TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. december 2019
2019-6973
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. november 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr.91:
Vil ministeren kommentere historien på tv2lorry.dk den 13. november 2019
under overskriften ”Genialt
lyskryds kan spare danskerne for 16 millioner timer
i kø”? Ministeren bedes herunder vurdere, om det er muligt at udbrede forsøget
med et intelligent lysreguleringssystem til hele landet. Ministeren bedes samti-
dig give sit bud på, hvor mange timer i kø danskerne kan spare i trafikken i
løbet af et år, hvis man udbreder forsøger til hele landet, hvad den samfunds-
økonomiske gevinst vil være, og hvad den potentielle CO2-besparelse vil være.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser følgende:
”Historien
omhandler et forsøg med styring af et trafiksignalanlæg med GPS-
data i realtid. Forsøget er gennemført i krydset Vallensbæk Torvevej/Park Allé i
Vallensbæk Kommune i maj 2019. Evalueringsresultater fra Hermes Traffic
viser en reduktion i transporttiden for strækningen på 21 % og en CO
2
-
besparelse på 1,5 ton pr. år. Opskaleret til hele landet har KMD beregnet en
besparelse for trafikanterne på 16 millioner timer i kø og 7.000 ton CO
2
. Forsø-
get er gennemført som en del af innovationsprojektet
”Den
Regionale Data-
hub”,
som er et initiativ under GATE 21 bestående af Region Hovedstaden og
de 10 kommuner langs den kommende Letbane i Ring 3.
Det er uvist om der er gennemført andre tiltag end indførelse af GPS-baseret
styring af programskiftet, som er beskrevet nedenfor. Andre tiltag kan evt.,
også bidrage til forbedringen, og dermed er det svært at vurdere den specifikke
effekt af den nye styring med GPS-data.
Det skal derfor bemærkes, at resultaterne fra dette ene kryds kan ikke umid-
delbart opskaleres til hele landet uden en hvis usikkerhed, da forudsætningerne
for de enkelte kryds er forskellige, de har forskellig driftsstatus og forskellig
styring.