Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2271805_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
2. november 2020
2020-7551
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. september 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 754:
Vil ministeren levere tabelmateriale over punktlighedsopgørelserne for Svend-
borgbanen samt udspecificere opgørelserne nærmere, herunder med hensyn til
karakteren af forsinkelser og aflysninger samt om der eksempelvis er bestemte
tidspunkter på dagen, der er særligt ramt af forsinkelser og aflysninger så som
myldretiden m.v.?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark og DSB. Nedenfor ses det efter-
spurgte tabelmateriale for kunde- og operatørpunktligheden på Svendborgba-
nen i 2020, leveret af DSB. Operatørpunktligheden er den samlede punktlighed
med fradrag for forsinkelser, der skyldes forhold, som DSB ikke er ansvarlig
for.
Kundepunktlighed
Januar 2020
Februar 2020
Marts 2020
April 2020
Maj 2020
Juni 2020
Juli 2020
August 2020
September 2020
89,5
89,0
81,1
90,2
94,1
95,4
95,8
88,1
90,9
Operatørpunktlighed
96,7
95,3
94,0
98,5
98,3
98,6
97,5
94,6
97,1
Banedanmark oplyser følgende om beregninger af punktligheden, herunder
kundepunktligheden, på Svendborgbanen:
”Ved
opgørelsen af kundepunktlighed vil et tog med mange passagerer vægte
tungere ved udregningen af punktligheden end et tog med få passagerer. Et
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 754: Spm. om ministeren vil levere tabelmateriale over punktlighedsopgørelserne for Svendborgbanen samt udspecificere opgørelserne nærmere, herunder med hensyn til karakteren af forsinkelser og aflysninger samt om der eksempelvis er bestemte tidspunkter på dagen, der er særligt ramt af forsinkelser og aflysninger så som myldretiden m.v., til transportministeren
2271805_0002.png
Side 2/3
forsinket myldretidstog med mange passagerer vil således trække kundepunkt-
ligheden mere ned end fx et forsinket tog midt på dagen med få passagerer.
Hvis et tog aflyses mere end 72 timer før planlagt afgang, tæller det ikke med i
udregningen af punktligheden. Hvis et tog aflyses 72 timer eller senere før
planlagt afgang, tæller toget med i udregningen af punktligheden, som hvis
toget reelt var kørt og var ankommet forsinket til alle registreringsstationer.
Der er tre registreringsstationer på Svendborgbanen i Odense, Ringe og Svend-
borg.
Ved udregningen af togpunktlighed udgør det samlede antal køreplanlagte an-
komster til registreringsstationerne 100 pct. Togpunktlighed i en given periode
(fx en måned) findes ved at trække de forsinkede og aflyste ankomsters pro-
centvise andel fra det samlede antal køreplanlagte ankomster.
Ved udregningen af kundepunktligheden vægtes de forsinkede og aflyste an-
komsters procentvise andel af det samlede antal køreplanlagte ankomster med
antallet af afstigende passagerer på den enkelte registreringsstation, hvor for-
sinkelsen eller aflysningen er registreret.”
I forhold til, hvor ofte tog på Svendborgbanen aflyses på dagen, hvor de skulle
være kørt og i forhold til, på hvilke tidspunkter togene er forsinkede, oplyser
DSB følgende:
”Gennemsnitligt for hele året er kundepunktligheden i både morgen-
og efter-
middagsmyldretiden isoleret set lavere end den samlede kundepunktlighed for
året. Langt de fleste dage er der dog høj kundepunktlighed over kontraktmålet,
også i myldretiden. År til dato til og med september 2020 er kundepunktlighe-
den i myldretiderne over
DSB’s kontraktmål på 78,8
pct.
DSB kan oplyse, at der på Svendborg Station i 2020 til og med september har
været 228 afgange ud af i alt 7.265 planlagte afgange, som er aflyst senere end
72 timer før planlagt afgang. På Ringe Station har der til og med september
været 444 aflyste ankomster ud af 19.150 planlagte.”
Banedanmark oplyser desuden, at i gennemsnit 2,19 tog pr. dag blev aflyst på
dagen, hvor toget skulle være kørt i perioden januar, februar, maj og juni 2020.
I denne udregning har Banedanmark fravalgt marts og april 2020, fordi togtra-
fikken i disse måneder var reduceret som følge af COVID-19.
Jeg henholder mig til Banedanmark og DSB’s svar.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 754: Spm. om ministeren vil levere tabelmateriale over punktlighedsopgørelserne for Svendborgbanen samt udspecificere opgørelserne nærmere, herunder med hensyn til karakteren af forsinkelser og aflysninger samt om der eksempelvis er bestemte tidspunkter på dagen, der er særligt ramt af forsinkelser og aflysninger så som myldretiden m.v., til transportministeren
2271805_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht