Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2259864_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. oktober 2020
2020-7362
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. september 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål nr. 720:
Vil ministeren redegøre for, hvilke strategier og arbejdsgange der siden juni
2019 er implementeret i ministeriet, således at ministeriet af egen drift bidra-
ger til reduktion af virksomhedernes administrative byrder?
Svar:
Erhvervsministeren har oplyst følgende om regeringens generelle arbejde på
forenklingsdagsordenen:
”Det
er en målsætning for denne regering, at det skal være nemt at starte og
drive en ansvarlig virksomhed i Danmark. Det er en vigtig del af den sam-
fundskontrakt, vi har med virksomhederne. Vi vil gøre det lettere at efterleve
reglerne for de mange ordentlige virksomheder, samtidig med at vi slår konse-
kvent ned på de få, der bevidst overtræder reglerne og dermed også stiller sig
uden for fællesskabet.
Derfor nedsatte regeringen sidste år Erhvervslivets EU- og Regelforum, som
har til opgave at pege på regler, nationale og fra EU, som gør det unødigt be-
sværligt at drive virksomhed, og anbefale enklere løsninger. Regeringen be-
handler alle Regelforums anbefalinger efter et følg-eller-forklar-princip, som
betyder, at vi enten følger forummets anbefalinger eller offentligt forklarer,
hvorfor vi ikke mener, det er hensigtsmæssigt.
Derudover kan det oplyses, at forslag til ny regulering, der medfører væsentlige
byrder for erhvervslivet, skal godkendes af regeringens økonomiudvalg, før den
offentlige høring af forslaget iværksættes jf.
Vejledningen for erhvervsøkono-
miske konsekvensvurderinger
(2015). ”
Transport- og Boligministeriet arbejder ud fra en strategi, der skal sikre, at
erhverv og borgere i Danmark ikke rammes af unødige administrative byrder.
Derfor er ministeriet meget opmærksom på, hvilke muligheder øget digitalise-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 720: MFU spm. om, hvilke strategier og arbejdsgange der siden juni 2019 er implementeret i ministeriet, således at ministeriet af egen drift bidrager til reduktion af virksomhedernes administrative byrder, til transportministeren
2259864_0002.png
Side 2/3
ring og teknologiske løsninger giver, for at lette byrder og effektivisere sags-
gange til fordel for virksomhederne.
Af strategier og implementerede løsninger kan følgende nævnes:
Vejdirektoratet lancerede primo 2020 tilmeldingsappen
”Vi er på vejen”, som,
ud over at gøre det lettere at til- og afmelde vejarbejder, har til formål at fjerne
den administrative byrde ved at skulle printe tilladelser, som entreprenørerne
har med på vejen, og i stedet gøre dem tilgængelige digitalt via en webapp. En-
treprenørerne skal således ikke forbi kontoret for at hente tilladelsen, men kan
i stedet tilgå den ude på vejen.
Færdselsstyrelsen indgår i arbejdet med udviklingen af en digital kørekortsapp,
samt i arbejdet med digitalisering af kørekortadministrationen, der i dag er
meget papirbårent. Da transportvirksomhederne er afhængige af, at deres
chauffører har kørekort, kan en hurtigere og smartere sagsbehandling mindske
usikkerheder og forkorte ventetiden for såvel virksomhederne som deres ansat-
te.
Færdselsstyrelsen arbejder med en digitalisering af lægeattesten i forbindelse
med ansøgning og udstedelse af chaufførkort på taxiområdet. Denne digitalise-
ring kommer indirekte taxivognmændene til gode, da deres chauffører hurtige-
re kan få deres chaufførkort, og dermed hurtigere påbegynde deres arbejde,
end tilfældet er i dag. Derudover er det en direkte fordel for lægerne, der opnår
tidsbesparelser på deres konsultationer.
For gods-, bus-, taxi-, og varebilsområdet arbejder Færdselsstyrelsen for at
effektivisere revisorerklæringer, der er nødvendige i forbindelse med ansøgning
om tilladelse til at drive disse typer transportvirksomheder. Effektiviseringen
vil primært være en lettelse af revisorernes administrative byrde.
Færdselsstyrelsen indgår i et projekt, der skal give et samlet overblik over virk-
somhedernes tilladelser og godkendelser gennem virk.dk. Vognmænd kan der-
igennem danne sig et samlet overblik over deres og deres køretøjers godkendel-
ser, og hvad de har tilladelse til at køre med. Færdselsstyrelsens bidrag til por-
talen har været tilgængeligt siden marts 2020.
Transport- og Boligministeriet har ændret taxiloven, så der er mulighed for at
dispensere fra kravet om, at en taxavognmand skal have et køretøj senest to
måneder efter tildelingen af tilladelsen. Dispensationsmuligheden betyder, at
taxavognmanden kan fremvise et købsbevis, leasingaftale etc. på et egnet køre-
tøj. Dermed har taxavognmændene fået bedre forudsætninger for at vælge kø-
retøjer, der passer til deres behov, men som muligvis ikke har været tilgængeli-
ge inden for to-månedersfristen.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 720: MFU spm. om, hvilke strategier og arbejdsgange der siden juni 2019 er implementeret i ministeriet, således at ministeriet af egen drift bidrager til reduktion af virksomhedernes administrative byrder, til transportministeren
2259864_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht