Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2264179_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
20. oktober 2020
2020-7473
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. september 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 731:
Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren agter at iværksætte for
at sikre, at punktligheden på kystbanen lever op til kontraktmålet?
Svar:
Indledningsvist kan jeg oplyse, at kontrakten mellem Transport- og Boligmini-
steriet og DSB indeholder to typer af punktlighed; kundepunklighed og opera-
tørpunktlighed. Kravene til kundepunklighed og operatørpunktlighed skal
overholdes samlet for hele året for al fjern- og regionaltogtrafik i hele landet.
I 2020 er kravet til kundepunktlighed i fjern- og regionaltogtrafikken på 78,7
pct. i 2020, og kravet til operatørpunktlighed er 94,1 pct.
År til dato (til og med 1. oktober 2020) ligger kundepunktligheden i fjern- og
regionaltogtrafikken på 87,1 pct., og operatørpunktligheden i fjern- og regional-
togtrafikken ligger på 96,5 pct. Dermed overholder DSB kravene i DSB-
kontrakten til både kundepunklighed og operatørpunktlighed pr. 1. oktober
2020.
År til dato (til og med 1. oktober 2020) ligger kundepunktligheden på Kystba-
nen på 90,3 pct., og operatørpunktligheden på Kystbanen ligger på 97,0 pct.
Punktligheden på Kystbanen ligger dermed over kontraktkravet for punktlig-
heden i fjern- og regionaltogstrafikken i 2020.
Punktligheden på Kystbanen er generelt forbedret gennem de seneste år. Som
det fremgår af nedenstående tabel 1 er kundepunktligheden steget fra 71,2 pct. i
2016 til foreløbigt 90,3 pct. i 2020.
Tabel 1 | Kunde- og operatørpunktlighed på Kystbanen fra 2016-2020
2016
Kundepunktlighed
Operatørpunktlighed
*2020 er opgjort til og med 6.oktober
Kilde: DSB
71,2
90,5
2017
75.4
92,9
2018
77,1
93,7
2019
78,5
94,0
2020
90,3
97,0
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 731: Spm. om, hvilke initiativer ministeren agter at iværksætte for at sikre, at punktligheden på kystbanen lever op til kontraktmålet, til transportministeren
2264179_0002.png
Side 2/2
Som det fremgår af tabellen, er både operatørpunklighed og kundepunktlighed
meget høj netop nu.
Det bemærkes i den forbindelse, at DSB og Banedanmark de seneste år har
implementeret en række initiativer for at forbedre robustheden og derved
punktligheden på Kystbanen. Banedanmark har gennemført fornyelsesarbejder
og tiltag af forebyggende og præventiv karakter. Eksempelvis gennemførte Ba-
nedanmark i 2017 og 2018 fornyelsesarbejder på Kystbanen mellem Nivå og
Helsingør samt Klampenborg og Nivå, som har ført til en markant reduktion af
sporfejl. DSB oplyser, at køreplanen fra køreplansskiftet i december 2019 (K20)
er gjort mere robust for bedre at kunne absorbere forsinkelser. Myldretidstoge-
nes køreplan er desuden blevet ændret for så vidt angår struktur og stands-
ningsmønster. DSB har endvidere gennemført en række initiativer med henblik
på at sikre tilstrækkeligt materiel til Kystbanen.
Det bemærkes samtidig, at forsinkelser fra Sverige i betydelig grad videreføres
op af Kystbanen samt til hele landsdelstrafikken. DSB oplyser, at forsinkelserne
fra Sverige var årsag til 22,5 pct. af alle forsinkede passagerer på Kystbanen i
2019. For hele landstrafikken var svenske forsinkelser årsag til knap 16 pct. af
alle forsinkede passagerer i 2019.
Særligt bemærkes, at togene mellem Sverige og Danmark i forbindelse med
Corona-epidemien har gjort ophold i lufthavnen på grund af grænsekontrol.
Desuden har der været nedsat frekvens over Øresund. Begge dele har medført
et fald i omfanget af forsinkelser fra Sverige, hvilket har bidraget positivt til
DSB’s overholdelse af
kundepunkligheden generelt, herunder på Kystbanen.
Selvom det går fremad med punktligheden på Kystbanen, er det klart, at der
stadig er udfald, hvor punktligheden på enkelte dage bliver uacceptabel lav, når
man som passager er afhængig af Kystbanen for at få dagligheden til at fungere.
DSB’s og Banedanmarks arbejde med at levere en så høj punktlighed som mu-
lig bliver løbende fulgt af Transport- og Boligministeriet.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht