TRANSPORTMINISTEREN
2. november 2020
2020-7551
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. september 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 748:
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt leverandørerne i tilknytning til Signalpro-
grammet, Thales og Alstom, i henhold til aftalegrundlaget kan overtage opgaver
fra hinanden, såfremt en af leverandørerne mod forventning ikke kan løse op-
gaven, herunder om Thales således vil kunne overtage opgaver fra Alstom på
Svendborgbanen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser nedenstående. Jeg
henholder mig til Banedanmarks svar.
”Det er korrekt, at der i Signalprogrammets kontrakter med leverandørerne for
henholdsvis Fjernbane Vest og Fjernbane Øst findes en klausul, der gør det
muligt for Banedanmark at bede en leverandør om at overtage den anden leve-
randørs kontrakt under særlige omstændigheder.
Klausulen betyder, at hvis Thales-Strukton fx overtager Alstoms kontrakt, så
overtager Thales hele Alstoms infrastrukturkontrakt og ikke kun fx en enkelt
strækning. Således vil en overtagelse også betyde, at alt design på strækningen
skal laves om, og at udstyr, som Alstom allerede har installeret, skal fjernes,
således at Thales-Strukton kan designe strækningen i deres system og installere
deres udstyr. Det er således en option, som er relevant, hvis fx Alstom slet ikke
havde et system, som fungerede.
Banedanmark har indtil videre valgt ikke at gøre brug af denne option. Det er
Banedanmarks vurdering, at en overlevering af opgaver til Thales-Strukton vil
resultere i yderligere forsinkelser på udrulningen af det nye signalsystem i Øst-
danmark, eksempelvis på Svendborgbanen, idet Thales-Strukton formentlig
først ville kunne gennemføre opgaven efter, at udrulningen i Vestdanmark er
gennemført.”