TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. oktober 2020
2020-7362
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. september 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål nr. 720:
Vil ministeren redegøre for, hvilke strategier og arbejdsgange der siden juni
2019 er implementeret i ministeriet, således at ministeriet af egen drift bidra-
ger til reduktion af virksomhedernes administrative byrder?
Svar:
Erhvervsministeren har oplyst følgende om regeringens generelle arbejde på
forenklingsdagsordenen:
”Det
er en målsætning for denne regering, at det skal være nemt at starte og
drive en ansvarlig virksomhed i Danmark. Det er en vigtig del af den sam-
fundskontrakt, vi har med virksomhederne. Vi vil gøre det lettere at efterleve
reglerne for de mange ordentlige virksomheder, samtidig med at vi slår konse-
kvent ned på de få, der bevidst overtræder reglerne og dermed også stiller sig
uden for fællesskabet.
Derfor nedsatte regeringen sidste år Erhvervslivets EU- og Regelforum, som
har til opgave at pege på regler, nationale og fra EU, som gør det unødigt be-
sværligt at drive virksomhed, og anbefale enklere løsninger. Regeringen be-
handler alle Regelforums anbefalinger efter et følg-eller-forklar-princip, som
betyder, at vi enten følger forummets anbefalinger eller offentligt forklarer,
hvorfor vi ikke mener, det er hensigtsmæssigt.
Derudover kan det oplyses, at forslag til ny regulering, der medfører væsentlige
byrder for erhvervslivet, skal godkendes af regeringens økonomiudvalg, før den
offentlige høring af forslaget iværksættes jf.
Vejledningen for erhvervsøkono-
miske konsekvensvurderinger
(2015). ”
Transport- og Boligministeriet arbejder ud fra en strategi, der skal sikre, at
erhverv og borgere i Danmark ikke rammes af unødige administrative byrder.
Derfor er ministeriet meget opmærksom på, hvilke muligheder øget digitalise-