Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2246684_0001.png
Dato
J. nr.
15. september 2020
2020-6659
Samrådsspørgsmål U
Hvad agter ministeren at gøre for at håndtere de mange udfordringer med
forsinkelser og aflysninger på Svendborgbanen med henblik på at sikre, at
der etableres en god og stabil togforbindelse til og fra Svendborg, herunder
om ministeren vil fremlægge en robust plan for at begrænse forsinkelser og
aflysninger på Svendborgbanen i fremtiden?
Samrådsspørgsmål V
Hvilke konkrete initiativer vil ministeren tage for at sikre, at der tilføres til-
strækkelige ressourcer til håndteringen af udfordringerne på Svendborgba-
nen, herunder om Banedanmark afsætter ekstra ressourcer til vedligeholdelse
af det eksisterende signalanlæg på Svendborgbanen og i givet fald omfanget
heraf set i relation til, at Banedanmark foreløbigt og på ubestemt tid har op-
givet at installere det nye signalsystem på denne bane?
Samrådsspørgsmål W
Hvad agter ministeren at gøre for at sikre, at der på togoperatørsiden ikke
kan gøres krav gældende overfor staten som følge af forsinkelserne i udrul-
ningen af Signalprogrammet på Svendborgbanen?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 741: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 15/9-20 om Svendborgbanen, til transportministeren
2246684_0002.png
Side 2/13
Tak for spørgsmålene.
Det er aftalt med udvalget, at jeg bevarer
spørgsmålene samlet.
Lad mig starte med at sige, at jeg er glad
for, at vi i dag kan få talt om passagerernes
bekymringer for driften af Svendborgbanen.
Det er vigtigt for mig, at man som passager
kan regne med tog til tiden.
Det er også derfor, det er vigtigt, at vi får
moderniseret den danske jernbane, så vi får
en mere pålidelig togdrift.
Med de nye signaler, elektrificeringen og
fremtidens el-tog vil vi om 10 år stå med en
helt anden og mere moderne jernbane, end
vi gør i dag.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 741: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 15/9-20 om Svendborgbanen, til transportministeren
2246684_0003.png
Side 3/13
Indtil disse store projekter er på plads, skal
vi naturligvis sørge for at gøre, hvad vi kan
for, at de nuværende tog kører til tiden. Og-
så når der udføres store arbejder på jernba-
nen.
Jeg kan forsikre udvalget om, at jeg og mit
ministerium har stort fokus på, at togdrif-
ten skal være mere pålidelig. Det gælder og-
så Svendborgbanen, som skal have en høj
driftssikkerhed.
[Punktligheden på Svendborgbanen]
Udvalget har inden dagens samråd modta-
get mit svar på TRU-spørgsmål nr. 633. Her
redegør jeg for kunde- og operatørpunktlig-
heden på Svendborgbanen.
Som det fremgår, har DSB i årene 2016-
2020 haft en kunde- og operatørpunktlig-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 741: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 15/9-20 om Svendborgbanen, til transportministeren
2246684_0004.png
Side 4/13
hed på Svendborgbanen, der er
højere
end
kravene i DSB’s kontraktmål.
For eksempel lå kundepunktligheden på
Svendborgbanen i 2019 på 87 pct., mens
DSB’s kontraktmål var 83 pct.
På nuværen-
de tidspunkt i 2020 ligger kundepunktlig-
heden på 90 pct., mens DSB’s kontraktmål
er 78,7 pct.
Så både i 2019 og 2020 har kundepunktlig-
heden ligget markant over, hvad der frem-
går af DSB’s kontraktmål.
Man kan selvfølgelig sige, at så burde vi ha-
ve et højere mål. Det er derfor også relevant
at sammenligne med kundepunktligheden i
resten af landet.
Gør vi det, ser vi, at kundepunktligheden på
Svendborgbanen i årene 2016-2019 har lig-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 741: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 15/9-20 om Svendborgbanen, til transportministeren
2246684_0005.png
Side 5/13
get markant over landsgennemsnittet for
DSB’s fjern-
& regionaltog.
For eksempel lå kundepunktligheden for
DSB’s fjern-
& regionaltog i 2019 på 79 pct.,
mens den på Svendborgbanen lå på 87 pct.
I 2020 til og med juli måned ligger lands-
gennemsnittet på 87,5 pct., mens den for
Svendborgbanen på nuværende tidspunkt i
2020 ligger på 90 pct.
Operatørpunktligheden på Svendborgbanen
har også ligget over landsgennemsnittet for
DSB’s fjern-
& regionaltog i årene 2016-
2019.
Svendborgbanen er med andre ord på nu-
værende tidspunkt en robust strækning,
hvis man sammenligner med resten af lan-
det.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 741: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 15/9-20 om Svendborgbanen, til transportministeren
2246684_0006.png
Side 6/13
[Arriva overtager driften af banen]
Vi skal holde fast i den stabile drift og gode
udvikling. Punktlighed er derfor også et fo-
kus, når Arriva til december overtager drif-
ten af Svendborgbanen.
Udvalget har inden dagens samråd modta-
get mit svar på TRU-spørgsmål nr. 636. Her
redegør Arriva for, hvad de vil gøre for at
opretholde den stabile drift.
Af redegørelsen fremgår det, at Arriva har
stort fokus på at opretholde den høje kun-
depunktlighed på Svendborgbanen.
Arriva planlægger fx at have et reservetog
stående i Odense, som kan træde til, hvis
der opstår materieludfordringer.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 741: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 15/9-20 om Svendborgbanen, til transportministeren
2246684_0007.png
Side 7/13
Arriva har endnu ikke truffet beslutning om
andre konkrete løsninger, som de vil an-
vende til at genoprette driften efter eventu-
elle forstyrrelser.
