TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. oktober 2020
2020 - 7706
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24/9-2020 stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 775:
Vil ministeren gøre rede for, hvilken påvirkning kø-kørsel på vejene har på kli-
maet og for luftforureningen? Ministeren bedes endvidere oplyse, hvad den
årlige merudledning af CO2 er som følge af kø-kørsel.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
Vejdirektoratet har tidligere på baggrund af GPS-data og trafiktal opgjort trængslen
på vejnettet til en årlig forsinkelse i 2018 på 83 mio. timer. Her er der dog ikke
taget stilling til, hvor stor en del af trafikken, der foregår som køkørsel. En analyse
af omfanget af køkørsel på baggrund af f.eks. GPS-data, og beregning af konsekven-
ser for CO2-udledningen, vurderes at være en meget krævende opgave, som det
ikke er muligt at gennemføre inden for den nuværende tidsfrist.
Vejdirektoratet bruger emissionsfaktorer (g/km) fra EUs officielle model for emis-
sioner fra vejtrafikken (COPERT IV modellen), til at beregne CO2 og luftforurening
med. Modellen baserer sig på emissionsfaktorer, der er bestemt på baggrund af
forskellige kørecyklusser. Der fremstilles en gennemsnitlig kurve, der bedst beskri-
ver udledningen ved en given gennemsnitshastighed for forskellige størrelser og
generationer af køretøjer.
COPERT-modellen peger på, at en gennemsnitshastighed for biler på mellem 70
km/t og 80 km/t er optimal i forhold til at udlede mindst CO2 (for tunge køretøjer
mellem 50 km/t og 70 km/t). Figuren eksemplificerer sammenhængen mellem
hastighed og CO2 udledning for nyere benzinbiler af forskellig størrelse. Sammen-
hængen er dog generel for bilparken på tværs af brændstoftyper og bilårgange.