TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. december 2019
2019-6791
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. november 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 81:
Vil ministeren redegøre for udfordringer med lavfrekvent støj fra tunge køretø-
jer sammenlignet med støj fra personbiler? Der henvises til materialet fra For-
eningen Nej til Trafikstøj vedrørende trafikstøj og luftforurening, jf. TRU alm.
del
–
bilag 34?
Svar:
Jeg har videresendt spørgsmålet til Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Udfordringerne med de tunge køretøjer er, at de enkelte køretøjer støjer ca. 10
dB mere end personbiler ved 80 km/t. På motorvejene udgør de tunge køretø-
jer mellem ca. 10-25 % af den samlede trafik, og er dermed en væsentlig støj-
kilde.
På motorveje med høje hastigheder kan støj fra de tunge køretøjer ikke karak-
teriseres som lavfrekvent. Lavfrekvent støj er defineret ved frekvenser under
200 Hz. Støj fra vejtrafikken ligger i intervallet 200-2000 Hz, hvor det primære
frekvensområde er ca. 1000 Hz. Derfor er der generelt ikke udfordringer med
lavfrekvent støj i forbindelse med dæmpning af vejtrafikstøj på motorveje.
Støj fra vejtrafikken er sammensat af støj fra kontakten mellem dæk og vejba-
nen og fra køretøjets motor. Når hastigheden er over 50 km/t vil støj fra både
personbiler og tunge køretøjer være dæk-vejbanestøj. De tunge køretøjer ud-
sender dog støj ved lavere frekvenser end personbilerne.
En støjskærm er en barriere, der bliver opsat mellem kilden og modtageren, for
at dæmpe støjens udbredelse. Skærmen er CE-mærket og skal opfylde krav om
den støjdæmpende effekt. På grund af den fysiske udformning vil skærmen
have større effekt på støjens høje frekvenser end på de lavere. Derfor kan de
enkelte lastbiler være tydeligere i støjbilledet efter skærmen er opsat, selvom
den samlede støj er reduceret.”