Folketingets Transportudvalg
Christiansborg
1240 København K
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 84 (TRU alm. del) stillet 8. november efter ønske fra
Jeppe Bruus (S) på udvalgets vegne.
Spørgsmål nr. 84
”
Vil ministeren redegøre for, i hvilket omfang de nyeste dieselbiler udleder skadelige stoffer?”
Svar
De nyeste dieselbiler, der sælges i dag, har i forhold til ældre dieselbiler skærpede udledningskrav til
partikler og NO
x
i kraft af euronormerne. Det betyder, at de har effektive rensesystemer, der stort set
fjerner partiklerne og i de senere år også reducerer NO
x
-udledningen væsentligt.
Dieselperson- og varebiler har med skærpelserne af partikelgrænseværdierne og indførelse af
partikelantalsgrænseværdier med Euronorm 5 fra 2011 fået fabriksmonterede partikelfiltre. Disse
renser udstødningen for sodpartikler med en effektivitet på op til 99 % - også ultrafine partikler.
De seneste år har dieselskandalen sat fokus på dieselbilernes NO
x
-udledning. Det har foranlediget
indførelse af en supplerende test, hvor både diesel og benzinbiler testes ved faktisk kørsel på byveje,
landeveje og motorveje. Nyere biler viser væsentlig reduktion af NO
x
-udledningen.
Flåden af dieselpersonbiler vurderes i 2022 at stå for 63 pct. af partikeludledningen og ca. 49 pct. af
NO
x
-udledningen fra trafikken på byveje i Danmark, jf. notat fra National Center for Miljø og Energi
(DCE) på Aarhus Universitet
om ”Vurdering af 5 scenarier for skærpede miljøzoner –
effekter på
emission og på
luftkvalitet”
oversendt til MOF samling 2018-19 bilag 18 svar på spm. 14 til B53. Dette
kan sammenholdes med, at dieselbilerne står for ca. 40 pct. af de kørte kilometer på byveje. Ser man
på benzinbiler er billedet omvendt. De står for ca. 44 pct. af de kørte kilometer i byen og udgør 17 pct.
af NO
x
-forureningen og 9 pct. af partikeludstødningen. Samlet set er det særligt de ældre dieselbiler
uden rensesystemer, der bidrager til forureningen.
Transportsektoren står samlet set for ca. 45 pct. af NO
x
-udledningen og 10 pct. af partikeludledningen
i Danmark. Partikeludledningen udgøres af både udstødningspartikler, herunder dieselsod, og ikke
udstødningspartikler
–
såsom vej-, dæk- og bremseslid. Forureningen fra udstødningen falder i takt
med, at bilparken fornyes.
Lea Wermelin
/
Mikkel Dam Schwartz
Miljø- og Fødevareministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk