Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2110602_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. november 2019
2019-7008
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. november 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr.99:
Vil ministeren redegøre for, hvad de økonomiske grunde er for, at regeringen
har valgt at stoppe den tidligere regerings beslutning om at ressortoverdrage en
række af politiets færdselsopgaver til Færdselsstyrelsen?
Svar:
I forbindelse med forberedelsen af overdragelsen blev det vurderet, at der var
flere udgifter til IT-investeringer og drift, end der var forudsat i forbindelse
med beslutningen.
Vurderingen af behovet for IT-anskaffelser og efterfølgende drift blev foretaget
af Færdselsstyrelsen med inddragelse af konsulentbistand. Det blev estimeret,
at der ville være engangsomkostninger til etablering af IT-systemer for ca. 37
mio. kr. (ca. 16 mio. kr. til udvikling og etablering af IT-systemer og ca. 21 mio.
kr. til etablering af IT-hardware og fysisk infrastruktur) samt årlige driftsudgif-
ter for ca. 10 mio. kr.
Det vurderes, at der i alt er overflytningsomkostninger, herunder til uddannel-
se af medarbejdere, lokaleetablering, IT-udvikling mv., forbundet med at res-
sortoverdrage opgaverne for mellem 70 og 80 mio. kr. Dette er eksklusive de
omkostninger, som politiet har til systemtilretninger i politiet.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht