Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del
Offentligt
2221282_0001.png
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte
Kontoret for Professions- og Erhvervsrettede Institutioner
Att.: Julie Kolding Olsen ([email protected]), Dorte Høst Sarup
([email protected]), Trine Marie Melchior Madsen ([email protected])
Redegørelse vedr. Københavns Professionshøjskoles omor-
ganisering på Bornholm
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte har med henvendelse af 11. juni
2020 bedt om en redegørelse fra Københavns Professionshøjskole (KP) vedrø-
rende den verserende sag om
KP’s udbud af lærer-
og pædagoguddannelsen på
Bornholm
med henblik på at kunne henvise til KP’s besvarelse i
uddannelses- og
forskningsministerens besvarelse af de syv spørgsmål stillet af Uddannelses- og
Forskningsudvalget på vegne af MFU Peter Juel-Jensen (V).
Baggrund
KP etablerer en ny organisering omkring sine uddannelser på Bornholm og i
den forbindelse nedlægges den tidligere stilling som uddannelsesleder for lærer-
og pædagoguddannelsen på Bornholm.
Den nye organisering indebærer, at KP forankrer den faglige ledelse af lærer- og
pædagoguddannelsen på Bornholm hos uddannelsesledelserne i København.
Samtidig etablerer KP lokale uddannelsesfaglige koordinatorer på lærer- og pæ-
dagoguddannelsen på Bornholm, der står for den daglige kontakt til vores stu-
derende samt forskellige drifts- og udviklingsopgaver lokalt. Ansvaret for den
løbende strategiske kontakt til Bornholms Regionskommune er placeret hos in-
stitutcheferne ansvarlige for henholdsvis lærer-, pædagog- og socialrådgiverud-
dannelsen.
Derudover betyder den nye organisering én tydelig indgang for eksterne interes-
senter på Bornholm, der ikke allerede har et etableret samarbejde med KP.
Samtidig skal den bidrage til et bedre koordineret samarbejde mellem KP og
eksterne interessenter på Bornholm. Ansvaret for denne opgave placerer KP hos
en medarbejder, der også er til stede lokalt på Bornholm. Medarbejderen skal
ligeledes bidrage til en bedre koordination og sammenhængskraft internt i KP
på tværs af uddannelser og afdelinger på Bornholm.
Den nye organisering på Bornholm trådte i kraft 1. juni 2020.
19. juni 2020
Københavns
Professionshøjskole
Ledelses- og
Kommunikationssekretariatet
Humletorvet 3
1799 København V
Tlf. nr. 70 89 09 90
[email protected]
www.kp.dk
CVR. 3089 1732
Sagsnr.
1
UFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 112: MFU spm. om at Københavns Professionshøjskole har nedlagt den lokale stilling på Bornholm som uddannelsesleder, til uddannelses- og forskningsministeren
Begrundelse for omorganiseringen
Det primære formål med den nye organisering er at sikre en høj standard i den
faglige udvikling af uddannelserne. Der er stort politisk og samfundsmæssigt fo-
kus på velfærdsuddannelserne, og KP ønsker at understøtte en fortsat høj kvali-
tet i og opdateret udvikling af uddannelserne på Bornholm. Det er samtidig det
bedste udgangspunkt for fortsat fremadrettet at tiltrække unge til uddannel-
serne på Bornholm og dermed bidrage til den lokale udvikling.
Både lærer- og pædagoguddannelsen arbejder aktuelt med en række faglige ind-
satser, der på forskellig vis tilstræber at løfte uddannelserne og klæde
KP’s
di-
mittender bedre på til at lykkes som myndige fagprofessionelle, der kan bidrage
til at realisere ambitioner og løse udfordringer i praksis. Derfor er der behov for
en højere grad af sammenhæng og fremdrift i aktiviteter og tiltag på tværs af ud-
buddene af henholdsvis lærer- og pædagoguddannelsen i Region Hovedstaden.
Med en forankring af den faglige ledelse af lærer- og pædagoguddannelsen på
Bornholm i København får uddannelserne på Bornholm desuden en leder, der
er dedikeret den enkelte uddannelse og derfor i højere grad har mulighed for at
være opdateret på udviklingen af hhv. pædagog- og læreruddannelse og på be-
hov og tendenser i professionen. Det vil gavne den tættere kobling mellem prak-
sis og de enkelte uddannelser, som er en del af KP’s ambition for uddannelserne
på Bornholm.
Afslutningsvist skal det nævnes, at den nye organisering af den faglige ledelse
understøtter en bedre udnyttelse af ledelseskraften på hhv. pædagog- og lærer-
uddannelsen i forhold til den samlede bestand af studerende på de to uddannel-
ser på KP.
Således er den samlede studenterbestand på pædagoguddannelsen på Bornholm
p.t. 101 studerende, mens der på Campus Carlsberg er 4.604 og på Campus Hil-
lerød 1.057 pædagogstuderende (ekskl. studerende på meritpædagoguddannel-
sen). De i alt 5.762 pædagogstuderende er fordelt på p.t. seks og til efteråret syv
uddannelsesledere. Hver uddannelsesleder har i den nye organisering således
ca. ansvar for 800 studerende. Tilsvarende har læreruddannelsen på Bornholm
p.t. 46 studerende, mens der er hhv. 959 og 2.513 lærerstuderende på Nyelands-
vej og Campus Carlsberg. De i alt 3.518 lærerstuderende er fordelt på syv uddan-
nelsesledere svarende til, at hver uddannelsesleder har ansvar for ca. 500 stude-
rende.
KP nedprioriterer ikke uddannelserne på Bornholm
KP har løbende prioriteret uddannelserne på Bornholm både strategisk, økono-
misk og i forhold til dimensionering af uddannelserne. KP er engageret lokalt på
Bornholm og tager lokale hensyn i forbindelse med uddannelserne. KP øger
2
UFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 112: MFU spm. om at Københavns Professionshøjskole har nedlagt den lokale stilling på Bornholm som uddannelsesleder, til uddannelses- og forskningsministeren
generelt sit engagement decentralt og har ingen målsætning om at nedprioritere
decentrale udbud.
Det
er KP’s ambition, at uddannelserne på Bornholm
fortsat skal være et stærkt
lokalt uddannelsessted med et attraktivt studiemiljø og nærværende ledelse. De
nye uddannelsesledere kommer løbende til at være til stede på Bornholm for at
sikre, at der fortsat er en god og tæt dialog mellem studerende, undervisere og
ledelse, og de ansvarlige institutchefer vil sørge for en løbende, tæt og systema-
tisk dialog med Bornholms Regionskommune. Målet er at rykke København
tættere på Bornholm og ikke omvendt. Ved at skabe mere sammenhæng, viden-
deling, udvikling og samarbejde på tværs af de forskellige udbudssteder tilstræ-
ber KP at styrke kvaliteten af uddannelserne og samarbejdet med institutioner
og skoler.
Vores prioritering af
strategisk samarbejde
med aftagere og samarbejdspart-
nere på Bornholm afspejles for eksempel i vores opbakning til og prioritering af
’De små børns Bornholm’. Ligeledes vil KP erstatte den tidligere uddannelsesle-
der med institutchefen for pædagog eller læreruddannelse i det Regionale Ar-
bejdsmarkedsråd (RAR) Bornholms nedsatte koordinationsgruppe, der skal
rådgive RAR på uddannelsesområdet, og dekan Annegrete Juul sidder i Campus
Bornholms bestyrelse. Bornholms Regionskommune
deltager også i KP’s forsk-
nings- og udviklingsprojekter, aktuelt i projektet
”Reconnect” som er forankret
på socialrådgiveruddannelsen.
På lærerområdet har KP igangsat en proces for udvikling af modeller for udvidet
praksissamarbejde på Bornholm. Det er læreruddannelsens ambition at etablere
et tæt samarbejde med skolerne også uden for praktikperioden som basis for
skolelaboratorier, hvor de studerende løbende får mulighed for at komme ud at
iagttage og deltage i alle dele af skolens hverdag fra undervisning til skole-hjem-
samarbejde m.m. Endvidere er læreruddannelsen i gang med en gennemgri-
bende analyse af, hvilke undervisningsfag der er brug for på skolerne på Born-
holm for igennem langtidsplanlægning at kunne garantere udbud af undervis-
ningsfag for de lærerstuderende på Bornholm.
KP’s
økonomiske
prioritering af uddannelserne på Bornholm afspejles bl.a. i, at
vi har valgt særligt at tilgodese udbuddet på Bornholm i forbindelse med forde-
lingen af de ekstra midler til pædagoguddannelsen, som blev afsat som led i fi-
nanslovsaftalen for 2020. Det betyder, at udbuddet på Bornholm er tildelt flere
ressourcer, end den relative størrelse af pædagoguddannelsen på Bornholm
umiddelbart tilskriver. Pædagoguddannelsen på Bornholm finansieres i lyset af
sin størrelse således også relativt bedre end de øvrige pædagoguddannelser på
KP. Dette har betydet, at antallet af lokalt ansatte faste undervisere og timelæ-
rere nu er oppe på seks personer.
3
UFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 112: MFU spm. om at Københavns Professionshøjskole har nedlagt den lokale stilling på Bornholm som uddannelsesleder, til uddannelses- og forskningsministeren
2221282_0004.png
Endelig har KP prioriteret at øge
dimensioneringen
på flere af vores uddannel-
ser på Bornholm netop for at styrke for vores lokale tilstedeværelse. Sidste år
valgte KP at hæve dimensioneringen på pædagoguddannelsen på Bornholm,
mens den samlede dimensionering på pædagoguddannelsen forblev uændret.
På tilsvarende vis har KP efter en god og tæt dialog med regionskommunen
valgt at fremrykke optaget på socialrådgiveruddannelsen, så der p.t. optages
studerende hvert andet år frem for hvert tredje år. Også på sygeplejerskeuddan-
nelsen blev dimensioneringen sidste år øget fra 40 til 50 studerende om året
med henblik på at imødekomme en generelt stigende efterspørgsel efter syge-
plejersker.
Drøftelse af sagen i KP’s bestyrelse
KP’s bestyrelse
blev på sit møde den 16. juni 2020 orienteret om
”Nedlæggelsen
af uddannelseslederstillingen for lærer- og pædagoguddannelsen på Bornholm”.
KP’s
bestyrelsesformand beklagede processen og den manglende opmærksom-
hed på en tydeligere kommunikation på bestyrelsens og ledelsens vegne, og tak-
kede studenterrepræsentanterne for at have rejst sagen i bestyrelsen. Rektor be-
klagede, at håndteringen af beslutning og forløb har gjort det muligt at rejse
tvivl om KP’s oprigtige og seriøse intentioner i et styrket udbud på Bornholm.
Ser man på, hvad KP rent faktisk gør og har gjort, er der ikke grundlag for at
konkludere, at KP nedprioriterer Bornholm.
Afslutningsvist skal det nævnes, at KP generelt har reduceret omkostningerne til
ledelse og administration betydeligt i forbindelse med fusionen af UCC og Me-
tropol i 2018. Der går med andre ord ikke midler fra Bornholm og til København
med omlægningen.
Med venlig hilsen
Stefan Hermann
Rektor
4