TRANSPORTMINISTEREN
23. september 2020
2020-7449
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. september 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 727:
Vil ministeren på baggrund af de foreliggende økonomiske informationer om
det samlede Lynetteholm-projekt, inklusive afledte udgifter, havnetunnel og
metro, oplyse, hvilken påvirkning det vil have på økonomien i By & Havn (og
deres tilknyttede selskaber), herunder hvorledes gælden forventes at udvikle
sig med og uden det samlede Lynetteholm-projekt med tilhørende anlæg?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, som har svaret følgende:
”Det
er By & Havns forventning, at etableringen af Lynetteholm (perimeter og
jordopfyld) kan ske på et forretningsmæssigt grundlag således, at omkostnin-
gerne til etablering af Lynetteholm og drift af jordmodtageanlæg dækkes af
indtægter fra modtagelse af jord.
Der er ikke på nuværende tidspunkt taget stilling til, i hvilket omfang eller
hvornår By & Havn eller et datterselskab vedrørende Lynetteholm skal bidrage
til finansiering af infrastruktur som f.eks. metro eller Østlig Ringvej.
I den gennemførte finansielle analyse er det af EY, for Transport- og Boligmini-
steriet og Københavns Kommune, beregnet, at byudvikling på Lynetteholm og
en række andre arealer i EY-rapportens hovedscenarie kan give et finansie-
ringsbidrag fra byudvikling på ca. 17,4 - 22,9 mia. kr. Finansieringsbidraget
stammer primært fra salg af byggeretter og udvikling inkl. udlejning af ejen-
domme.
Beregningerne afhænger af en række forudsætninger, herunder i særdeleshed
antagelser vedr. udviklingen i boligpriserne og renteniveauer over en lang år-
række fremover.