TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
29. november 2019
2019-7006
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. november 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål 95
Er ministeren bekendt med andre sikkerhedsbrister i Københavns Lufthavn, og
hvad har lufthavnen og myndighederne gjort for at eliminere sikkerhedsrisiko-
en i de konkrete tilfælde og fremadrettet? Spørgsmålet stilles på baggrund af
artiklerne ”Notat: Sikkerhedsbrud burde have lukket Københavns Lufthavn”,
”Fortroligt notat afslører, at lufthavn ikke fulgte egne sikkerhedsregler” og
”Lufthavnsledelse: Det var forsvarligt at fortsætte driften” bragt i Politiken den
14. november 2019.
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der har op-
lyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”I
henhold til EU Forordning 376/2014 skal alle luftfartsaktører indberette til
myndighederne, når der sker hændelser eller observeres situationer som kunne
have ført til en hændelse. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen modtager løbende
disse indberetninger fra både lufthavne, luftfartsselskaber, tårntjenesten,
groundhandlere, værksteder og andre aktører inden for luftfartsbranchen. I
2018 modtog styrelsen ca. 10.000 indberetninger omhandlende ca. 7.800
hændelser i luftfarten.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er på baggrund af indberetningssystemet be-
kendt med en lang række faktorer, der hver for sig kan påvirke luftfartssikker-
heden i Danmark. Styrelsen vurderer i hvert enkelt tilfælde alvorlighedsgraden
af en hændelsesindberetning. Styrelsen følger op på de forskellige hændelses-
indberetninger efter konkret vurdering og i forbindelse med tilsyn, f.eks. i for-
bindelse med tilsyn med en lufthavns ledelsessystemer. Hændelsesindberet-
ningerne bruges således til at fokusere disse tilsyn mod de mest relevante
aspekter af sikkerhedsarbejdet.”