Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2264183_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
20. oktober 2020
2020-7788
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. september 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål nr. 776:
Vil ministeren redegøre for omfanget af aflyste flyrejser og refusion i forbindel-
se med COVID-19? Besvarelsen bedes redegøre for perioden siden marts 2020
og indeholde antallet af aflyste flyrejser, antallet af fulde refusioner, antallet af
delvise refusioner, samt værdien på de aflyste flyrejser og refusioner.
Svar:
De oplysninger, der anmodes om i spørgsmålet, ligger mit ministerium ikke
inde med. Det er således ikke muligt for mig at besvare spørgsmålet fuldt ud.
Jeg har dog bedt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen bidrage med en opgørelse
over antallet af flypassagerer i 2019 og antallet af flypassagerer i 2020 og i den
forbindelse sammenholde disse oplysninger med henblik på at beskrive ten-
densen i antallet af rejsende i kølvandet på COVID -19-pandemien.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har bidraget med følgende tabel over antallet
af flypassagerer i 2019 og 2020 i de større danske lufthavne.
1
Tallene omfatter
afgående og ankomne passagerer.
Tabel 1 - Antal flypassagerer (tus.) i de større danske lufthavne
Antal ankomne og afgående passagerer i danske lufthavne
2019
Jan
Feb
2.253
2.275
2020
2.258
2.285
Ændring
5
10
Ændring i
pct.
0,2
0,4
Lufthavnene i Billund, Bornholm, Esbjerg, København, Midtjylland, Roskilde,
Sønderborg, Thisted, Aalborg og Århus.
1
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 776: Spm. om ministeren vil redegøre for omfanget af aflyste flyrejser og refusion i forbindelse med COVID-19, til tranportministeren
2264183_0002.png
Side 2/4
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
I alt
2.667
2.893
3.076
3.407
3.644
3.426
3.277
3.172
2.455
2.345
34.891
984
30
49
170
655
727
-
-
-
-
-
-1.683
-2.863
-3.028
-3.237
-2.989
-2.699
-
-
-
-
-
-63,1
-99,0
-98,4
-95,0
-82,0
-78,8
-
-
-
-
-
I alt i sammen-
lignelige måne-
der (jan-aug)
I alt i COVID-19
påvirkede må-
neder (mar-aug)
23.642
7.158
-16.484
-69,7
19.113
2.614
-16.499
-86,3
Note: Fritidsflyvning indgår ikke.
Kilde: Luftfartsstatistikken (http://stat.trafikstyrelsen.dk). Tallene for september 2020
modtages omkring den 20. oktober.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen bemærker følgende til tabellen:
”Af
tabellen ses en tydelig tendens og sammenhæng med nedlukningen i for-
bindelse med COVID-19-pandemien d. 11. marts 2020. Det ses også, at luftfar-
ten til dels startede op igen i juli 2020, men at luftfarten er langt fra 2019-
niveau.”
Herudover har jeg bedt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen bidrage med en opgø-
relse over antal klagesager for 2019 og 2020 på flypassagerrettighedsområdet
og i den forbindelse sammenholde tallene med henblik på at beskrive tenden-
sen i antallet af klager i forbindelse med COVID-19.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 776: Spm. om ministeren vil redegøre for omfanget af aflyste flyrejser og refusion i forbindelse med COVID-19, til tranportministeren
2264183_0003.png
Side 3/4
Tabel 2 - Antal modtagne klager over manglende overholdelse af 261/2004
pr. måned
Antal modtagne flypassagerrettighedsklager
2019
2020
Ændring
Ændring i
pct.
-20,2
-2,9
-11,0
15,0
134,5
92,4
117,5
153,0
118,7
-
-
-
-
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
I alt
282
240
200
207
278
330
332
268
380
293
232
177
3.219
225
233
178
238
652
635
722
678
831
-
-
-
-
-57
-7
-22
31
374
305
390
410
451
-
-
-
-
I alt i sammen-
lignelige måne-
der (jan-sep)
I alt i COVID-19
påvirkede må-
neder (mar-sep)
2.517
4.392
1.875
74,5
1.995
3.934
1.939
97,2
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen gør dog opmærksom på, at klagesagerne hos
styrelsen kun udgør en meget lille andel af det samlede antal sager, hvor passa-
gerer gør gældende, at deres rettigheder - fx refusion af ubrugte flybilletter -
ikke er opfyldt. Størstedelen af sagerne på området behandles ifølge styrelsen
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 776: Spm. om ministeren vil redegøre for omfanget af aflyste flyrejser og refusion i forbindelse med COVID-19, til tranportministeren
2264183_0004.png
Side 4/4
således af luftfartsselskaberne, hvilket især også er tilfældet under COVID-19
pandemien.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen bemærker herudover følgende til tabellen:
”Opgørelsen
viser, at antallet af klager over manglende overholdelse af flypas-
sagerrettighedsforordningen har været stigende under COVID-19-pandemien,
hvor der i de seneste måneder har været mere end en fordobling i antallet af
klagesager.
Af tabel 2 kan det ses, at antallet af klager over manglende overholdelse af fly-
passagerrettighedsforordningen til TBST i 2020 er steget markant i maj til sep-
tember 2020 i sammenligning med 2019.
Før en passager kan klage til TBST, skal passageren have kontaktet luftfartssel-
skabet og herefter vente minimum seks uger på svar fra luftfartsselskabet, hvil-
ket forklarer, hvorfor den første reelle stigning i antallet af klager hos TBST
først forekommer i maj 2020.
Antallet af klager hos TBST er fortsat højt, og i oktober måned 2020 har TBST
modtaget 172 klager på de første fem dage, hvilket tyder på, at tendensen fort-
sætter. Denne tendens kan tyde på, at mange passagerer indtil nu har udvist
forståelse for luftfartsselskabernes store sagsbyrde i starten af COVID-19 pan-
demien, men at de muligvis har mistet tålmodigheden de seneste par måne-
der.”
Jeg kan henholde mig til det af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyste.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht