Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2271791_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. november 2020
2020-7551
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. september 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 750:
Vil ministeren redegør for, om der i kontrakten med Arriva
som står for at
skulle overtage operatøransvaret på Svendborgbanen fra K21 i december 2021
er taget højde for, at operatøren kan risikere at stå i en situation, hvor der vil
være store udgifter til indsættelse af togbusser som følge af signalfejl?
Svar:
Det fremgår af kontrakten mellem mit ministerium og Arriva om togtrafikken i
Midt- og Vestjylland samt på Svendborgbanen fra og med 13. december 2020,
at:
”Tilskuddet er fast og skal således ikke være genstand for nogen ændring, ej
heller ved uforudsete omkostninger for Operatøren (herunder for eksempel
ved et uventet stort behov for Erstatningstransport), medmindre andet ud-
trykkeligt er angivet i denne Kontrakt.”,
jf. Hovedkontraktens pkt. 4.2.
Der fremgår endvidere følgende af kontraktens Bilag 3, pkt. 4.1 om de fælles
betingelser for kompensation til Arriva for henholdsvis omkostninger til erstat-
ningstransport, ekstra administrationsomkostninger og indtægtstab ved sær-
køreplaner:
”Fejl i det hidtidige signalsystem frem til ibrugtagning af det nye signalsy-
stem er ikke omfattede af kompensationsmodellen.”
Arriva kompenseres imidlertid i medfør af kontraktens Bilag 3, pkt. 4.2, for
nettoudgiften til indsættelser af busser ved aflysninger som følge af det nye
signalsystem. Dette gælder dog kun, indtil de nye signaler har vist sig pålideli-
ge, jf. Bilag 3, pkt. 4.1.1:
”Kompensationsmodellen
afspejler, at der i en periode kan være en større
fejlrate for det nye signalsystem, end Operatøren med rimelighed kunne for-
vente. Der kan derfor alene komme kompensation til udbetaling indtil det
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 750: Spm. om der i kontrakten med Arriva – som står for at skulle overtage operatøransvaret på Svendborgbanen fra K21 i december 2021 – er taget højde for, at operatøren kan risikere at stå i en situation, hvor der vil være store udgifter til indsættelse af togbusser som følge af signalfejl , til transportministeren
2271791_0002.png
Side 2/2
tidspunkt, hvor det nye signalsystem har opnået og vedligeholdt en bestemt
funktionalitet.
Der kan således beregnes kompensation for det nye signalsystem, indtil fejlra-
teniveauet for det nye signalsystem samlet set på de udbudte strækninger
(undtaget strækningerne Tønder
Niebüll og Varde
Nørre Nebel, jf. pkt.
4.1) i en sammenhængende periode på 12 måneder er nået ned på et gennem-
snitligt niveau svarende til det gennemsnitlige fejlrateniveau for det hidtidige
signalsystem på samme strækninger. Dette er i perioden 2014-2016 opgjort til
0,2 pct.
Ovenstående periode på 12 måneder skal ligge efter, at det nye signalsystem
er udrullet på samtlige de udbudte strækninger med undtagelse af Option B
(Tønder
Niebüll) og Option C (Varde
Nørre Nebel).
Dette gælder dog ikke, hvis fejl i det nye signalsystem i denne periode har ført
til, at der på en eller flere af de udbudte strækninger har været en Særkøre-
plan, der berettiger til kompensation, jf. pkt. 4.3
[om kompensation for ind-
tægtstab ved Særkøreplaner].”
Jeg henviser i øvrigt til mit svar af 9. september 2020 på TRU-spørgsmål nr.
637 (alm. del).
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht