TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. oktober 2020
2020 - 7474
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. september 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Heidi Bank (V).
Spørgsmål nr. 735:
Vil ministeren oplyse, om det er korrekt, at der i VLAK-regeringens
”Aftale
om
et sammenhængende Danmark” fra 2019 var afsat 800 mio. kr. (2019-pl) til
kapacitetsforbedringer på Rute 26 mellem Aarhus og Viborg, og at arbejdet
skulle igangsættes i 2022? Og vil ministeren bekræfte, at den nuværende rege-
ring valgte at tilbagerulle VLAK-regeringens infrastrukturplan, og endnu ikke
har indkaldt til forhandlinger om en ny plan?
Svar:
Det er korrekt, at det fremgik af den daværende VLAK-regerings
”Aftale
om et
sammenhængende Danmark
– Investeringsplan 2030”,
at aftaleparterne var
enige om at afsætte 0,8 mia. kr. (2019-pl) til kapacitetsforbedringer på Rute 26
mellem Aarhus og Viborg, og at arbejdet skulle igangsættes i 2022.
Som følge af valget i 2019 er der i Folketinget ikke længere et flertal bag aftalen,
som derfor er bortfaldet.
Som transportminister er det min klare ambition at forhandle en bred aftale
om de fremtidige infrastrukturinvesteringer, hvor klima- og miljøhensyn i hø-
jere grad tænkes ind. Regeringen
–
og nu også et bredt flertal i Folketinget
–
har en ambitiøs målsætning om at reducere Danmarks udledning af drivhus-
gasser med 70 procent. Når vi udlægger de næste mange års investeringer, skal
vi således også tage højde for indsatsen i forbindelse med klimahandlingspla-
nerne.
I forbindelse med forhandlinger om fremtidige infrastrukturinvesteringer skal
der både tages stilling til hvilke projekter, der skal prioriteres
–
her indgår ka-
pacitetsforbedringerne på Rute 26 på linje med andre fornuftige projekter
–
og
der skal tages stilling til, hvornår de besluttede anlæg skal gennemføres.