Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2254688_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
2. oktober 2020
2020-7633
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. september 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 766:
Er ministeren enig i Københavns Kommunes Miljø- og Teknikforvaltnings ud-
lægning om, at en bilfri bydel skal undgås, da det er et problem, at
”Det
bilfri
scenarie vurderes at have en negativ effekt på byggeretspriserne på Lynette-
holm, hvilket påvirker finansieringsmulighederne ved salg af grunde”? Og kan
ministeren bekræfte, at det derved vil sige, at en bilfri bydel medfører lavere
grundpriser og dermed billigere boliger, ikke mindst almene boliger, og at må-
let med Lynetteholmen tværtimod er at sikre højest mulige grundpriser for at
sikre finansieringen af infrastrukturprojekter, jf. forordet i Analyse af mulighe-
der for at etablere en bilfri eller delvis bilfri Lynetteholm, herunder konsekven-
ser for finansiering af Østlig Ringvej af 5. marts 2020 udført af Rambøll m.fl.
på vegne af Miljø- og Teknikudvalget i Københavns Kommune??
Svar:
Det er en forudsætning for Lynetteholmsprojektet, at indtægter fra byudvikling
skal medfinansiere den nødvendige infrastruktur, Østlig Ringvej og metro til
området, så Lynetteholm på sigt bliver en tilgængelig og attraktiv bydel. Jeg
synes, det er et fornuftigt udgangspunkt, at Lynetteholm
så at sige
selv fi-
nansierer sin infrastruktur, så trafikbetjeningen af området ikke sker på be-
kostning af andre vigtige statslige infrastrukturprojekter.
Uden en opkobling til det øvrige vejnet vil det ikke være muligt at etablere en
ny bydel på Lynetteholm. Der vil således være behov for vejinfrastruktur til
f.eks. varelevering, renovationskøretøjer, beredskab osv.
De kommende beboere på Lynetteholm skal kunne tage metroen, og man skal
kunne bruge cykel, men jeg synes også, at folk skal kunne have adgang til bil,
hvis de har et behov for det. Jeg er sådan set positivt indstillet over for idéen
om at udvikle Lynetteholm som en delvist bilfri bydel, men der skal være en
balance. Målet må være at skabe en attraktiv, blandet og tilgængelig bydel, der
hænger godt sammen med resten af København, og hvor beboere, besøgende
og erhvervsdrivende kan vælge mellem cykel, metro og bil afhængig af deres
behov.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 766: Spm. om ministeren er enig i Københavns Kommunes Miljø- og Teknikforvaltnings udlægning om, at en bilfri bydel skal undgås, da det er et problem, at Det bilfri scenarie vurderes at have en negativ effekt på byggeretspriserne på Lynetteholm, hvilket påvirker finansieringsmulighederne ved salg af grunde, til transportministeren
2254688_0002.png
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht