TRANSPORTMINISTEREN
16. oktober 2020
2020-7602
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af den 21. september 2020 stillet mig følgende
spørgsmål TRU alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 763:
Vil ministeren foranledige, at der udarbejdes en beregning over anlægsomkost-
ninger samt en samfundsøkonomisk beregning af en 2+1-vej i eksisterende
tracé på rute 54, Rønnede-Næstved?
Svar:
Som led i VVM-undersøgelsen fra 2016 af rute 54 mellem Næstved og Rønnede
er der ikke foretaget den beregning af anlægsomkostninger samt samfunds-
økonomi af en 2+1 vej i eksisterende tracé på rute 54.
Det vil være et større arbejde at udforme et skitseprojekt samt tilhørende an-
lægsoverslag for 2+1 vej på hele strækningen, og det vil være en forudsætning
for, at der kan gennemføres beregning af samfundsøkonomiske effekter.
Der er således ikke konkret regnet på en mulighed for 2+1 på hele rute 54. En
delvis udbygning af den eksisterende rute 54 til 2+1 blev undersøgt overordnet i
Vejdirektoratets VVM fra 2016 som et såkaldt 0+-alternativ. Man gik ikke vide-
re med løsningen dengang, da Vejdirektoratet vurderede, at den ikke ville løse
de trafikale problemer på strækningen, bl.a. også på grund af de eksisterende
byer på strækningen.
Fra en generel betragtning kan det bemærkes, at en 2+1 vej på den ene side vil
være billigere at anlægge og på den anden side vil give færre tidsgevinster. Den
samlede effekt heraf på samfundsøkonomien kræver en konkret beregning.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht