TRANSPORTMINISTEREN
2. november 2020
2020-7551
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. september 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 754:
Vil ministeren levere tabelmateriale over punktlighedsopgørelserne for Svend-
borgbanen samt udspecificere opgørelserne nærmere, herunder med hensyn til
karakteren af forsinkelser og aflysninger samt om der eksempelvis er bestemte
tidspunkter på dagen, der er særligt ramt af forsinkelser og aflysninger så som
myldretiden m.v.?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark og DSB. Nedenfor ses det efter-
spurgte tabelmateriale for kunde- og operatørpunktligheden på Svendborgba-
nen i 2020, leveret af DSB. Operatørpunktligheden er den samlede punktlighed
med fradrag for forsinkelser, der skyldes forhold, som DSB ikke er ansvarlig
for.
Kundepunktlighed
Januar 2020
Februar 2020
Marts 2020
April 2020
Maj 2020
Juni 2020
Juli 2020
August 2020
September 2020
89,5
89,0
81,1
90,2
94,1
95,4
95,8
88,1
90,9
Operatørpunktlighed
96,7
95,3
94,0
98,5
98,3
98,6
97,5
94,6
97,1
Banedanmark oplyser følgende om beregninger af punktligheden, herunder
kundepunktligheden, på Svendborgbanen:
”Ved
opgørelsen af kundepunktlighed vil et tog med mange passagerer vægte
tungere ved udregningen af punktligheden end et tog med få passagerer. Et