Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2115619_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
29. november 2019
2019-7006
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. november 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål 96
Vil ministeren redegøre for reglerne for Københavns Lufthavns sikkerhed om-
kring flytrafikken?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der har op-
lyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Københavns
Lufthavne A/S er certificeret lufthavnsoperatør i henhold til EU
Forordning 139/2014. Som lufthavnsoperatør er Københavns Lufthavne A/S
forpligtet til at drive og vedligeholde lufthavnene i Kastrup og Roskilde i over-
ensstemmelse med EU-reglerne, herunder med hensyn til opretholdelse af luft-
fartssikkerheden. Københavns Lufthavne A/S har i forbindelse med certifice-
ringen etableret et sikkerhedsledelsessystem, der omfatter drift, vedligehold,
egenkontrol og sikkerhedsforebyggende tiltag. Forordningen regulerer alle
aspekter inden for luftfartssikkerhed, lige fra banedimensioner og bemaling til
vedligeholdelsesprogrammer, standpladsskilte og udøvelse af f.eks. brand- og
redningstjeneste.
Luftfartssikkerhed er opbygget omkring en systemtankegang, hvorfor tilsyn
med sikkerhedsledelsessystemerne har et stort fokus. Sikkerhedsledelsessy-
stemerne sikrer bl.a. efterlevelse af regler, overvågning og opfølgning på hæn-
delser og minimering af fejl, der kan have en påvirkning på luftfartssikkerhe-
den.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed på luftfartsområdet og fører
tilsyn med Københavns Lufthavn i henhold til EU Forordning 139/2014. Tilsyn
med lufthavnen foregår ved audit af lufthavnens ledelsessystemer indeholden-
de stikprøver på enkeltområder, samt konkrete inspektioner, når der findes
anledning til dette.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om ministeren vil redegøre for reglerne for Københavns Lufthavnens sikkerhed omkring flytrafikken, til transportministeren
2115619_0002.png
Inspektioner og stikprøver kan omfatte besigtigelse af fysiske anlæg (f.eks. be-
maling, belysning og belægning), materiel (f.eks. brandkøretøjer og sneryd-
ningsudstyr), tjenester (f.eks. baneinspektioner, fugle- og vildthåndtering) og
serviceydelser (f.eks. brændstofpåfyldning).
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen udsteder efter hvert tilsyn en rapport. Denne
kan indeholde en række bemærkninger samt angivelse af eventuelle afvigelser
(”findings”),
som konstateres i forbindelse med tilsynet. Lufthavnsoperatøren
gennemfører derefter en opfølgning på tilsynsrapporten og kommer med ud-
bedrende tiltag, som efterfølgende skal godkendes af styrelsen som værende
tilstrækkelige for,
at styrelsen kan ophæve den pågældende afvigelse (”fin-
ding”).
Hvis Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen under et tilsyn med en flyveplads konsta-
terer en alvorlig sikkerhedsmæssig afvigelse, kan styrelsen udstede et strakspå-
bud til lufthavnsoperatøren. Et strakspåbud kan i skrappe tilfælde indebære en
indstilling af lufttrafikken i en periode eller i yderste konsekvens en suspende-
ring af lufthavnsoperatørens certifikat. Strakspåbud vil være tilpasset den kon-
krete sikkerhedsmæssige vurdering af situationen. Eksempelvis vil en grov sik-
kerhedsbrist vedrørende en tankvogn medføre, at den pågældende tankvogn
ikke kan bruges og ikke en lukning af hele lufthavnsdriften. Når et strakspåbud
er efterkommet, er den umiddelbare risiko fjernet, og fokus lægges herefter på
sikkerhedsledelsessystemerne og en undersøgelse af, hvorfor den pågældende
fejl skete, hvad der var årsagerne bag, hvad der kan gøres bedre og hvordan
lignende situationer kan undgås i fremtiden.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht