Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2115981_0001.png
TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
2. decem ber 2019
2019-6936
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. november 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er omtrykt den
19. november 2019.
Spørgsmål nr. 88:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 9/11 -19 fra Bo Martinussen, Vor-
dingborg, vedrørende nye regler om bødestraffe til chauffører, som træder i
kraft i 2020, jf. TRU alm. del - bilag 64?
Svar:
Forhøjelsen af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved
tunge køretøjer fremgår af en ændring af færdselsloven, der blev vedtaget af et
enigt Folketing i foråret 2019 (lov nr. 556 af 7. maj 2019). Loven træder i kraft
den 1. januar 2020.
Med de nye retningslinjer forhøjes bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskriti-
ske fejl og mangler fra 1.000-3.000 kr. til 5.000 kr. til chaufføren og 10.000 kr.
til ejeren (vognmandsvirksomheden) i førstegangstilfælde.
Jeg vil i den forbindelse slå fast, at de nye regler ikke indfører nye typer af fejl
og mangler. Lovændringen indeholder alene nye retningslinjer for en forhøjelse
af bødeniveauet for visse typer af fejl og mangler, der også i medfør af de gæl-
dende regler vil udgøre fejl og mangler ved køretøjet (det vil sige alvorlig sik-
kerhedskritiske fejl og mangler). Chaufføren vil derfor ikke kunne straffes for
andet og mere, end han allerede kan i dag.
Der indføres heller ikke nye ansvarsregler med lovændringen. Færdselsloven
opererer ikke med objektivt strafansvar for fejl og mangler ved køretøjer. Det
betyder, at det ikke er nok, at køretøjet er behæftet med en fejl eller mangel, for
at chaufføren kan straffes.
Chaufføren skal også have udvist uagtsomhed for at kunne straffes for fejl og
mangler ved køretøjet. Det gælder efter de nye regler også ved alvorlig sikke r-
hedskritiske fejl og mangler. Chaufføren kan derfor kun straffes for fejl og
mangler
herunder alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler
hvis chauffø-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/11-19 fra Bo Martinussen, Vordingborg, vedrørende nye regler om bødestraffe til chauffører, som træder i kraft i 2020, til transportministeren
2115981_0002.png
ren vidste eller på grund af konkrete omstændigheder burde vide, at køretøjet
var behæftet med sådanne fejl og mangler.
Chaufføren har i den forbindelse ikke pligt til at foretage en mere tilbundsgå-
ende, teknisk undersøgelse af køretøjet inden kørsel, som normalt kun kan
udføres af en synsvirksomhed eller mekaniker.
Chaufføren kan derfor heller ikke efter de nye regler straffes for pludselig o p-
ståede fejl og mangler eller såkaldte skjulte mangler (f.eks. såkaldte sovende
bremser). Kun hvis chaufføren vidste eller burde vide, at fejlene var til stede,
kan chaufføren straffes med bøde, herunder de nye forhøjede bøder for de al-
vorlig sikkerhedskritiske fejl og mangler.
Jeg kan endvidere oplyse, at vurderingen af, om der foreligger en alvorlig sik-
kerhedskritisk fejl eller mangel, sker i forhold til køretøjets samlede præstati-
onsevne i relation til de enkelte mangelskategorier.
F.eks. vil der i relation til bremsefejl skulle ses på køretøjets samlede bremse-
virkning eller bremsepræstation. Hvis der er fejl på en bremsekomponent, vil
dette selv sagt være en fejl, der udgør en almindelig fejl ved køretøjet. Kun i det
tilfælde, at fejlen på bremsekomponenten påvirker køretøjets samlede bremse-
evne i ikke ubetydelig grad, vil der være tale om en alvorlig sikkerhedskritisk
fejl. Hvis chaufføren vidste eller burde vide, at fejlen var til stede, kan chauff ø-
ren straffes med den forhøjede bøde på 5.000 kr. Da fejlens karakter vurderes i
forhold til køretøjets samlede bremseevne, vil der ikke skulle udstedes en bøde
pr. aksel, som den fejlbehæftede bremsekomponent påvirker.
Eksemplet, der nævnes i henvendelsen af 9. november 2019, med en defekt
ALB-ventil (Automatisk Last Begrænser-ventil, der sørger for at fordele trykket
på køretøjets bremser i forhold til køretøjets belæsning), vil således udløse en
bøde på 5.000 kr. til chaufføren, hvis køretøjets bremseevne er påvirket i ikke
ubetydelig grad, og hvis chaufføren vidste eller burde vide, at fejlen var til ste-
de. Der vil ikke skulle udstedes en bøde pr. aksel og dermed ikke en bøde på
25.000 kr., som anført i henvendelsen.
Jeg kan konstatere, at der har hersket en del forvirring omkring de kommende
regler.
Færdselsstyrelsen har derfor den 11. november 2019 afholdt et større dialog-
møde med branchen, hvor bl.a. 3F, ITD, DTL, Dansk Persontransport og Dansk
Erhverv deltog. På mødet vejledte Færdselsstyrelsen om de kommende reglers
indhold.
Færdselsstyrelsen er herudover i færd med at udarbejde et katalog over de mest
typiske alvorlig sikkerhedskritiske fejl og mangler. Kataloget vil, udover en be-
skrivelse af de forskellige mangelstyper, også komme til at indeholde vejledning
Si de 2/3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/11-19 fra Bo Martinussen, Vordingborg, vedrørende nye regler om bødestraffe til chauffører, som træder i kraft i 2020, til transportministeren
2115981_0003.png
i ansvarsreglerne, hvad chaufføren selv kan gøre for at undersøge køretøjet,
samt hvorledes myndighederne kontrollerer køretøjerne for de forskellige fejl
og mangler.
Kataloget udarbejdes i samarbejde med branchen selv, og det bliver offentlig-
gjort op til lovens ikrafttræden den 1. januar 2020.
Si de 3/3
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht