TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. september 2020
2020-7359
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. september 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål 712
Kan ministeren bekræfte, at forundersøgelsen af Østlig Ringvej (havnetunnel)
viser, at halvdelen af trafikreduktionen gennem indre by alene opnås via en
række trafiksaneringer, der koster op til 310 mio. kr., og at havnetunnellen til
25 mia. kr. dermed kun bidrager med de andre 50 procent, hvilket taler for at
undersøge effekten af yderligere trafiksaneringer end dem, der indgår i forun-
dersøgelsen, samt at se på, hvorledes trafiksaneringer kan føre den gennemkø-
rende trafik vest om København eller reduceres ved øget brug af kollektiv tra-
fik?
Svar:
Østlig Ringvej og gennemførelse af en trafiksaneringsplan for København er i
princippet to forskellige projekter og to forskellige beslutninger. For så vidt
angår trafiksanering i København, vil jeg henvise til Københavns Kommune.
Ud over at bidrage til at fredeliggøre København har Østlig Ringvej i høj grad
også har et regionalt perspektiv som en ny ringvej, der kan binde det overord-
nede vejnet sammen øst om København og øge mobiliteten i hovedstadsområ-
det. Det vil fx være svært at lede mere trafik vest om København, hvor Motor-
ring 3 allerede i dag er kritisk belastet og med begrænset mulighed for at kunne
udvides pga. den omkringliggende by.
Jeg har forelagt det første spørgsmål for Vejdirektoratet, der svarer:
”Der
er i forundersøgelsen af Østlig Ringvej analyseret scenarier både med og
uden brugerbetaling samt med og uden samtidig gennemførelse af en trafiksa-
neringsplan i Københavns indre bydele.
Den største reduktion af gennemkørende trafik mellem Helsingørmotorve-
jen/Lyngbyvej og Amager (ca. 70 pct.) opnås uden brugerbetaling, og den bli-
ver kun lidt større, hvis der også gennemføres trafiksanering. I scenariet med
brugerbetaling bliver reduktionen af gennemkørende trafik mindre, ca. 35 pct.
uden trafiksanering og ca. 43 pct. med trafiksanering. Udover den gennemkø-