Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2142609_0001.png
TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
30. jan uar 2020
2019-7008
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. november 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål TRU alm. del 98, som jeg 22. november 2019 har afgivet et midlertidigt
svar på. Jeg skal hermed besvare mere fyldestgørende.
Spørgsmål nr. 98:
Vil ministeren i forlængelse af samrådet i Transportudvalget den 12. november
2019 beregne, hvad gebyret/gebyrerne skulle fastsættes til, hvis ressortansvaret
for afvikling af køreprøver, udstedelse af kørekort og særtransport flyttes fra
Rigspolitiet til Færdselsstyrelsen pr. 1. januar 2020, og de nævnte opgaver skul-
le være fuldt gebyrfinansieret?
Svar:
Den økonomiske og juridiske struktur for gebyrerne på kørekortområdet efter
en eventuel overflytning til Færdselsstyrelsen kan se ud på mange måder. Som
svar på spørgsmålet har Transport- og Boligministeriet lavet et beregningstek-
nisk eksempel på en model, hvor indtægterne på kørekortområdet tilpasses
Færdselsstyrelsens samlede omkostninger ved at drive området, herunder årli-
ge driftsomkostninger samt etableringsomkostninger i forbindelse med en res-
sortomlægning fra Justitsministeriet til Transport- og Boligministeriet.
Der er i dag ikke sammenhæng mellem politiets udgifter til kørekortområdet og
indtægterne fra de opkrævede gebyrer på kørekortområdet. Gebyrerne, som er
fastsat ved lov, tilfalder i dag politiets bødekonto og tilgår statskassen, mens
udgifterne er bevillingsfinansierede.
Den aktuelle vurdering af Færdselsstyrelsens udgifter til at overflytte og drive
kørekortområdet og tilvejebringe de nødvendige IT -mæssige investeringer vi-
ser, at de vil overstige de nuværende indtægter på kørekortområdet.
En måde at sikre overensstemmelse mellem indtægter og udgifter er at lade
prisen på køre- og teoriprøver kategori B stige fra 600 kr. til 700 kr.
Det bemærkes, at finansiering til fastholdelse af politibetjente til opgaver i poli-
tiet i forbindelse med en ressortomlægning af opgaverne ikke er medtaget i
beregningseksemplet. Herudover vil der være udgifter forbundet med it-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om, hvad gebyret/gebyrerne skulle fastsættes til, hvis ressortansvaret for afvikling af køreprøver, udstedelse af kørekort og særtransport flyttes fra Rigspolitiet til Færdselsstyrelsen pr. 1. januar 2020, og de nævnte opgaver skulle være fuldt gebyrfinansieret, til transportministeren
2142609_0002.png
tilpasninger i politiet, som dog af Transport- og Boligministeriet vurderes at
kunne rummes inden for modellen.
Baggrunden for beregningen af indtægter fra kørekortområdet er politiets o p-
gørelse af afholdte køre- og teoriprøver for 2018 samt de indtægter, som har
tilgået statskassen i 2018 via Justitsministeriets finanslovskonto § 11.23.02.10.
Bøder, parkeringsafgifter, salg af pas, køreprøver og kørekort mv.
Beregningen er endvidere baseret på følgende forudsætninger:
At de aktuelt oplyste indtægter på kørekortområdet er retvisende. Disse
er behæftet med nogen usikkerhed, da der ikke umiddelbart foreligger
detaljerede data for betalinger på køreprøve- og kørekortområdet.
Færdselsstyrelsen
er med KL’s hjælp ved at konsolidere disse indtæg-
ter.
At gebyrerne prisopregnes årligt fremadrettet. Dette har ikke været til-
fældet siden 2002, hvor man fastfrøs gebyret.
Da indtægterne og udgifterne er beregnet til at svare hinanden over en
tiårig periode, vil opstartsudgifterne til overflytning og IT -
understøttelse falde tidligere end indtægterne fra gebyrforhøjelsen, og
der vil derfor være behov for at finde finansiering i de førstkommende
år til opstartsudgifterne.
Si de 2/2
Der er ikke indregnet en effektivisering i Færdselsstyrelsens varetagelse af op-
gaven over tid.
Da beregningen baserer sig på ovenstående antagelser mv., er den at betragte
som indledende og vil skulle konsolideres.
Endelig skal bemærkes, at ovenstående alene tager udgangspunkt i afvikling af
køreprøver samt udstedelse og administration af kørekort. Udstedelse af sær-
transporttilladelser er ikke medtaget i beregningseksemplet, da der ikke i dag
betales gebyr for udstedelse af særtransporttilladelser, og da udgifterne hertil
ikke vurderes at kunne omfattes af en gebyrordning på kørekortområdet. Sær-
transporttilladelser, der i dag medfører udgifter for ca. 10 mio. kr. årligt, vil
således fortsat være bevillingsfinansierede.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht