Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2113684_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. november 2019
2019-6809
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. november 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Mai Villadsen (EL).
Spørgsmål nr. 87:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange privatfly der letter og lander i Dan-
mark, og hvad den samlede klimabelastning er fra disse?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som oplyser
følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Trafik-,
Bygge og Boligstyrelsen indsamler løbende data fra de største lufthav-
ne i Danmark til brug for styrelsens luftfartsstatistik. Luftfartsstatistikken in-
deholder ikke en klar definition af, hvad der skal forstås ved flyvninger med
privatfly.
I hovedreglen kan flyvning med privatfly enten ske som fritidsflyvning (ikke-
erhvervsmæssig flyvning) eller som charterflyvning, hvor en virksomhed eller
en privatperson får udført en flyvning af et luftfartsselskab. Charterflyvning
adskiller sig fra ruteflyvning ved, at charterflyvninger ikke sker efter en regel-
mæssig tidstabel. Styrelsens opgørelse over antallet af starter med charterfly
indeholder dog et stort antal flyvninger, som ikke i almindelighed opfattes som
flyvninger med privatfly. For eksempel indgår charterflyvning med de store
pakkerejsearrangører som fx Spies, men der indgår også afgange arrangeret af
specialrejsebureauer med mindre fly. Endvidere indgår også taxaflyvninger til
fx Anholt og Læsø samt helikopterflyvninger til olieanlæggene i Nordsøen. Det
er således ikke muligt at opgøre antallet af privatflyvninger udført som charter-
flyvninger.
Styrelsen kan på baggrund af ovenstående oplyse, at der i 2018 var ca. 10.000
starter med fritidsfly i Danmark og ca. 14.000 starter med charterfly. Til sam-
menligning var der ca. 155.000 starter med rutefly. Opgørelsen omfatter ikke
Færøerne og Grønland. For alle de oplyste tal gælder, at antallet af landinger er
på et tilsvarende niveau som antallet af starter. For flyvninger mellem lufthav-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 87: MFU spm. om, hvor mange privatfly der letter og lander i Danmark, og hvad er den samlede klimabelastning fra disse, til transportministeren
2113684_0002.png
ne i Danmark vil den samme flyvning dog både udgøre en start og en landing,
hvorfor tallene for starter og landinger ikke umiddelbart bør lægges sammen.
Det er vanskeligt at opgøre klimabelastningen ved flyvning med privatfly, da
der ikke findes en klar afgrænsning af, hvad der forstås ved privatfly, og da
flyvningerne foregår med meget stor variation i ruter og de anvendte flytyper.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har derfor ikke oplysninger om klimabelast-
ningen.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht