TRANSPORTMINISTEREN
26. oktober 2020
2020-7826
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. september 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 781:
Vil ministeren kommentere præsentationen fra ITD's foretræde for udvalget
den 29. september 2020 vedrørende forslag til nedsættelse af en vægt- og di-
mensionskommission, jf. TRU alm. del - bilag 497?
Svar:
Jeg vil indledningsvist sige, at jeg glæder mig over det store fokus på klimaet og
på den grønne omstilling af transportsektoren, som jeg oplever ikke alene på
Christiansborg, men i høj grad også hos kommuner, regioner, virksomheder og
institutioner. Det gælder også ITD og deres forslag om at se nærmere på poten-
tialet i at ændre på vægt og dimensioner på de tunge køretøjer.
Jeg kan oplyse, at initiativer til øget energieffektivitet for tunge køretøjer er
noget, som vi er meget opmærksomme på, ikke mindst fordi det er blevet fore-
slået af transportbranchen i forskellige sammenhænge.
Eksempelvis er Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen allerede i gang med at
analysere nogle af de tiltag, som er blevet foreslået som led i at energieffektivi-
sere tungvognsområdet. Det drejer sig eksempelvis om muligheden for at for-
øge den tilladte totalvægt for tunge køretøjer med eldrevne aggregater, og mu-
ligheden for øget totalvægt for 5-akslede lastbiler.
Jeg er desuden bekendt med, at der i enkelte lande foretages forsøg, eller fore-
tages undersøgelser af et muligt forsøgsdesign med dobbelttrailer konceptet.
Hvorvidt et tilsvarende koncept vil kunne afprøves på strækninger på det dan-
ske motorvejsnet, vil blandt andet bero på en nærmere vurdering af de trafik-
sikkerhedsmæssige konsekvenser. Dobbelttrailere vil, alt andet lige, kræve be-
tydeligt mere areal for at kunne manøvrere i kryds og rundkørsler.