Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del
Offentligt
2222144_0001.png
Ministeren
Kære Jesper Zimmer Wrang og Marianne Vihøj
Mange tak for jeres brev af den 10. juni 2020. Som jeg forstår jeres henvendelse,
vedrører den tilføjelsen i bekendtgørelse nr. 673 af 13. maj 2020 om
lektorkvalificering mv., som trådte i kraft den 1. juni 2020.
Bekendtgørelsen er udstedt af Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte, og
styrelsen har oplyst mig om, at tilføjelsen er udarbejdet i dialog med
professionshøjskolerne, ligesom relevante faglige organisationer, herunder
Akademikerne og Dansk Magisterforening, har været inddraget i processen.
Tilføjelsen indebærer, at ansøgere til en lektorstilling ved eksempelvis en
professionshøjskole, der ikke er lektorbedømt efter stillingsstrukturen fra 2013,
skal vedlægge ansøgningen en anmodning. I anmodningen skal ansøgeren
beskrive sine selvstændige og innovative kompetencer inden for forskning og
udvikling, jf. bilag 1, pkt. b) i bekendtgørelse nr. 673 af 13. maj 2020.
Anmodningen skal bedømmes af et uafhængigt udvalg, som vurderer ansøgers
kvalifikationer inden for forskning og udvikling.
Den gældende stillingsstruktur, som er udstedt i medfør af lov om
erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser, skal sikre et højt fagligt og
pædagogisk niveau blandt undervisere, bredde i undervisernes kvalifikationer i
forhold til at varetage undervisningsopgaver på erhvervsakademi- og
professionsbacheloruddannelser, efter- og videreuddannelse samt
som noget
nyt efter 2013 - forsknings- og udviklingsaktiviteter og systematisk udvikling af ny
viden inden for erhvervet eller professionen.
Der er mange højt kvalificerede og dybt engagerede undervisere på vores
erhvervsakademier og professionshøjskoler. Det er nu præciseret, at når man
ansøger om en ny stilling som lektor, og man ikke allerede er lektorbedømt efter
stillingsstrukturen fra 2013, så skal man i forbindelse med sin ansøgning
dokumentere sit arbejde med forsknings- og udviklingsaktiviteter. Det er jeg sikker
på, at mange ansøgere uden videre er i stand til.
Det er for mig helt afgørende, at vi til enhver tid har de bedst kvalificerede
undervisere på vores erhvervs- og professionsrettede uddannelsesinstitutioner,
der uddanner inden for helt centrale uddannelser i vores velfærdssamfund. Det
gælder for eksempel uddannelserne til sygeplejerske, lærer, pædagog og andre
erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser. Jeg har noteret mig, at
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte og professionshøjskolerne i dialog
med de faglige organisationer har fundet en løsning, der vurderes at understøtte
den fortsatte faglige udvikling inden for disse vigtige professioner.
2. juli 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
150554
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om kommentar til henvendelse af 10/6-20 fra 850 UC-ansatte lektorer og adjunkter om at hospitalsoverlæger nu degraderes til reservelæger, hvis de skifter hospital, til uddannelses- og forskningsministeren
2222144_0002.png
Flere faglige organisationer har i høringsrunden foreslået, at den nye ordning
bliver evalueret efter en passende periode (2-3 år) for at vurdere, om ordningen er
blevet anvendt efter hensigten. Jeg er enig i, at det er en god idé med en
evaluering af ordningen og vil se frem til at se resultaterne heraf. I mellemtiden vil
jeg bede Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte om at være
opmærksomme på overgangsordningen i styrelsens løbende dialog med
professionshøjskolerne og de øvrige institutioner, som er omfattet af
bekendtgørelsen.
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/2