TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. oktober 2020
2020-7918
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. oktober 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Ellen Trane Nørby (V).
Spørgsmål nr. 784:
Vil ministeren i forlængelse af svar på TRU alm. del spørgsmål nr. 572 i folke-
tingsåret 2019/20 opgøre antallet af charterflyvninger fordelt på de enkelte
danske lufthavne, i samme periode som anvendt i førnævnte svar, men i denne
ombæring udtage flyvninger til olieplatforme i Nordsøen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som har op-
lyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen indsamler løbende data fra de største luft-
havne i Danmark til brug for styrelsens luftfartsstatistik. I luftfartsstatistikken
er kategorien charterflyvning forstået som flyvninger, der, i modsætning til
ruteflyvninger, ikke sker efter en regelmæssig tidstabel. Det betyder, at katego-
rien charterflyvninger ikke kun omfatter charterflyvning med de store pakke-
rejsearrangører som fx Spies, men også afgange arrangeret af specialrejsebu-
reauer med mindre fly, taxaflyvninger til fx Anholt og Læsø, og helikopterflyv-
ninger til olieanlæggene i Nordsøen.
I Tabel 1 og 2 nedenfor vises antallet af flyafgange og antallet af flypassagerer
for charterflyvnigner, men hvor afgange til olieanlæggene i Nordsøen er frareg-
net, som ønsket af spørgeren. Af de oplistede lufthavne er det alene Esbjerg
Lufthavn, som har haft flyvningerne til olieanlæggene i Nordsøen i perioden.