Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del
Offentligt
2375402_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 2. juli 2020 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
UFU alm. del spørgsmål 133
Vil ministeren opdatere svar på spørgsmål 125 (UFU, alm. del) fra april
2016?
Spørgsmålet var flg.
”Ministeren
bedes redegøre for den årlige effekt på den offentlige saldo ved hver
af følgende ændringer af SU-systemet, hvor effekten ved hvert enkelt initiativ be-
skrives særskilt:
- En afskaffelse af det 6. års ekstra SU, en afskaffelse af SU for hjemmeboende
og en afskaffelse af fribeløbet.
- En afskaffelse af SU'en for alle kandidatstuderende, en halvering af satsen for
alle andre SU-modtagere og en afskaffelse af fribeløbet.
-
En fuldstændig afskaffelse af SU’en og en afskaffelse af fribeløbet.
19. april 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
$dossier_documentnumber$
Svar
I tabellerne nedenfor er det tidligere svar til UFU spørgsmål 125 fra april 2016 op-
dateret med de nyeste data. Som i det tidligere svar er der ikke inkluderet ændrin-
ger i adfærd herunder effekter på arbejdsudbuddet. Samlet set
og henset til, at
flere af forslagene indebærer meget store ændringer i SU-systemet, der potentielt
kan have væsentlige adfærdsmæssige ændringer
er det vurderingen, at bereg-
ningerne er behæftet med betydelig usikkerhed.
En afskaffelse af det 6. års ekstra SU, en afskaffelse af SU for hjemmeboende og
en afskaffelse af fribeløbet.
Det antages, at en afskaffelse af det 6. SU-år svarer til en reduktion i den globale
ramme fra 70 klip (5 år og 10 måneder) til 58 klip (4 år og 10 måneder). Det skøn-
nes at indebære en besparelse ved uændret adfærd på 0,7 mia. kr., hvilket svarer
til 0,4 mia. kr. efter skat og tilbageløb (2021 pris- og lønniveau).
Provenuet ved at
fjerne SU-stipendier for hjemmeboende
i både ungdoms- og vi-
deregående uddannelser skønnes ved uændret adfærd årligt at udgøre 1,7 mia.
kr. svarende til 1,0 mia. kr. efter skat og tilbageløb (2021 pris- og lønniveau).
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om opdatering af svar på spørgsmål 125 (UFU, alm. del) fra april 2016, til uddannelses- og forskningsministeren
2375402_0002.png
Udgiften ved at
afskaffe fribeløbet
skønnes at udgøre ca. 0,5-0,7 mio. kr. svarende
til ca. 0,3-0,4 mio. kr. efter skat og tilbageløb (2021 pris- og lønniveau). Der er ind-
regnet at flere studerende, som følge deraf, undlader at fravælge SU, som i det
tidligere svar.
Tabel 1
Provenu ved en afskaffelse af det 6. års ekstra SU, en afskaffelse af SU til hjemmeboende
og en afskaffelse af fribeløbet, 2021-priser.
Mia. kr.
2021-prisniveau
Afskaffelse af det 6. års ekstra SU ekskl. ar-
bejdsudbudseffekter
Afskaffelse af SU til hjemmeboende
Afskaffelse af fribeløbet
Anm.:
Provenu
før tilbageløb af skatter
og afgifter
0,7
1,7
-0,5 til -0,7
Provenu
efter tilbageløb af skatter
og afgifter
0,4
1,0
-0,3 til -0,4
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Kilde:
Beløbene er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. Effekterne er opgjort separat. Der er overlap
mellem afskaffelse af det 6. års ekstra SU og afskaffelse af fribeløbet. På grund af overlap i
forslagene er det ikke muligt at lægge forslagenes provenuer sammen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
En afskaffelse af SU for alle kandidatstuderende, en halvering af satsen for alle
andre SU-modtagere og en afskaffelse af fribeløbet.
Udgiften til stipendier på kandidatuddannelserne i 2019 udgjorde 3,6 mia. kr., hvil-
ket svarer til 1,9 mia. kr. efter skat og tilbageløb og ved uændret adfærd.
En halvering af alle andre SU-modtageres stipendier,
baseret på stipendieudgiften
i 2019, udgør en besparelse på 8,8 mia.kr., hvilket svarer til 4,8 mia.kr. (2021 pris-
og lønniveau) efter skat og tilbageløb og ved uændret adfærd.
En afskaffelse af fribeløbet,
efter at stipendier til kandidatuddannelserne er afskaf-
fet og alle andre får en halvering af stipendiesatsen, skønnes med betydelig usik-
kerhed at indebære en udgift på 0,2-0,3 mia.kr. som følge af, at der ikke længere
vil være indtægter fra indkomstkontrolkrav, flere vil søge om SU og færre vil fra-
vælge SU i en periode. Efter skat og tilbageløb vil udgiften udgøre ca. 0,1 mia.kr.
Tabel 2
Provenu ved en afskaffelse af SU for alle kandidatstuderende, en halvering af satsen for
alle andre SU-modtagere og en afskaffelse af fribeløbet, 2021-priser
Mia. kr.
2021-prisniveau
Afskaffelse af SU til kandidatuddan-
nelse
Halvering af satsen for alle andre
Afskaffelse af fribeløbet*
Provenu
før tilbageløb af skatter og af-
gifter
3,6
8,8
-0,2 til -0,3
Provenu
efter tilbageløb af skatter og af-
gifter
1,9
4,8
-0,1
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om opdatering af svar på spørgsmål 125 (UFU, alm. del) fra april 2016, til uddannelses- og forskningsministeren
2375402_0003.png
Anm.:
Kilde:
Beløbene er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. * Effekt efter afskaffelse af SU til kandidatud-
dannelse og halvering af satsen for alle andre.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
En fuldstændig afskaffelse af SU og en afskaffelse af fribeløbet
En afskaffelse af SU-stipendier
vil indebære en besparelse på ca. 21,4 mia. kr.,
hvilket svarer til ca. 11,6 mia. kr. (2021 pris- og lønniveau) efter skat og tilbageløb
og før.
I det omfang en afskaffelse af SU indebærer et generelt lavere uddannelsesni-
veau, forventes det at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Det er forudsat, at der med spørgsmålet ikke menes, at SU-lån afskaffes. En af-
skaffelse af fribeløbet har ingen betydning, hvis SU afskaffes.
Tabel 3
Provenu ved en afskaffelse af SU og en afskaffelse af fribeløbet, 2021-priser
Mia. kr.
2021-prisniveau
Afskaffelse af SU
Afskaffelse af fribeløbet
Provenu
Provenu
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
før tilbageløb af skatter og afgifter efter tilbageløb af skatter og afgifter
21,4
-
11,6
-
Anm.:
Kilde:
Provenuskønnet tager ikke højde for ændret adfærd.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 3/3