TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
10. decem ber 2019
2019-6797
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. november 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 79:
Vil ministeren redegøre for status på arbejdet med klimaasfalt, herunder for
asfaltens holdbarhed og dens støjdæmpende effekt, samt for regeringens hold-
ning til anvendelse af klimaasfalt, hvis det igangværende forsøg falder godt ud?
Svar:
De igangværende forsøg med udlægning af klimavenlig asfalt er faldet godt ud.
Vi kan derfor allerede nu konstatere, at den klimavenlige asfalt kan udlægges i
praksis med et godt resultat.
Konkret har Vejdirektoratet lagt den klimavenlige asfalt ud på fire forsøgs-
strækninger: Helsingørmotorvejen, Sydmotorvejen, Østjyske Motorvej og
Skovvejen med positive resultater.
Helt overordnet har det vist sig, at udlægningen på de konkrete strækninger
fører til, at samfundet tjener mellem 1,4 og 2,9 kr. netto for hver krone, der er
investeret i den klimavenlige asfalt på de strækninger. Den store gevinst ved
asfalten forekommer primært, fordi den klimavenlige asfalt fører til en brænd-
stofbesparelse på omkring 1,2 % Det fører til mindre udledning af CO2 og luft-
forurening, og at husholdninger og virksomheder sparer penge på brændstof til
transport.
Med hensyn til den klimavenlige asfalts holdbarhed vurderer Vejdirektoratet,
at den er mere holdbar end en standard belægning. En standardbelægning har
en forventet levetid på omkring 16 år. Den klimavenlige asfalt forventes altså at
have en holdbarhed som minimum tilsvarende de asfalttyper, Vejdirekto ratet
ellers ville have udlagt.
Vejdirektoratets undersøgelser indikerer, at denne type asfalt har en øget aku-
stisk holdbarhed, hvilket giver en støjreducerende egenskab, set over hele slid-
lagets levetid.