Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2248139_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. september 2020
2020-7359
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. september 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål 713
Kan ministeren bekræfte, at den trafiksaneringsplan der er udarbejdet for In-
dre By København i tilknytning til forundersøgelsen af Østlig Ringvej (havne-
tunnel) alene har det udgangspunkt, at de foreslåede tiltag skal flytte trafik til
en havnetunnel, og ikke er en undersøgelse af, hvad det er muligt at opnå af
trafikreduktioner i Indre By alene ved trafiksaneringer og uden en havnetun-
nel? Kan ministeren afvise, at der vil kunne opnås markant større trafikreduk-
tioner ved en mere ambitiøs trafiksaneringsplan, end det den foreliggende er
udtryk for? Kan ministeren endvidere afvise, at der alene med trafikreduktio-
ner kan opnås de samme trafikreduktioner i Indre By, som i den fremlagte for-
undersøgelse, hvor der alene ses på effekten af kombinationer af trafikredukti-
oner og havnetunnel?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der svarer:
”Formålet med udarbejdelsen af trafiksaneringsplanen har været at undersøge
muligheden for at begrænse den gennemkørende trafik i de områder eller på de
delstrækninger, hvor Østlig Ringvej bliver et reelt alternativ. Tanken er at til-
skynde trafikanterne til at bruge ringvejen i stedet for det lokale vejnet. Der er
således ikke vurderet trafiksaneringstiltag i København på strækninger, der
ikke vil kunne påvirkes af Østlig Ringvej, som f.eks. Åboulevarden eller Vasby-
gade-Kalvebod Brygge. Den trafiksaneringsplan, der indgår i forundersøgelsen,
er udarbejdet af Københavns Kommune og er ganske omfattende i forhold til
mulighederne for at køre i bil mellem Helsingørmotorvejen/Lyngbyvej og Lan-
gebro eller Knippelsbro, men dermed også i Indre By. Hvis der lukkes, ensret-
tes eller nedbygges yderligere strækninger, f.eks. Åboulevarden-H.C. Andersens
Boulevard eller Vasbygade-Kalvebod Brygge, vil trafikken i Indre By givetvis
kunne reduceres yderligere, men det vil have store konsekvenser i form af øget
trængsel og forsinkelser, omvejskørsel og merbelastning på andre strækninger
til følge.”
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 713: Spm. om ministeren kan bekræfte, at den trafiksaneringsplan der er udarbejdet for Indre By København i tilknytning til forundersøgelsen af Østlig Ringvej (havnetunnel) alene har det udgangspunkt, at de foreslåede tiltag skal flytte trafik til en havnetunnel, og ikke er en undersøgelse af, hvad det er muligt at opnå af trafikreduktioner i Indre By alene ved trafiksaneringer og uden en havnetunnel, til transportministeren
2248139_0002.png
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Benny Engelbrecht