TRANSPORTMINISTEREN
2. november 2020
2020-7549
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. september 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 760:
Vil ministeren sørge for et eftersyn af køreplanerne for så vidt angår Svend-
borgbanen, herunder med henblik på at afdække om de nuværende køreplaner
er for stramme?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende:
”Køreplanen på Svendborgbanen har i princippet været den samme siden
2004, hvor køreplanen med tre togsystemer blev indført. Køreplanen er lagt ud
fra gældende køreplansprincipper, blandt andet med køretidstillæg til at imø-
degå varians i kørslen, mindre forsinkelser og eventuelle hastighedsnedsættel-
ser. Den nuværende køreplan opfylder kravet til betjening i trafikkontrakten for
offentlig udbudt trafik.
Svendborgbanen er en enkeltsporet strækning, hvilket betyder, at togene hol-
der og afventer tog i modsat køreretning på krydsningsstationerne. Dette bety-
der, at et forsinket tog i den ene retning vil påvirke toget i den anden retning.
For at begrænse denne virkning kan man give togene en buffer i form af længe-
re ophold. Udover at forlænge rejsetiden har dette dog den konsekvens, at
strækningens kapacitet bliver opbrugt, og at man derfor ikke længere kan køre
det i kontrakten fastsatte
antal tog. Frekvensen i toggangen nedsættes dermed.”
Jeg har også forelagt spørgsmålet for DSB, som med henvisning til mit svar på
TRU-spørgsmål 759 (alm. del) vedrørende banens robusthed og med henvis-
ning til mit svar på TRU-spørgsmål 758 (alm. del) om Svendborgbanens punkt-
lighed vurderer, at køreplanen på Svendborgbanen ikke er for stram.
Jeg henholder mig til Banedanmark og DSB’s svar.