Men jeg vil holde skarpt øje med situatio-
nen.
[Udrulning af signalprogrammet]
Angående den forsinkede udrulning af sig-
nalprogrammet på Svendborgbanen har
udvalget inden dagens samråd modtaget
mit svar på TRU-spørgsmål nr. 638 og 639.
Som det fremgår, er det ikke korrekt, at Ba-
nedanmark har opgivet at installere det nye
signalsystem på Svendborgbanen på ube-
stemt tid.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 741: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 15/9-20 om Svendborgbanen, til transportministeren
2246684_0008.png
Side 8/13
Leverandøren til Signalprogrammet i Øst-
danmark, Alstom, har været udfordret på
sin kapacitet. Derfor har det været nødven-
digt at genplanlægge den samlede udrul-
ningsplan for Østdanmark.
Den konkrete udrulningsplan har blandt
andet afventet forligskredsens beslutning
om, hvorvidt strækningen mellem Roskilde
og Holbæk skulle immuniseres.
Som bekendt blev beslutningen, at man ik-
ke skulle foretage immunisering. Havde
man gjort det, kunne det have ført til yder-
ligere forsinkelse på af de store anlægsar-
bejder.
Den nye plan ligger klar i løbet af efteråret
2020. I planen vil der være et præcist tids-
punkt for, hvornår de nye signaler på
Svendborgbanen tages i brug. Dette tids-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 741: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 15/9-20 om Svendborgbanen, til transportministeren
2246684_0009.png
Side 9/13
punkt forventes at ligge tidligst i 2024 og
senest i 2026, afhængigt af en række plan-
lægningsforudsætninger.
Som jeg tidligere har redegjort for
fx i
TRU-spørgsmål nr. 609
er den centrale
udfordring for Signalprogrammet kapacitet
hos leverandøren, Alstom.
Det er altså hverken Banedanmark eller
ministeriet der har truffet beslutning om at
forsinke signalprogrammets udrulning i
Østdanmark.
Banedanmark lægger konstant pres på Al-
stom for at øge arbejdskapaciteten, men det
er ikke forventningen, at det samlede pro-
gram kan gennemføres hurtigere end i de
nuværende tidsplaner.
Det er derfor et spørgsmål om at vælge,
hvor signalprogrammet skal udrulles først.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 741: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 15/9-20 om Svendborgbanen, til transportministeren
2246684_0010.png
Side 10/13
Her er det afgørende, at vi får signalpro-
grammet udrullet på de strækninger, der
skal elektrificeres, så vi kan være klar til
fremtidens el-tog.
Som transportminister for
hele
Danmark er
jeg nødt til at have øje for den
samlede
pri-
oritering i Signalprogrammet.
Både forligskredsen bag Signalprogrammet
og Folketinget har løbende været orienteret
om Alstoms udfordringer og om disse prio-
riteringer i Signalprogrammets udrulning.
***
I forhold til spørgsmålet om at tilføre til-
strækkelige ressourcer til at håndtere ud-
fordringerne på Svendborgbanen kan jeg
forsikre udvalget om, at DSB og Banedan-
mark har fokus på at sikre en stabil drift af
Svendborgbanen. Som nævnt er også Arriva
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 741: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 15/9-20 om Svendborgbanen, til transportministeren
2246684_0011.png
Side 11/13
opmærksom på at sikre en stabil drift, når
de overtager strækningen.
Jeg vil i den forbindelse minde udvalget
om, at vi desværre står i den situation, at
der er mangel på de signaltekniske validato-
rer.
Det er derfor ikke på nuværende tidspunkt
muligt at overflytte ekstra validatorer til
Svendborgbanen uden at det vil få negative
konsekvenser for andre projekter på jern-
banen.
Med ibrugtagning af det nye signalsystem
forsvinder afhængigheden af de signaltekni-
ske validatorer.
***
I forhold til spørgsmålet om, hvilke konse-
kvenser forsinkelsen af Signalprogrammet
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 741: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 15/9-20 om Svendborgbanen, til transportministeren
2246684_0012.png
Side 12/13
har for Arrivas overtagelse af driften af
Svendborgbanen fra DSB, har udvalget in-
den dagens samråd modtaget mit svar på
TRU-spørgsmål nr. 637.
Som det fremgår af svaret, er det min og
mit ministeriums vurdering, at Arriva ikke i
medfør af den nye trafikkontrakt kan gøre
krav gældende med henvisning til bristede
forudsætninger relateret til den forsinkede
udrulning af nye signaler på Svendborgba-
nen.
Mere specifikt er det ikke en kontraktuel
forudsætning, at Arriva først er forpligtet til
at køre tog på Svendborgbanen, når Signal-
programmet er fuldt udrullet på stræknin-
gen.
Kontrakten indeholder oplysninger om,
hvornår de nye signaler
forventedes
at være
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 741: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 15/9-20 om Svendborgbanen, til transportministeren
2246684_0013.png
Side 13/13
klar på de forskellige strækninger. Men der
er altså tale om et øjebliksbillede fra februar
2019, hvor kontrakten blev indgået. Ikke et
bindende løfte til Arriva.
Jeg mener derfor ikke, at der er behov for
yderligere tiltag i relation til kontrakten
med Arriva.
***
Jeg vil fortsat følge udviklingen i kunde- og
operatørpunktligheden på Svendborgba-
nen. Jeg kan forsikre om, at mit ministeri-
um også har fokus på at opretholde den
stabile drift af Svendborgbanen.
Tak for ordet.