Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2271797_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. november 2020
2020-7551
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. september 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 752:
Vil ministeren med henvisning til besvarelse af TRU alm. del
spørgsmål 636
foranledige en belysning af, hvilken betydning et reservetog placeret i
Svendborg
fremfor i Odense
vil have for regulariteten på Svendborgbanen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som svarer følgende:
”DSB
kan oplyse, at der i tidligere køreplaner var planlagt en såkaldt overlig-
gende stamme; dvs. et reservetog i Svendborg. Overliggende stamme betød, at
DSB ofte kunne køre rettidigt ud af Svendborg, selvom togene var forsinkede
fra Odense.
I tilfælde af driftsforstyrrelser er det dog ikke altid en løsning, da problemet ved
forsinkelser i en række tilfælde er, at der er for mange tog på banen til, at der
kan køres rettidigt.
Køreplanen med overliggende stamme i Svendborg blev i sin tid ændret såle-
des, at der i dag bliver vendt skarpt i Svendborg, hvorved toget ved ankomst til
Svendborg nordfra kører retur mod Odense efter få minutters ophold. Ændrin-
gen skete for at optimere personale- og materielforbruget og har ikke medført
en væsentlig ændring af punktligheden på Svendborgbanen.”
Jeg har også forelagt spørgsmålet for Arriva, som overtager driften af Svend-
borgbanen i december 2020. Arriva oplyser, at placering af et reservetog i
Svendborg vil få begrænset
eller næsten ingen
påvirkning på Arrivas punkt-
lighed.
Arriva oplyser desuden, at en lokomotivfører vil skulle transporteres fra Oden-
se til Svendborg for at betjene reservetoget, og at Arriva ikke råder over vel-
færdslokaler i Svendborg til at have en lokomotivfører i beredskab der.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 752: Spm. om, hvilken betydning et reservetog placeret i Svendborg – fremfor i Odense – vil have for regulariteten på Svendborgbanen, til transportministeren
2271797_0002.png
Side 2/2
For punktligheden og for de kunder, der ikke er berørt af et eventuelt nedbrudt
tog eller signalproblemer, vurderer Arriva, at den bedste løsning vil være at
”starte på en frisk” fra
Odense og få afviklet den givne driftsforstyrrelse ved at
begrænse omfanget så meget som muligt.
Jeg henholder mig til DSB og Arrivas svar.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht