Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2261183_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. oktober 2020
2020-7650
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 22. september 2020 stillet
mig følgende spørgsmål 772 (TRU alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål nr. 772:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 26/7-20 samt materiale fra Benny
Søhave Sørensens foretræde vedrørende ændring af lov om konverterede elbi-
ler, jf. TRU alm. del - bilag 433 og 482?
Svar:
Jeg vil indledningsvist slå fast, at det er min overbevisning, at vi ikke skal gå på
kompromis med de krav, der stilles til sikkerheden i forhold til de biler, som
kører på de danske veje.
Jeg har forelagt materialet for Færdselsstyrelsen, som oplyser følgende:
”Reglerne for konvertering af et køretøj med forbrændingsmotor til eldrift er
opsummeret i meddelelse om køretøjers indretning og udstyr mv. nr. 1998.
Denne meddelelse blev revideret i 2016 med lempelser omkring batteriets an-
bringelse og præcisering af krav til styring af batteriets opladning.
Der stilles dog fortsat krav om, at der foretages en række undersøgelser af det
konverterede køretøj, da det er nødvendigt at sikre, at konverteringen til eldrift
ikke har påvirket sikkerhedskritiske systemer som bremser og styretøj, ligesom
det er nødvendigt at kontrollere, at bilens nye elektriske højspændingssystem
er udført på en måde, så der ikke opstår risiko for stød eller brand. Dertil
kommer, at bilen ikke må udsende eller være modtagelig for elektromagnetisk
støj (EMC) i et omfang, der f.eks. kan forstyrre mobiltelefonien eller intelligen-
te transportsystemer (ITS) i vejinfrastrukturen.
Det er korrekt, at de elektriske komponenter, der anvendes i selve konverterin-
gen, i forvejen kan være EMC-testede i forbindelse med en eventuel CE-
mærkning. Det er dog fortsat nødvendigt at foretage en prøvning af det færdig-
ombyggede køretøj, da selv ledninger, som Benny Sørensen korrekt pointerer,
kan udsende elektromagnetisme og dermed også være modtagelige for det
samme. Ledninger og bilens karrosseri kan således virke som en antenne for
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 772: Spm. om kommentar til henvendelse af 26/7-20 samt materiale fra Benny Søhave Sørensens foretræde vedrørende ændring af lov om konverterede elbiler, til transportministeren
2261183_0002.png
den elektromagnetiske støj, ligesom sammenkoblingen af elektroniske kompo-
nenter kan forårsage, at den elektromagnetiske udstråling forstærkes i visse
frekvensområder. Ud over at beskytte omgivelserne mod den elektromagneti-
ske støj fra bilen har EMC-afprøvningen også til formål at sikre, at det samlede
elektroniske system er sikret mod elektromagnetisk indstråling, så der ikke kan
opstå situationer, hvor elektromagnetisk støj fra omgivelser kan få bilen til at
sætte i gang eller ændre hastighed af sig selv. Det skal i den forbindelse tilføjes,
at en sådan EMC-afprøvning kræver særligt indrettede lokaler og udstyr, og
derfor ikke kan udføres af en synsvirksomhed.
Færdselsstyrelsen kan i øvrigt bemærke, at selv elcykler, som en del af de stan-
dardiserede EU-regler, skal gennemgå en EMC-afprøvning i færdigopbygget
tilstand på trods af, at de elektriske delkomponenter, herunder elmotor, styre-
enhed mv., er EMC-testet individuelt. Dette skyldes blandt andet, at cykelstellet
på lige fod med bilens karrosseri kan fungere som en antenne for den elektro-
magnetiske støj.
Færdselsstyrelsen kan i forhold til den medsendte artikel fra Finans vedrørende
det franske selskab Transition-One bemærke, at der i marts 2020 er blevet ind-
ført nationale regler i Frankrig, som gør det muligt for producenter som Transi-
tion One at få typegodkendt elkonverteringssæt udviklet til bestemte bilmodel-
ler, som særligt udpegede installatører efterfølgende kan konvertere efter pro-
ducentens anvisninger. I forbindelse med denne typegodkendelse skal produ-
centen i lighed med de danske regler have foretaget EMC-afprøvninger af køre-
tøjet, ligesom der skal dokumenteres efterlevelse med UNECE-regulativ 100
om elektrisk sikkerhed i biler.”
Jeg kan henholde mig til Færdselsstyrelsens bemærkninger.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht