Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2263546_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
19. oktober 2020
2020-7824
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. september 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 780:
Vil ministeren kommentere materialet fra Svendborg, Lolland, Langeland og
Guldborgsund Kommuners foretræde 29/9-20 vedrørende et fremskudt færge-
leje ved overfarten mellem Langeland og Lolland samt Rute 9, jf. TRU alm. del
- bilag 493 og 496?
Svar:
Sund & Bælt Holding A/S’ undersøgelse fra november 2018 af en fremskudt
havn ved Tårs viste, at der er miljø- og sejladsmæssige udfordringer forbundet
med projektet. Det drejer sig både om blokering af vandgennemstrømningen i
Langelandsbæltet og betydelige udfordringer ved indsejlingen til færgelejet i en
fremskudt havn som følge af vanskelige strømforhold.
Det fremgår af undersøgelsen, at strømningsblokeringen og strømningsforhol-
dene ved havnemundingen er identificeret som de væsentligste risici for gen-
nemførelsen af projektet. Tilstedeværelse af en kunstig ø og dæmning vil give
anledning til en accelerering af strømmen omkring indsejlingen til færgelejet i
en fremskudt færgehavn. Der blev i forbindelse med undersøgelsen af besej-
lingsforholdene lavet animationer af modelresultaterne, som tyder på en stærk
strøm lige uden for indsejlingen på tidspunkterne omkring højvande/lavvande.
På dette sted forventes store lokale hastighedsforskelle omkring indsejlingen,
som kan forventes at repræsentere en udfordring for besejlingsforholdene. Det-
te er en generel udfordring for alle undersøgte forslag, og som derfor anbefales
undersøgt nærmere i det videre arbejde, da usikkerheden om strømforholdene
ved indsejlingen til den fremskudte havn ved Tårs indebærer en betydelig usik-
kerhed for projektet.
Hertil kommer, at ingen af de undersøgte løsninger var samfundsøkonomisk
rentable under basisantagelserne.
For så vidt angår mulighederne for at kunne tiltrække kvalificeret arbejdskraft
til anlægsarbejdet med den faste forbindelse over Femern Bælt, vil projektet
ikke uden videre kunne sættes i gang. Som det fremgår af Sund & Bælt Holding
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 780: Spm. om kommentar til materiale fra Svendborg, Lolland, Langeland og Guldborgsund Kommuners foretræde 29/9-20 vedrørende et fremskudt færgeleje ved overfarten mellem Langeland og Lolland samt Rute 9, til transportministeren
2263546_0002.png
Side 2/2
A/S’ undersøgelse, vil der skulle foretages en række vurderinger og simulerin-
ger, inden en VVM-undersøgelse kan igangsættes. Hertil kommer, at der skal
tilvejebringes en hjemmel til at anlægge den fremskudte havn i form af en an-
lægslov. Det er derfor højst tvivlsomt, om projektet vil kunne realiseres i tide i
forhold til det igangsatte anlægsarbejde med Femern Bælt-forbindelsen.
En eventuel videre undersøgelse af en udflytning af Tårs Havn vil skulle beslut-
tes af et flertal i Folketinget. Indtil videre har jeg ikke noteret mig et sådant
flertal, hvorfor der ikke er igangsat yderligere undersøgelser. Dette kan dog
indgå i drøftelserne om en kommende infrastrukturplan. Det er fortsat min
klare ambition, at kommende infrastrukturinvesteringer skal forhandles bredt i
Folketinget for at sikre langsigtede og solide politiske aftaler, som adresserer de
væsentligste trafikale udfordringer.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht