TRANSPORTMINISTEREN
14. oktober 2020
2020-7488
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. september 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 739:
Vil ministeren redegøre for, hvordan finansieringen af etablering og drift af
togstop ved stationerne i Hørning og Hinnerup fordelte sig mellem stat og
kommune?
Svar:
Genåbningen af Hinnerup Station var et fællesprojekt mellem Hinnerup Kom-
mune og DSB. Den samlede anlægssum for DSB var 3,4 mio. kr. i 1993-priser,
som omfattede perronanlæg, adgange og aptering. Kommunen afholdte udgif-
terne til tilslutningsanlæg herunder forplads. Anlæg af Hørning Station blev
finansieret af puljer på Finansloven.
For så vidt angår drift har Banedanmark oplyst, at Banedanmark ejer og vedli-
geholder perronerne ved Hinnerup Station og Hørning Station. Banedanmark
renholder og glatførebekæmper på perronerne og de adgangsveje, som er bo-
delt til Banedanmark.
Banedanmark vedligeholder på samme vis de ”grønne”
elementer (fx busketter, naturgræs, krat, hække, mv.), som er placeret inden
for Banedanmarks skelgrænse.
Ved Hinnerup Station står Banedanmark for vedligehold af sti og perrontunnel.
Favrskov Kommune står for vedligehold på de dele, der ikke er placeret på Ba-
nedanmarks areal. Derudover står Favrskov Kommune også for vedligehold af
vej og rampe på det østlige af Banedanmarks areal, inkl. belysning, afvanding
m.m. DSB ejer læskærmene på stationen.
Skanderborg Kommune har vedligeholdelsesansvaret og renholdelsen af gang-
broen ved Hørning Station. DSB ejer venterummene, der er placeret på perro-
nerne.