Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2264187_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
20. oktober 2020
2020-7788
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. september 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål nr. 778:
Vil ministeren redegøre for omfanget og indholdet af SAS’ refusioner i forbin-
delse med aflyste rejser grundet COVID-19, samt ministerens handlinger i sa-
gen?
Besvarelsen bedes indeholde en oversigt over, hvor mange kunder der i forbin-
delse med COVID-19 har modtaget tilbud om refusion af skatter og afgifter,
hvor mange kunder der har takket ja til tilbuddet, og derved udelukkende har
fået refusion for skatter og afgifter, hvor mange kunder der har modtaget fuld
refusion, samt hvordan ministeren har engageret sig i sagen. Ministeren bedes
ligeledes oplyse, hvor stor en del af flyrejserne, hvor SAS udelukkende har re-
funderet skatter og afgifter, der efterfølgende er blevet aflyst af SAS.
Svar:
Omfanget
og indholdet af SAS’ refusioner er ikke oplysninger,
mit ministerium
ligger inde med. Jeg har derfor anmodet SAS om bidrag til besvarelsen af
spørgsmålet.
SAS oplyser følgende:
”SAS
er som privat og børsnoteret virksomhed begrænset i, hvor mange oplys-
ninger der kan gives offentligheden indsigt i, udover hvad der allerede måtte
fremgå af eksempelvis kvartalsrapporter, regnskaber, prospekt og øvrige of-
fentlige meddelelser.
Oplysningerne, som transportudvalget efterspørger, har SAS ikke offentliggjort.
SAS kan dog tilbyde, såfremt det ønskes af udvalget eller ordførere, at give en
præsentation i lukket forum enten i regi af møde i Transportministeriet eller i
Transportudvalget.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 778: Spm. om ministeren vil redegøre for omfanget og indholdet af SAS’ refusioner i forbindelse med aflyste rejser grundet COVID-19, samt ministerens handlinger i sagen, til tranportministeren
2264187_0002.png
Side 2/4
Alle passagerer har mulighed for at aflyse deres rejse med SAS uanset omstæn-
dighederne. Hvor stor en del af billetprisen mv., som en passager kan få refun-
deret, afhænger af, hvilken type billet passageren har købt (refunderbar/ikke-
refunderbar), og på hvilken baggrund aflysningen sker.
Såfremt gældende lovgivning, vores befordringsbetingelser eller billetregler
ikke giver passageren mulighed for en fuld monetær refusion af sin billet, kan
passageren ikke forvente at få en sådan refusion. SAS’ kommunikation til pas-
sagererne har i øvrigt været i overensstemmelse med disse principper.
Derudover har SAS for nylig valgt at give alle passagerer, uanset billettype, mu-
lighed for per kulance at få en voucher på deres fulde billetpris.”
Herudover har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen bidraget med følgende tabel
for så vidt angår antal klagesager over SAS:
Tabel 1
Antal modtagne klager over SAS grundet manglende overholdelse af
261/2004 pr. måned
1
Antal modtagne flypassagerrettighedsklager over SAS
2019
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
34
27
19
21
87
151
121
39
2020
35
22
24
23
63
84
201
94
Ændring
1
-5
5
2
-24
-67
80
55
Ændring i
pct.
2,9
-18,5
26,3
9,5
-27,6
-44,4
66,1
141,0
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen bemærker, at det til denne opgørelse bør det
noteres, at ikke alle passagerer angiver luftfartsselskab, når de indsender klager,
hvorfor der er 366 klager i 2019 og 185 klager i 2020, der ikke har angivet luftfarts-
selskab. Såfremt der er klager over SAS i disse klager, fremgår de dermed ikke af
ovenstående opgørelse.
1
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 778: Spm. om ministeren vil redegøre for omfanget og indholdet af SAS’ refusioner i forbindelse med aflyste rejser grundet COVID-19, samt ministerens handlinger i sagen, til tranportministeren
2264187_0003.png
Side 3/4
Sep
Okt
Nov
Dec
I alt
71
47
29
22
668
131
-
-
-
-
60
-
-
-
-
84,5
-
-
-
-
I alt i sammen-
lignelige måne-
der (jan-sep)
570
677
107
18,8
I alt i Covid-19
påvirkede må-
509
neder (mar-sep)
620
111
21,8
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen knytter følgende kommentarer til tabellen:
”I
ovenstående tabel kan det ses, at antallet af klager over SAS ikke er steget
markant i 2020 sammenlignet med 2019. Det er især i månederne maj til juli,
at der kom flere klager i 2019 end i 2020. Dette skyldes, at der i foråret 2019
var en omfattende pilotstrejke, hvor en stor del af SAS’ afgange blev
aflyst.
TBST har modtaget i omegnen af 350 klager på denne baggrund. Klageårsagen
registreres manuelt, så der er en vis usikkerhed forbundet med den opgørelse.
For tallene for 2019 og 2020 er der en betydelig stigning, hvis der sammenlig-
nes med hhv. 2017 og 2018. Her modtog TBST hhv. 244 og 271 klager over SAS.
Tallene for 2019 og 2020 skal dog ses i lyset af, at både pilotstrejken i 2019 og
COVID-19-pandemien i 2020 har genereret en meget stor mængde sager.
Hvis man ser på den generelle stigning af SAS-sager fra januar til september
2020, stemmer den godt overens med den generelle stigning i 2020.”
Jeg kan henholde mig til det af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens oplyste.
For så vidt angår mine handlinger i sagen henviser jeg til mine svar på TRU
(alm. del) spørgsmål 652 og 654.
Med venlig hilsen
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 778: Spm. om ministeren vil redegøre for omfanget og indholdet af SAS’ refusioner i forbindelse med aflyste rejser grundet COVID-19, samt ministerens handlinger i sagen, til tranportministeren
2264187_0004.png
Side 4/4
Benny Engelbrecht