Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2254705_0001.png
Side 1 af 4
Talemanuskript til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål X den 29.
september 2020
Samrådsspørgsmål
Hvilke initiativer agter regeringen at tage på baggrund af Vejdirektoratets nye opgørelse
af trængslen på vejene, der viser, at danskerne hver dag spilder 360.000 timer i bilkøer
og at samfundet derved lider et tab på 26 milliarder kroner om året, jf. artiklen ”Fortvivlet
forsker advarede om flere bilkøer. Han fik i dén grad ret” bragt
i Politiken den 10. september
2020?
Besvarelse
Tak for spørgsmålet.
Som spørgeren ganske rigtigt påpeger, viser Vejdirektoratets
seneste opgørelse af trængsel på vejene, at danskerne hver dag
spilder rigtig mange timer i bilkøer, og det koster dyrt
ikke
bare på humøret, men også samfundsøkonomisk.
Det skal dog nævnes, at Vejdirektoratets opgørelse dækker
trængsel på
hele
det danske vejnet
altså inklusive
kommunevejnettet. Faktisk stammer hele 75 procent af den
samlede trængsel fra kommunevejnettet.
Men kommunevejnettet er jo også det længste. Ser man på
trængslen i forhold til længden af vejnettet, er der generelt mest
trængsel på statsvejene
det gælder særligt motorvejsnettet i
det store H.
Derfor er trængsel naturligvis en central udfordring, som vi skal
håndtere med fornuftige investeringer i vores infrastruktur.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 779: Spm. om ministen vil oversende sit talepapir fra samrådet 29/9-20 om trængsel på vejene, til transportministeren
Side 2 af 4
Som det vil være spørgeren bekendt, er det min ambition at
indgå en bred og langsigtet aftale om de kommende års
investeringer i vores infrastruktur. En grøn mobilitetsplan.
Det skal være en aftale, der i langt højere grad tager hensyn til
klima og miljø, hvilket blandt kræver investeringer i kollektiv
trafik og cyklisme, som det fremgår af forståelsespapiret mellem
regeringen og vores støttepartier.
Men
lad mig betrygge spørgeren
vi skal naturligvis også
udbygge vores vejnet. Langt hovedparten af trafikken foregår på
vejene, og det vil også være tilfældet i fremtiden, når bilerne på
vejene i stigende grad bliver grønne.
Og derfor er der behov for, at vi bygger nye veje og udvider
kapaciteten på dele af det eksisterende vejnet, ligesom vi skal se
på, hvordan vi kan udnytte den tilgængelige vejkapacitet bedre
ved hjælp af nye teknologier.
Tidligere på måneden kom Bilkommissionens længe ventede
anbefalinger til, hvordan vi omlægger bilafgiftssystemet, så vi
kan få flere grønne biler på vejene. Det indgår nu i arbejdet med
en klimahandlingsplan for transportsektoren. Det er et helt
afgørende input for en grøn mobilitetsplan.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 779: Spm. om ministen vil oversende sit talepapir fra samrådet 29/9-20 om trængsel på vejene, til transportministeren
Side 3 af 4
Nu har vi et fagligt kvalificeret bud på spørgsmålet om, hvorvidt
eller måske nærmere hvornår
vejene i fremtiden er grønne.
Og selv om udvidelser af vejene skaber samfundsøkonomiske
gevinster i form af bedre fremkommelighed, skal vi jo også se
på, hvad den bedre fremkommelighed betyder for
klimapåvirkningen. Og her er vi så tilbage ved spørgsmålet om,
hvornår bilparken i større grad er fossilfri.
Vi har jo i fællesskab
et bredt flertal Folketinget
forpligtet os
af et ambitiøst mål om at reducere Danmarks samlede
udledning af drivhusgasser med 70 procent i 2030. Og her
kommer vi ikke uden om transportsektoren.
Derfor nytter det jo ikke noget, hvis vi hovedløst udvider vores
veje og skaber ny trafik helt uden at skele til, hvad det er for
nogle biler, der skal køre på vejene. Vi er naturligvis nødt til at
kende den realistiske indfasningstakt for de grønne biler, når vi
planlægger fremtidens transportinfrastruktur.
Jeg glæder mig over, at spørgerens parti har vist interesse for at
være med i en bred aftale, der skal sikre en mere grøn
vejtransport. Når den aftale er indgået, vil næste skridt være at
se på en langsigtet infrastrukturaftale.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 779: Spm. om ministen vil oversende sit talepapir fra samrådet 29/9-20 om trængsel på vejene, til transportministeren
Side 4 af 4
Det er vigtigt for mig
igen i denne kreds
at understrege
vigtigheden af en holistisk tilgang, så vi sikrer et
sammenhængende transportsystem, hvor transportformer og
mobilitetsløsninger spiller sammen.
Investeringer i vejnettet kan ikke stå alene. Vi er nødt til også at
investere i den kollektive trafik og bidrage til, at flere danskere
skifter den daglige biltur ud med cyklen.
Klimaet
og dermed den grønne omstilling af
transportsektoren
er den største udfordring vi står overfor.
Og derfor tager vi det i den rækkefølge, at vi starter med en
klimahandlingsplan for transportsektoren.
Derefter skal vi have en bred politisk aftale om en grøn
mobilitetsplan med et langtrækkende perspektiv. Det ser jeg
frem til at drøfte bredt i Folketinget.