TRANSPORTMINISTEREN
20. oktober 2020
2020-7473
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. september 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 731:
Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren agter at iværksætte for
at sikre, at punktligheden på kystbanen lever op til kontraktmålet?
Svar:
Indledningsvist kan jeg oplyse, at kontrakten mellem Transport- og Boligmini-
steriet og DSB indeholder to typer af punktlighed; kundepunklighed og opera-
tørpunktlighed. Kravene til kundepunklighed og operatørpunktlighed skal
overholdes samlet for hele året for al fjern- og regionaltogtrafik i hele landet.
I 2020 er kravet til kundepunktlighed i fjern- og regionaltogtrafikken på 78,7
pct. i 2020, og kravet til operatørpunktlighed er 94,1 pct.
År til dato (til og med 1. oktober 2020) ligger kundepunktligheden i fjern- og
regionaltogtrafikken på 87,1 pct., og operatørpunktligheden i fjern- og regional-
togtrafikken ligger på 96,5 pct. Dermed overholder DSB kravene i DSB-
kontrakten til både kundepunklighed og operatørpunktlighed pr. 1. oktober
2020.
År til dato (til og med 1. oktober 2020) ligger kundepunktligheden på Kystba-
nen på 90,3 pct., og operatørpunktligheden på Kystbanen ligger på 97,0 pct.
Punktligheden på Kystbanen ligger dermed over kontraktkravet for punktlig-
heden i fjern- og regionaltogstrafikken i 2020.
Punktligheden på Kystbanen er generelt forbedret gennem de seneste år. Som
det fremgår af nedenstående tabel 1 er kundepunktligheden steget fra 71,2 pct. i
2016 til foreløbigt 90,3 pct. i 2020.
Tabel 1 | Kunde- og operatørpunktlighed på Kystbanen fra 2016-2020
2016
Kundepunktlighed
Operatørpunktlighed
*2020 er opgjort til og med 6.oktober
Kilde: DSB
71,2
90,5
2017
75.4
92,9
2018
77,1
93,7
2019
78,5
94,0
2020
90,3
97,0