arbejdet for at styrke samarbejdet på
tværs.
Initiativer
bl.a. GTS, Innovationsfonden og klynger
mv.
Tidsperspektiv
Er etableret
De seks erhvervshuse med seks tilknyt-
tede filialer rundt i hele landet blev opret-
tet i forbindelse med erhvervsfremmere-
formen. Der er en medarbejder fra Trade
Internationalt samarbejde løfter kvaliteten
af dansk forskning og innovation og giver
7
Styrke eksisterende internationale
forbindelser ved at oprette kontakt-
punkter i hele landet, styrke klyngers
og innovationsnetværks evner til at
støtte internationalisering, oprettelse
af et program til tiltrækning af uden-
landske multinationale selskabers
F&U-afdelinger og gennemgang af in-
citamenterne for at tiltrække EU-midler
adgang til banebrydende viden, finansiering
og talent uden for Danmark. Samtidig syn-
liggøres danske styrkepositioner og danske
løsninger og teknologier. Derfor er det også
vigtigt løbende at styrke eksisterende inter-
Der pågår løbende arbejde med at ud-
vikle og øge synligheden og kendskab til
Innovation Centre Denmark blandt virk-
somheder og i erhvervsfremmesystemet.
Løbende.
Council (Eksportrådet) placeret i hvert er-
hvervshus.
nationale forbindelser, ligesom det er afgø- Både GTS-opslag og klyngeopslag un-
rende for danske aktørers succesfulde del- derstøtter og lægger op til styrket samar-
tagelse i - og hjemtag fra
EU og andre in- bejde med internationale videninstitutio-
ternationale programmer, at de har adgang ner og klynger mv.
Forventes at træde i kraft fra 2021.
og andre internationale midler til Dan-
til relevant og velkvalificeret information og Invest in Denmark har som den speciali-
rådgivning
særligt for så vidt angår nye
serede nationale investeringsfremmeak-
marks F&U-aktiviteter
programmer eller delprogrammer.
tør, med ”strategi for tiltrækning af uden-
landske investeringer 2020-2023”, som
blev offentliggjort i februar 2020 netop
styrket fokus på tiltrækningen af videns-
tunge investeringer
herunder F&U akti-
viteter.
Løbende
Side
4/6
UFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om status for opfølgning på rapporten “Ten steps, and a leap forward: taking Danish innovation to the next level“, til uddannelses- og forskningsministeren
2249486_0005.png
Anbefaling
Ministerens holdning
Initiativer
Tidsperspektiv
ØGE DEN POLITISKE INNOVATIONSVÆRKTØJSKASSE
Regeringen har besluttet at etablere La-
boratorium for Innovation og Kreativitet
Danmark (LINKED). LINKED er et iværk-
sætter- og innovationsmiljø, hvor virksom-
heder, studerende og forskere samarbej-
der tværfagligt om at skabe nye, grønne
forretningsmodeller, produkter og ser-
8
Udnytte danske styrkepositioner
inden for ikke-forskningsbaserede om-
Jeg er enig i, at danske styrkepositioner
råder som design, urbanism og social
inden for ikke-forskningsbaserede områ-
innovation ved at knytte og styrke rele-
der skal fremmes, herunder at relevante
vante klynger og engagere mere syste-
klynger skal styrkes.
matisk med relaterede initiativer
vices med udgangspunkt i kreativitet, tek-
nologi og forretningsforståelse.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har Forventes udpeget ultimo september mhp.
at træde i kraft fra årsskiftet.
udpeget ’Design, mode og møbler’ som
en styrkeposition ift. de nye erhvervsklyn-
ger.
Der er samlet afsat 20 mio. kr. i perioden
2020-2022 til etablering af LINKED.
Design Society, herunder Dansk Design
center blev slået sammen i januar 2020
for at skabe en national, samlende og
slagskraftigt erhvervsfremmeindsats for
designområdet og design-tænkning.
Jeg ser positivt på, at man i offentlige ind- I økonomiaftalen for 2021 blev regeringen
køb mere systematisk bestræber sig på og KL enige om at undersøge mulighe-
at udnytte potentialerne til at støtte offent- derne for at etablere et offentlig-privat
lig innovation, og jeg ved, at det er et om- samarbejde med henblik på at fremme in-
råde, erhvervsministeren har fokus på.
novation og nye teknologiske løsninger.
Design Society fik ny bestyrelse i marts
2020 og arbejder aktuelt på en ny strategi
for dens formål og virke frem mod 2025.
9
Løfte offentlige indkøb for innova-
tion og skabe effektiv koordinations-
mekanismer
2021 og frem.
Side
5/6
UFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om status for opfølgning på rapporten “Ten steps, and a leap forward: taking Danish innovation to the next level“, til uddannelses- og forskningsministeren
2249486_0006.png
Anbefaling
Ministerens holdning
Initiativer
Hovedfokus i samarbejdet vil være at un-
derstøtte og igangsætte konkrete udbuds-
og innovationsprojekter gennem en række
tiltag, fx procesunderstøttelse. På finans-
lovsforslaget for 2021 blev der til denne
indsats afsat 9 mio. kr.
Der arbejdes p.t. på at opbygge en intern
Tidsperspektiv
Det er vigtigt, at vi har fokus på løbende at database i Uddannelses- og Forsknings-
10
Forny fokus på effektvurdering
vedligeholde og opbygge et datagrundlag,
så vi i øget grad kan lave effektvurderin-
ger.
ministeriet, der opsamler forsknings- og
innovationsdata fra de offentlige forsk-
ningsfonde, bl.a. mhp. på sigt i øget grad
at kunne lave effektvurderinger.
Pågår. Tidsperspektiv er uafklaret.
Side
6/6