TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. november 2020
2020-7551
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. september 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 752:
Vil ministeren med henvisning til besvarelse af TRU alm. del
–
spørgsmål 636
foranledige en belysning af, hvilken betydning et reservetog placeret i
Svendborg
–
fremfor i Odense
–
vil have for regulariteten på Svendborgbanen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som svarer følgende:
”DSB
kan oplyse, at der i tidligere køreplaner var planlagt en såkaldt overlig-
gende stamme; dvs. et reservetog i Svendborg. Overliggende stamme betød, at
DSB ofte kunne køre rettidigt ud af Svendborg, selvom togene var forsinkede
fra Odense.
I tilfælde af driftsforstyrrelser er det dog ikke altid en løsning, da problemet ved
forsinkelser i en række tilfælde er, at der er for mange tog på banen til, at der
kan køres rettidigt.
Køreplanen med overliggende stamme i Svendborg blev i sin tid ændret såle-
des, at der i dag bliver vendt skarpt i Svendborg, hvorved toget ved ankomst til
Svendborg nordfra kører retur mod Odense efter få minutters ophold. Ændrin-
gen skete for at optimere personale- og materielforbruget og har ikke medført
en væsentlig ændring af punktligheden på Svendborgbanen.”
Jeg har også forelagt spørgsmålet for Arriva, som overtager driften af Svend-
borgbanen i december 2020. Arriva oplyser, at placering af et reservetog i
Svendborg vil få begrænset
–
eller næsten ingen
–
påvirkning på Arrivas punkt-
lighed.
Arriva oplyser desuden, at en lokomotivfører vil skulle transporteres fra Oden-
se til Svendborg for at betjene reservetoget, og at Arriva ikke råder over vel-
færdslokaler i Svendborg til at have en lokomotivfører i beredskab der.